Vill du veta hur man marknadsför en yogaklass? Då är det din lyckodag. Eller kanske ledde strömmen av energier dig hit.
Oavsett vilket så är det dags att sprida ordet om din yogaklass.
Vi har sammanställt en guide för hur du kan utnyttja den moderna tekniken lika väl som äldre marknadsförings metoder.
Vi kommer täcka hur man ska…
- Definiera sitt varumärke
- Hitta sin målgrupp
- Få ut det mesta av sociala medier
- Optimera sin webbplats och blogg
- Bygg en e-postlista (och vad som ska skickas ut)
- Använd ord från mun till mun
- Få återkommande verksamhet
Nio tips för att reflektera över nummer nio i hinduism och yoga praxis.
Låt oss börja!
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Definiera ditt varumärke
Det första steget när du vill marknadsföra en yogaklass är att definiera ditt varumärke. Yogaklasser blomstrar, vilket är bra nyheter för dem som vill arbeta på sin kärna.
Men det betyder också att du måste skilja dig själv ifrån andra.
Det är en trång marknad med en stark nisch, så tänk på vad som gör din klass så speciell. Du kan fokusera på att endast undervisa pensionärer, eller så kan du kombinera dina klasser med hiphop musik.
Ditt varumärke kommer att styra dina marknadsföringsinsatser och hjälpa dig att hitta din målgrupp.
2. Hitta din målgrupp
Nu när du känner till ditt varumärke är det dags att ta reda på vem ditt varumärke skulle resonera med.
Chansen är att du redan känner till några personer som är intresserade av samma saker som du. Gör lite research och ta reda på var din publik hänger någonstans.
Yngre människor kommer troligen att vara på Instagram och Snapchat. Medan äldre oftast finns på Facebook och LinkedIn.
Delta i några yoga-specifika möten för att anknyta till andra lärare och studenter. Det är ett bra sätt att träffa medarbetare och potentiella studenter för din klass.
3. Arbeta med sociala medier
Det borde vara en självklarhet att du måste vara på sociala medier.
Vilka du ska fokusera på beror på dina demografiska mål. Men alla, inklusive deras mormor är på Facebook.
Facebook är också kungen av sociala medier, eftersom du kan göra dem ultraspecifika. Tyvärr får du inte mycket naturlig exponering på Facebook längre.
Instagram har det högsta naturliga engagemanget av alla sociala medier. Det låter dig också korsa Facebook och Twitter tillsammans.
Du kanske också vill titta på planeringsverktyg för sociala medier som Buffert eller Hootsuite. De kan vara mycket användbara om du inte har tid att uppdatera sociala medier varje dag.
4. Optimera din webbplats
Du har en hemsida, eller hur? Bra.
Din webbplats är ett mycket värdefullt verktyg för att låta personer hitta dig på Google och andra sökmotorer. Men för att det ska hända måste du lägga till lite arbete i sökmotoroptimering (SEO).
Ett bra sätt att göra det är att ta reda på vad din målgrupp söker efter (se # 2). Kanske söker de efter ”yogakurser i London” eller ”alternativa yogakurser”.
Börja skriva några informativa och inspirerande blogginlägg kring dessa söktermer. Marknadsför sedan dem på dina sociala medier och till din e-postlista.
Bonus tips: Installera ett plug-in som frågar efter läsarens e-postadress efter att ha läst ett blogginlägg.
5. Bygg en e-postlista (och använd den!)
E-postmarknadsföring är inte vad det brukar vara, men det slår fortfarande många andra traditionella reklammetoder.
Alla har en e-postadress, och de allra flesta kontrollerar inkorgen varje dag.
Hur bygger du en adresslista? Erbjud ett motiv.
Det kan vara en gratis instruktions yogavideo, en e-book, eller en gratis smakkurs. När du har fått folk att prenumerera, måste du se till att de fortsätter att prenumerera.
Du vill se till att människorna ser fram emot att höra från dig. Erbjud alltid något intressant, oavsett om det är ett tips för att träna hemma eller en länk till ditt senaste blogginlägg.
Bonus tips: Försök att A/B testa din e-postlista. Skicka två olika e-postmeddelanden till två små segment och se vilken som fungerar bäst.
6. Använd sociala media influencers
Någonsin undrat varför kändisar hyrs för tv-reklam och tidningsannonser?
Det beror på att de är influencers.
David Beckham tror på yoga, men kanske kommer din budget inte att sträcka sig så långt. Lyckligtvis är webben full av mindre och mer prisvärda influencers.
Nå ut till yoga-fans på Instagram eller vloggare på YouTube som kan vara intresserade. Om de nämner din yogaklass till sina följare är det en stor seger.
Du kan också hitta influencers ute i den verkliga världen. Kontakta några lokala välgörenhetsorganisationer eller ungdomsklubbar och erbjud en gratis introduktionsklass genom dem.
7. Bjud in personer personligen
Vad var det? Personligen?!
Ja.
Även om de flesta människor är upptagna över FaceTime, är det fortfarande vissa som jobbar med riktiga ansikten.
Prata med alla samt deras hund om din yogaklass. Var inte en vandrande reklampelare, men var inte rädd för att börja samtala om det heller.
Berätta för din granne. Tala med din frisör. Nämn det när du tar din hund till veterinären. Du kommer bli förvånad över hur bra det fungerar.
8. Använd mun till mun
Du är inte den enda som kan prata med vänner och familj om dina yogakurser. Dina elever kommer förmodligen också att nämna det vid någon tidpunkt.
Varför inte använda dina elever för att hjälpa till att sprida ordet? De har förmodligen vänner med liknande intressen.
Du hittar ingen bättre märkesambassadör än någon som har provat dina yogakurser personligen. Det kommer att bli den bästa annonseringen som pengar inte kan köpa.
Hjälp gärna dem att ta med sig sina vänner genom att ge dem motivation. Erbjud dina vänner en rabatt för att vara med i din klubben.
9. Få upprepad verksamhet
Gör ditt bästa för att vårda det förhållande du har med dina nuvarande studenter. Bli deras vän (tvinga bara inte på det) och bli en betrodd rådgivare.
Fråga dem om sina andra intressen så att du lär känna dem bättre. Inte bara kommer alla att ha en bättre tid, utan dina yogakurser kommer också att kännas mindre som en affärstransaktion.
Slutligen kommer du också att upptäcka nya ämnen du kan skriva om i din blogg. Kanske kommer dina lektioner att hjälpa eleverna i andra delar av deras liv.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Hittade du vad du letade efter?
Förhoppningsvis ser du nu vad vi ser. Möjligheterna är oändliga om du bara använder lite kreativitet.
Med Billetto kan du marknadsföra en yogaklass på så lite som fem minuter. Vi hjälper dig att sticka ut från mängden och få folk att registrera sig.
Låt oss veta hur du gjorde det, kommentera nedan!
Lämna ett svar