Om du syftar till att engagera konsumenterna till ditt varumärke, kan biljetten vara att organisera en konferens för användare. Efter att ha visat din produkt eller funktioner vid ett sådant event kommer 91% av deltagarna att ha mer positiva känslor om ditt varumärke. Dessutom kommer 85% av deltagarna mer sannolikt att göra ett köp från dig.
Låter för bra för att vara sant? Det finns bara en sak att tänka på. Medan en engagerande användarkonferens är ett av de mest effektiva sätten att generera leads, kan det också vara ett stort åtagande. Men få inte panik ännu.
Läs vidare för att lära dig:
- Hur konferenser för användare gynnar ditt företag
- Vad du bör tänka på när du organiserar din användarkonferens
- Hur du ska marknadsföra den till dina kunder och användare
- Vad du kan göra för att vara värd för ett engagerande event
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Vad gör konferenser för användare värda att investera i?
Användarkonferenser handlar mer om att få dina användare i samma rum och umgås. Dessa event ger ett ansikte till ditt varumärke och ditt företag. Detta gör att du kan skapa rapport med potentiella användare och stärka dina relationer med befintliga kunder.
Dessutom kommer en engagerande användarkonferens att få dina deltagare att prata. Ord av mun kommer att öka varumärkesmedvetenheten.
En annan sak är den potentiella innovationen som kan ske vid en användarkonferens. När du samlar nyfikna potentiella användare, lojala kunder och dina egna kunniga teammedlemmar hör du fler idéer och får mer feedback. Detta kan hjälpa dig att förbättra ditt erbjudande för att locka ännu fler konsumenter.
Hur man definierar målet för en användarkonferens
Innan du organiserar en användarkonferens måste du vara tydlig med vad du hoppas kunna uppnå. Sätt dig ner med ditt team och fundera över livscykeln för din produkt och ditt företag. Vad är ditt mål med konferensen?
Några av målen du kan tänka på är:
- Bygga kundlojalitet genom ökade förnyelser
- Utveckla din nya kundbas
- Utbilda deltagare om ditt erbjudande och bransch
Tips: För tips om hur du utvecklar dina mål, läs den här artikeln.
Hur man planerar en konferens för användare
Som alla event så behöver användarkonferenser en fast plan utöver ett tydligt mål. Tänk på dessa punkter för att få ditt event till bästa början.
1. Se till att människor är intresserade
Att avbryta din konferens i sista minuten eftersom du inte fick tillräckligt med registreringar är en situation som vi alla vill undvika. Du måste mäta intresse innan du annonserar ut ditt event.
Använd opinionsundersökningar för att fråga din målgrupp om de tycker att en konferens är till hjälp. E-postundersökningar och frågeformulär kan också ge feedback från dina kunder och prenumeranter.
Har du en tydligare idé om hur många som är intresserade av ditt event? Låt oss fortsätta.
2. Välj rätt plats
Du måste hitta ett utrymme som lockar deltagare och stöder formatet för din konferens.
Tänk varma platser på vintern och platser som är lättillgängliga med flyg, järnväg och väg. Se till att det finns rum som möjliggör interaktion, samtal och träningspass. Sittplatser i amfiteater, stora skärmar och Wi-Fi är förmodligen viktigare än ping pongbord och coola konstinstallationer.
Undvik platser som är avlägsna, även om de är vackra och avkopplande. Du bör också glömma platser som är för stimulerande, som temaparker. Dina deltagare kan helt enkelt inte fokusera på ditt event då. (Och verkligen, vem kan skylla på dem?)
Tips: Lär dig mer om olika platsalternativ och prissättning.
3. Ta reda på detaljer
När du har bestämt dig för din budget, fråga dig själv: ”Vad vill mina deltagare ha vid det här eventet?”
Din talaruppställning kommer att bli en enorm dragning, så se till att skräddarsy den efter din publiks intressen. Du kan till och med ha ett emcee för att hålla eventet smidigt och säkerställa en rolig vibe.
Glöm inte heller din dekor och matalternativ. Dessa bör ordnas i god tid och hjälpa dina deltagare att känna sig inkluderade och välkomnade. Det betyder att du måste förstå din publik … och vara medveten om alla dietrestriktioner och allergier.
Tips: Se en guide för en noggrann checklista för eventplanering.
Hur man marknadsför en användarkonferens
Eventmarknadsföring slutar inte när din konferens startar. För bästa resultat måste du marknadsföra ditt event före, under och efter. Här är några sätt du kan göra det på.
1. Marknadsför före eventet
Postering på sociala medier kan göra hela publiken exalterad. Du kan tillhandahålla lite tjuvtittning på din plats, talare och sessioner. Men bläddra inte bara marknadsföring — lägg till en personlig känsla för att verkligen påverka. Att skicka ut personifierade event-swag till registratorer gör att ditt företag sticker ut och bygger lojalitet.
2. Marknadsför under eventet
När din användarkonferens är igång blir marknadsföring av ditt erbjudande nyckel. Inkludera skyltar och produktvisningar i hela din plats för att hålla din produkt uppmärksam. Att tillhandahålla informationsbås och utbildning om din produkt är ett annat sätt att visa upp dina möjligheter.
3. Marknadsför efter eventet
Även när ditt event är över är du fortfarande inte klar. Det är den perfekta tiden att dela höjdpunkterna från din konferens på sociala medier. Du kan också skicka dina deltagare en uppskattning och få feedback. Detta får människor att prata om ditt event, känna sig värderade och se fram emot din nästa konferens för användare.
Tips: Titta på några kreativa idéer för reklamarrangemang som du kanske vill överväga.
Hur du är värd för en användarkonferens
Med planering och marknadsföring som tas om hand, låt oss gå igenom några förberedelser du kan göra för att vara värd för ett engagerande event. Dessa pekare kommer att se till att dina användare känner sig som VIP.
1. Ta del av många teammedlemmar
Det är viktigt att ha personal runt om för att interagera med dina deltagare och få dem att känna sig värderade. Se till att teammedlemmarna kommer från alla avdelningar och inte bara försäljning. Detta ger olika perspektiv och mer kunskap — inte bara en hård försäljning.
2. Skapa en unik och minnesvärd upplevelse
Planera en mängd olika upplevelser, från nätverk och frågor och svar till roliga isbrytare och aktiva möten. Tänker du göra din användarkonferens till en årlig sak? Se till att ändra upp agendan varje år för att upprätthålla spänningen.
3. Använd teknik
Bara för att en användare eller kund inte kunde närvara på din konferens betyder det inte att de måste missa. Med live streaming och modern eventteknologi kan hela publiken fortfarande njuta av ditt erbjudande. Resultatet? De som inte kan delta känner sig inkluderade, medan de som deltar har en förteckning över sin erfarenhet. Dina användare kommer att älska dig för det.
Tips: Läs mer om eventteknologi i den här artikeln.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Visa upp ditt erbjudande
Att organisera användarkonferenser kan vara precis vad du behöver för att visa upp ditt företag och erbjuda varumärkeslojalitet. Dessa tips bör hjälpa dig att organisera din mest engagerande användarkonferens hittills.
Författare: Christa Parrish är specialist på innehållsmarknadsföring på Whova. Som tidigare översättare har hon alltid dragit sig åt att hitta rätt ord för rätt publik.
Men hon är inte bara bedårad i språk. Hon älskar också att vara på stranden, äga för många halsdukar och läsa. Du kan kontakta henne på LinkedIn här.
Lämna ett svar