Låt oss prata om hur man marknadsför ett wellness evenemang! När allt kommer omkring är det inte enkelt att förhindra lågt valdeltagande.
Om du inte redan vet, så handlar wellness evenemang om hälsa. Detta kan sträcka sig från fitness till hälsosam kost och meditation…och allt däremellan! Om du planerar ett wellness evenemang, ta en titt på vår guide för planering när det kommer till wellness evenemang.
Men om du är redo att sprida ordet, är vår diagnos att kolla in tipsen här nedan för ett hälsosamt valdeltagandende för evenemang.

Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
De nödvändiga förutsättningarna för att marknadsföra ett wellness evenemang
Kom igång, här är några grundläggande saker att täcka i din marknadsförings kampanj. Detta är inte den mest spännande delen av reklam, vi erkänner det. Men det är ganska svårt att anordna ett wellness evenemang om ingen vet vart eller när man ska gå.
Se till att dina annonser och kampanjer innehåller dessa detaljer om evenemanget:
- Titel
- Datum
- Tid
- Plats (länkning till vägbeskrivning är alltid en bra idé)
- Social media information
Låter ganska grundläggande, men det finns en viss konst i att organisera dina kampanjer effektivt. De måste vara både attraktiva och informativa.
Tips: Här är en fantastisk guide för att skapa häftiga affischannonser, som du också kan tillämpa på bilderna du delar online .
Marknadsför ett wellness evenemang med ”rätt känsla”
Låt oss prata om de känslor vi skapar genom annonser. Bilder och texter kan röra till det i tittarnas hjärtan …och därefter vill de lära sig mer.
Rätt bilder
En del av wellness handlar om att må bra. Vid marknadsföring av wellness evenemang borde bilderna i dina annonser ge den rätta kontakten till tittarnas känslor. Det finns två huvudsakliga tillvägagångssätt:
Lugnande och energiska bilder
Att uppmuntra wellness evenemang med lugna bilder kommer att signalera avslappning och mindfulness. Bilder av natursköna vyer, solnedgångar, rinnande bäckar—du förstår idén. Ofta har texten ett handskrivet utseende.
Bilder i action
Om du går för träningsvinkeln kan du prova mer aktiva bilder. Fota folk som hoppar runt, till exempel. Eller kanske leker de, bara njuter av att leva i kroppar som de bryr sig om.

Tips: Ta en titt på den här guiden till psykologin av färger när du designer dina egna annonser.
Den rätta tonen
Prova några av dessa avkopplande termer när du marknadsför ett wellness evenemang:
- ”De-stress”
- ”Släpp spänningen”
- ”Andas djupt”
- ”Koppla av och föryngra”
- ”Återställande metoder”
Alternativt kan du prova några snabbare träningstermer—”cardio”, ”toning”, och så vidare—för mer aktiva evenemang. Om du gör något som ett yoga evenemang kan en kombination av de två göra dig gott.
Tips: Ta en titt på den här annonsen som bor i dem bästa av båda världarna.
Marknadsför ett wellness evenemang på rätt ställen
Kanske är detta självklart, men dina fysiska annonser ska placeras på rätt ställe.
Flämtning!
Chockerande, eller hur? Här är några idéer för att komma igång:
- Gym
- Rekreationscenter
- Simbassänger
- Högskolans campus
- Dans- och yogastudier
Wellness på nätet
Online, wellness rörelsen lever och…bra. Det finns dock några knep till online-marknadsföring. Här är några förslag för att marknadsföra ett wellness evenemang i den digitala sfären.
Sociala mediegrupper
Minst 80% av Internet-användare söker information om hälsa på nätet. Det är stort. Så det är inte förvånande att sociala media plattformar som Twitter och Instagram är perfekta vägar för att marknadsföra ett wellness evenemang online. Med några få klick kan du annonsera till nischgrupper och viktiga demografier.
Regel nummer ett av online-marknadsföring: Känn ditt nätverk! Här är tre huvudalternativ för att marknadsföra ett wellness evenemang på sociala medier. Inget slickande på kuvert krävs. (Att inte nudda din tunga på klibbiga kemikalier? Låter som början av en bra hälsostrategi.)
Du kan få inspiration från fantastiska hälso- och wellness sidor på Facebook. Nätverket har också massor av wellness grupper som aktivt arbetar för att marknadsföra välbefinnande i någon form. Kolla in:
Tips: Här är en bra guide till marknadsföring av ditt wellness företag (eller evenemang) med Facebook-grupper.
På Instagram finns det en vital rörelse för kvinnans hälsa och positiva kroppsbild. Om ditt evenemang är relevant, gå med i mixen och få din röst hörd.
Twitter har ett stort antal populära fitness- och hälsogurus. Det är också ett bra ställe att rida på axlarna när det kommer till wellness hashtags, som:
- #wellness
- #mindfulness
- #mentalhealth
- #lifestyle
- …och många fler.
Gratis saker: En hörnsten för att marknadsföra ett wellness evenemang
Du vet att du älskar gratis saker. Så gör även dina evenemangsdeltagare.

Vänta inte tills ditt evenemang är igång. Nämn priser och godsaker i dina kampanjer. Hälsoutrustning kan faktiskt vara ganska coolt. Ibland är allt som krävs, en liten kickstart för att få in folk i wellness spåret.
Oavsett om det är en tjusig vattenflaska, en Fitbit eller ett par trådlösa tränings hörlurar, ge ut fria sakerna som att du är Louis Armstrong.
Tips: Brainstorma idéer för godsaker och giveaways med den här listan över potentiella hälsopriser (per budget).
Skaffa partners
Att samarbeta med wellness organisationer kan vara en stor tillgång. Från extra reklam till ökad finansiering är det värt din tid att komma i kontakt med hälsogrupper för att se vad de kan erbjuda.
Detta kan inkludera hälsoundersökningar, yogakurser, hälsosam mat och mycket mer. Tänk på några av alternativen nedan eller använd dem som en start-plats.
- Röda Korset för bloddrifter
- Lokala hälsokost restauranger
- Yoga eller liknande studior
- Utbildnings- och näringsexperter
- Miljögrupper med cykel-marknadsföring
- Lokala träningscenter för utrustningsdemos, träningsrutiner eller mini- personliga tränings sessioner!
Ibland tar välgörenhetsorganisationer in människor i sina egna evenemangs uppställningar. De kan vara öppna för dina idéer. Till exempel, om du vill hålla ett mini wellness evenemang tillsammans med dem.
Tips: Welltodo är en brittisk wellness grupp som erbjuder exakt det.
Sälj, sälja sälja!
Om du bara säljer biljetter vid dörren riskerar du inte att veta vem som kommer att dyka upp. Andra evenemang kan vara lika bra och under samma tidsperiod som ditt. Lämna inte det till samma dag för beslut!
Evenemangssidor online låter dig sälja dina biljetter före evenemanget. Detta bidrar till att folk investerar och förskott försäljning kan ge intäkter för leveranser och andra tillgångar. Se bara till att din valda biljettplats stöder wellness evenemang.
Tips: Få lite mer inblick i varför du ska sälja biljetter på nätet.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Nå? Hur kommer det hela att utspela sig?
Vi kan inte säga säkert hur ditt eget valdeltagande kommer att bli. Men att följa vår guide är ett utmärkt första steg mot att bygga ett framgångsrik wellness evenemang.
Som alltid vill vi läsa dina kommentarer och frågor här nedan. Glad marknadsföring!
Lämna ett svar