Det är otroligt lätt att dra en linje med musikevenemang så fort det är slut. När någon har betalat för att komma in i arenan och spelningen har gått som planerat, är det frestande att tro att transaktionen är klar.
Var inte en av arrangörerna att falla i den fällan.
Det finns ett värde i att följa upp efter ditt musikevenemang. Du kan använda det som en möjlighet att få återkommande kunder och planera förbättringar till nästa gång.
Vi utforskar vidare i det här inlägget, den sista i vår serie om planering, marknadsföring och att vara värd under-själva-dagen för en konsert eller gig.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Uppmuntra feedback från deltagarna
De bästa företagen bryr sig om hur deras kunder tycker om den produkt eller tjänst som de tillhandahåller. Arrangörer är inget undantag. Det finns många skäl till att bry sig om feedback från dina kunder.
I fallet med ett musikevenemang, dina kunder är deltagare. Försumma inte att få deras åsikt. Feedback är en viktig del av att korrekt utvärdera ditt evenemang och få förbättringsidéer för nästa.
Det finns sätt du kan återkoppla för att göra människor mer benägna att svara. Varför inte erbjuda en rabatt på nästa spelning eller chansen att vinna ett pris för att fylla i ett frågeformulär?
Tips: Här är några fler idéer om hur man kan få deltagarnas feedback.
Vad du bör ställa
Var noga med att ställa frågor som är användbara och specifika för ditt evenemang. Om du enkelt ber folk om de hade en bra tid, kommer det vara svårt att sätta fingret på orsakerna bakom det.
Försök istället att vara specifik. Några frågor du kan ställa är:
- ”Hur skulle du betygsätta ljudkvaliten utav 10?”
- ”Hur länge var du tvungen att köa för?”
- ”Var konserten för lång, rätt tid, eller för kort?”
- ”Vilken artists uppträdande gillade du bäst och varför?”
- ”Tillgodoser platsen alla dina behov”
Gräv i viktiga detaljer. Allt du spenderat tid på i planeringsstadiet kan knytas till dina frågor här.
Om din huvudsakliga oro är kvaliteten på resultatet i sig, få konstruktiv feedback specifikt relaterade till den musikaliska upplevelsen.
Tips: Om du kämpar för idéer om frågor att ställa, börja med en allmän lista över enkätfrågor efter evenemanget.
2. Bygg professionella relationer
En annan viktig del i att följa upp efter ditt musikevenemang är debrief. Detta inkluderar normalt pratande med artisterna eller plats personal.
Bygga relationer med band
Vissa arrangörer behandla band som de är ”single-use” – som om de inte är sannolikt att arbeta med dem igen. Men många band spela på samma plats eller samma stad flera gånger. I själva verket har det hävdats att spela två gånger i veckan i samma stad kan vara en bra sak.
Om du har lyckats skapa en succé med ett band eller artist, omfamna det!
Genom att följa upp, så ökar du dina chanser att arbeta tillsammans igen, vilket kan vara givande för alla inblandade. ”Kärlek/hat-förhållande” mellan initiativtagare och artister kan vara en kurvig väg. Modellerna behöver promotorer de kan lita på, och vice versa. En uppföljande chatt kan gå långt.
Bygga relationer med arenor
Att hålla en god relation med mötesplatser är viktigt, särskilt om du planerar att använda dem igen. Arbeta med dem för att se om något kunde ha gjorts bättre från din sida. Arenor är dina allierade, att arbeta med dem kan bidra till en bättre upplevelse nästa gång.
3. Behåll dina kunder
Det kan vara lite dålig känsla mot människor som behandlar musikevenemang för mycket som ett företag. Industrin behöver goda affärsmän dock. ”Customer retention” är ett modeord som du skulle föreställa sig att höra i ett styrelserum, inte green rooms, men det är lika relevant.
Att hitta nya deltagare för dina spelningar kan vara svårt. Det är därför det inte finns någon ursäkt för att inte göra ditt bästa för att behålla dem du har. I själva verket kan det kosta fem gånger så mycket att vinna nya kunder än att hålla dina befintliga!
Hur man följa upp med deltagare
Uppföljning efter ett musikevenemang kan göras effektivt genom:
- Evenemangssidor för gig (som de på Billetto)
- Evenemangssidor på Facebook eller andra sociala nätverk
- Din e-postlista
I själva verket, att bygga en e-postlista är fortfarande effektiv 2019, och möjliggör en hel del interaktion.
Genom att skicka ett uppföljande mail till dina kunder, kan du låta dem veta om ytterligare spelningar eller evenemang som du organiserar. Varför inte uppmuntra deras deltagande med rabatter eller andra erbjudanden?
Om du tror att arrangörer inte kan ha denna typ av makt, tänk om. Många musikfestivaler sälja ut långt innan deras headliners tillkännages. Människor utvecklar ett förtroende för varumärket. Även lokala initiativtagare i liten skala kan anamma detta.
Tips: Här är en praktisk guide om hur man samlar in fler e-postadresser på din show.
4. Använd din uppföljning för att bygga upp ett surr
Det är dags att ta av din musik-hatt och sätta på din företags-hatt för en gångs skull.
Människor som går till en show och tycker om den skulle vilja lägga upp det på sociala medier eller dela deras erfarenheter med vänner. Ditt jobb är att uppmuntra och underlätta denna process för att bygga ett surr för dina kommande spelningar.
Det är i själva verket en rekommendation för musikevenemang som du har anordnat: Om folk ser sina kompisar ha en bra tid på sociala medier, kommer de att vilja se till att de inte missar nästa gång!
Idéer för att bygga upp ett surr
Metoder för att bygga upp ett surr efter evenemanget kan omfatta att:
- Erbjuda ett pris för bästa foto av evenemanget
- Ladda upp ett foto på folkmassan och be folk att tagga sig själva eller sina vänner
- Dela videofilmer och uppmuntra deltagarna att dela det på nätet
- Erbjud en giveaway med något som användes under kvällen som till exempel en setlista som bandet hade eller trumpinnar
Tips: Ta en titt på denna guide om hur man får evenemangs deltagarna att dela foton på sociala medier.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Nästa steg
Omfamna värdet av en uppföljning. Kom ihåg att du spelar det långa spelet och att relationer är avgörande om du vill bli en framgång i denna industri.
Uppföljning efter ett musikevenemang kommer att hjälpa dig att bygga ditt varumärke, vinna förtroende och marknadsföra nästa spelning i processen. Lycka till!
Lämna ett svar