Måste jag verkligen följa upp efter en workshop?
Svaret är ja! Uppföljning är en mycket viktig del av alla olika delar i livscykeln. Du vill inte ha obalans i cirken av livet, eller hur? Håll Mufasa glad och gör en sista ansträngning för att bygga upp evenemanget med att finjustera en uppföljning.
Vi kommer att ta en titt på sex steg att göra efter evenemanget:
- Debriefing
- Var social med uppföljningen av workshopen
- Uttryck tacksamhet
- Revidera budgeten
- Blogga
- Nästa steg
Den sista sträckan, folk. Låt oss göra det som räknas!
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. En kort debriefing
För en korrekt uppföljning efter en workshop, så att du verkligen vill börja i slutet av dagen.
En av de bästa tiderna att få feedback på en workshop är under tiden då allt slutar. På så sätt är dina deltagares känslor och åsikter färska.
Helst ska du ha några frågeformulär för dem att fylla i. Detta kommer inte bara ge en värdefull insikt i dina undervisningsmetoder, utan det kommer också att hjälpa gästerna att inse vad de har lärt sig under hela workshopen.

En undersökning behöver inte ta lång tid, men schemalägg tillräckligt med tid för gäster att skriva ner sina tankar på de nya färdigheterna de har lärt sig.
Ställ frågorna
Även för mästare i hantverket, kan det vara svårt att komma fram med tydliga, hjälpande frågor. Prova några av dessa för att få ut det mesta av din feedback:
- Vad var målet för denna workshop? Känner du att det träffade dessa mål?
- Har din skicklighetsnivå förändrats? Om så är fallet, hur?
- Vilka aktiviteter tycke du var mest användbara? Vilken var den roligaste?
- Hur kan workshop processen förbättras för bättre lärande i framtiden?
Det är bra att göra dessa undersökningar anonyma. En mystisk identitet gör att dina gäster är mer ärliga i sin kritik. Det kan vara hårda, men med hjälp av konstruktiv kritik är målet att förbättra din workshop.
I slutändan, det finns massor av sätt att sätta locket på när det gäller workshopen och att avsluta allt för dagen. Hitta den metod som fungerar bäst för dig.
Tips: Kreativitet behöver inte sluta med undersökningarna. Här är ett sätt att få feedback och avsluta din workshop med en smäll!
Hej igen!
Ibland kan det ta lite tid för ny kompetens att verkligen stelna i sinnet.
Om så är fallet, be dina deltagare om du kan kontakta dem med ytterligare frågor. Anledningen till en andra undersökning är att ge tid för reflektion. Om du får deras omedelbara tankar ensamma, kan du missa viktiga insikter som kommer med tiden.
En vecka eller två är förmodligen en bra grund för en väntetid.
Tips: Här är en grundlig titt på att få bättre feedback från workshops.
2. ”Vill du ta en drink?”
Okej, vi råder inte att du flirta med dina gäster.
Men det är inte en dålig idé att bjuda in hela gruppen på mat och dryck på din favorit lokal pub. Ibland sker de bästa dialoger efter att workshopen har avslutats.

Vi vet att det är slutet av en lång dag av förberedelser och undervisning. Men tänk på allt efter workshopen som ett roligt sätt att varva ner och få lite bra feedback från dina deltagare.
3. ”Tack för minnena”
En dag eller två efter workshopen har avslutats, skicka ut ett tack till dina deltagare i det format som du föredrar. Detta kan vara en e-post, sociala medier uppdatering eller varför inte ett enkel grupp text om du fick dina deltagares telefonnummer.
Du kanske vill upprepa syftet med din workshop (”Vårt mål var att bygga grunden för erfarenheter när det kommer till trädgårdsarbete…”).
Följ upp med en bedömning av hur alla gjorde. Viktigast, låt din grupp veta vilka bra studenter de var och hur mycket du uppskattar deras närvaro.
Dela uppfattningen
Ditt tack kan också vara ett utmärkt tillfälle att ge en överblick över workshopens viktigaste event.
Deltagarna uppskattar ofta en återblick av de viktiga saker. Dessutom kan detta även användas för att hålla konversationen levande. Google Docs är ett enkelt sätt att dela anteckningar och du kan ge redigerings tillgångar till dina deltagare.
De kan fortsätta att lägga till idéer om hantverket, uppdatera dokumentet med några av sina personliga anteckningar och tankar från workshopens upplevelse.
4. Budget byggnad
Det går inte att följa upp efter en workshop utan att titta på din budget, det är säkert. Detta kan vara den minst interaktiva av alla uppföljnings steg. (Det är verkligen inte lika kul som att gå ut för några drinkar!)
Ändå är det ganska viktigt att titta på de pengar du spenderat och hur du kan vara mer effektiv för alla de kommande workshopsen.
Tänk på kostnaden för:
- Godsaker och souvenirer för deltagarna
- Tryckt papper (Detta kan vara förvånansvärt dyr. Hur kan du göra övergången digital?)
- Lokalen
- PR-insatser
- Material för innehållet i workshopen, t.ex. penslar, marmor, garn, krukor, etc.
Tips: Budgetering behöver inte vara en praktisk prövning. Ta en titt på dessa 10 online budgeterings verktygen för att göra processen mycket enklare.
5. Blogga om det
Alla bilder eller videor som erhållits från din workshop kan komma till god användning. När du följer upp efter en workshop, tillbringa lite tid att uppdatera din blogg eller hemsida med några av de insikter du och dina deltagare hade tillsammans.

Detta fördubblas i princip som marknadsföring för din pågående workshop upplevelse. Se till att du framhäver allt det positiva i din workshop upplevelse. Vilka färdigheter har gästerna fått? Hur har gästernas liv förändrats framåt?
Vissa vittnesmål från deltagare kan fungera riktigt bra här.
Tips: Skapa en övertygande workshop återblick och få ute det för världen att se.
6. Skölj och upprepa
Slutligen, uppföljning efter en workshop med en andra session! Alla workshops lämpar sig inte för meningsfulla andra episoder, men en ”del två” eller en avancerad workshop kan låta dig att verkligen dyka in i ämnet.
Detta är ett av de bästa sätten att komma till obesvarade frågor från den ursprungliga workshopen. Särskilt frågor som kräver mer praktisk utbildning.
Del två kommer att vara i allmänhet lättare att rekrytera gäster till än den första workshopen. Den andra sessionen har en specifik målgrupp att dra deltagare ifrån: Dina nya bekanta!
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Avsluta workshopens upptåg
Vad tycker du om att följa upp efter en workshop? Låt oss veta dina bästa tips och tricks i kommentarerna här nedan. Trevlig workshop!
Lämna ett svar