Alla tallrikar har slickats rena och gästerna har lämnat ditt evenemang nöjda. Allt som är kvar nu är att granska huruvida dessa Instagram-foton behöver filter eller ej.
Låt oss titta på hur du följer upp efter ditt mat och dryck evenemang.
Den här steg-för-steg-guiden visar hur du ska…
- Utvärdera evenemanget
- Tack alla för att de har kommit
- Be om deras feedback
- Erbjud dem ett incitament för att komma tillbaka
- Granska marknadsföringen
- Räkna biljettförsäljningen
- Stäng budgeten
- Förbered dig på nästa evenemang
Fortfarande hungrig för mer? Låt oss börja.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Granska evenemanget
Nu när dammet har lagt sig så är det dags att se hur väl evenemanget gick. Börja med den stora bilden, och bedöm om några praktiska aspekter skulle kunna ha förbättrats.
Frågor att ställa dig själv:
- Gick allt som planerat och i tid?
- Hur bra gjorde cateringfirman sitt jobb?
- Levde mötesplatsen upp till förväntningarna?
- Skulle du överväga att arbeta med samma partner igen?
När du väl vet svaren på dessa frågor får du en bättre uppfattning om hur du förbättrar ditt nästa evenemang.
Tips: Vår guide för att utvärdera evenemang kartlägger hur du mäter din framgång.
2. Skicka ut ett tackkort
Det är alltid bra att tacka dina gäster för att de kom. Om det inte var för dem, hade det bara varit du som satt i ett rum fullt av god mat.
(Vilket inte låter allt för dåligt, faktiskt.)
Skicka ut ett brev eller e-post och tacka dina gäster för att de kom och skapade en bra atmosfär. Inkludera en välsmakande bild som påminner dem om god mat och dryck.
Du bör också tacka de personer som hjälpt dig med evenemanget. Det inkluderar personalen på plats, och—kanske viktigast—cateringfirmans levererande av maten.
Om någon del av ditt evenemang sponsras av ett livsmedels- och dryckesföretag, se till att tacka dem för deras stöd också.
3. Be om feedback
Tack e-post är inte bara ett utmärkt sätt att visa din uppskattning, utan det är också ett bra sätt att samla in feedback. Inte bara från gästerna utan även från platsen och cateringen.
Du kan fråga gästerna några av dessa frågor:
- Vad tyckte du om menyn?
- Var maten serverad omedelbart?
- Vad var den bästa delen av måltiden?
- Skulle du delta i framtida mat och dryck evenemang som den här?
- Vilka livsmedel skulle du vilja se på nästa evenemang?
Du kan ställa öppna frågor som dessa, eller så kan du kvantifiera feedbacken genom att göra dem till flera val. Det sista är mer användbart för mer omfattande mat- och dryckes evenemang.
Den feedback du vill ha från mötes- och restaurangfirman kommer sannolikt att vara mer specifik. Öppna-frågor är bättre här för att du ska få alla relevanta uppgifter.
Var inte rädd att ge feedback till catering företaget heller. Det är viktigt att kommunicera bra om du planerar att använda dem igen i framtiden.
Tips: Läs vår guide om gratis undersökningsverktyg för evenemang för att hjälpa dig att samla in feedback från dina middagsgäster.
4. Ge incitament för att komma tillbaka
Du har tackat gästerna för att de har kommit, vilket är snällt av dig. Därefter har du bett dem att ge dig feedback, vilket är en begäran av deras tid.
Strukturera ditt mail som en smörgås.
Snarare än att sluta med en förfrågan, ge ett incitament för dem att engagera sig. Det finns inget bättre sätt att göra det än genom att erbjuda rabatt på nästa evenemang.
Detta kommer inte bara att göra att dem gärna ger feedback, utan det ökar också sannolikheten för att de kommer att delta på nästa mat och dryck evenemang.
Tips: Läs vår guide om hur du gör dina gäster till förespråkare genom att erbjuda incitament.
5. Titta på marknadsförings data
När du har fått feedback från de gäster som deltog, bör du titta på hur bra du förespråkar ditt mat och dryck evenemang.
Ditt biljettsystem ger dig mycket insikter men kommer inte att berätta hela historien. Du bör också titta på dina svar på e-posten och sociala medier.
En plattform för e-post som MailChimp kommer att berätta hur många som har…
- Öppnat din e-post
- Klickat på länken
- Svarat dig
- Slutade prenumererar på din e-post
På samma sätt visar de flesta sociala medieplattformar som Instagram (hem för foodies) gillningar, delningar, kommentarer och så vidare.
Slutligen kommer en Google Alert på ditt evenemangsnamn att avslöja om det var täckt av alla media utbud.
Lägg upp alla dessa saker, så får du en bra bild av hur bra du har täckt ditt mat evenemang. Nu är frågan om dessa insatser översatts till biljettförsäljning.
Tips:Vår guide för att marknadsföra ditt mat evenemang med alla de verktyg du behöver.
6. Räkna biljettförsäljningen
Hade du ett fullt hus? Eller var det biljetter kvar? Om du har använt en biljettplattform för att sälja biljetter, är dessa nummer några få musklick bort.
Om dina biljetter inte såldes, bör du brainstorma några idéer för hur du säljer ut nästa gång. Kanske kan du göra en biljett giveaway på sociala medier för att skapa mer spänning.
7. Snygga upp budgeten
Det är dags att se bottenlinjen. Hur mycket pengar har du gjort från biljettförsäljningen jämfört med hur mycket du har spenderat på mat, dryck, platsen och kampanjen?
Om du är i rött betyder det inte nödvändigtvis att du har spenderat pengar på för många saker. Det kan bara vara en fråga om att spendera på olika saker.
Du kan till exempel…
- Hitta ett billigare cateringföretag?
- Använda olika ingredienser (om du själv gjorde maten)?
- Förhandla en bättre affär med platsen?
- Tillbringa pengar på Instagram-annonser i stället för utskriftsannonser?
En annan sak att tänka på innan du sänker kostnaderna är om du kan göra extra intäkter från framtida evenemang.
Du kan till exempel…
- Säkra sponsring från en livsmedelsleverantör?
- Sälja märkesvaror
- Inkludera extra tillägg som gästerna betalar för?
Tips: Läs vår guide om hur du strukturerar din evenemangsbudget som ett proffs.
8. Planera nästa mat och dryck evenemang
Med alla beräkningar och återkopplingsförfrågningar ur vägen är det dags att se framåt. Vad kommer ditt nästa mat och dryck evenemang att vara?
Om du fokuserar på mat, ska nästa ha ett japanskt tema? Eller om det är ett drink evenemang, kanske prova en whiskyprovning snarare än vin?
Förhoppningsvis har du tagit mycket bilder av både mat och dryck från evenemanget som just hände. De kommer att vara mycket praktiska för din online-marknadsföring nu.
Använd bilder och videoklipp för att skapa intressanta sociala medier inlägg, inte bara för gästerna som gick utan även för framtida potentiella middagsgäster.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Rensa din smak
Du är bara lika bra som ditt senaste evenemang, så nu när denna är slut är det dags att komma tillbaka till ritbordet.
Du borde ha några fler verktyg i din verktygslåda för att göra nästa ännu mer utsökt och Instagram-vänligt än den senaste.
Lämna ett svar