Du har lagt ner mycket tid och kärlek med förberedelser för ditt event: marknadsfört det på dina sociala medier, satt upp affischer, skickat ut nyhetsbrev till gästerna för ditt senaste event – men evenemanget är fortfarande långt ifrån slutsålt och du skulle vilja fylla de sista platserna. Här är 8 heta tips som andra arrangörer har att dela med sig av för att boosta biljettförsäljningen innan deadline:
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Gåvor på Sociala Medier
Chanserna är stora ni redan använt er av den här taktiken. Oavsett, det finns en del alternativa kanaler för gåvor som ni kanske inte hunnit testa, så som Twitter Chats (några godkänner till och med gåvoförfrågningar) eller varför inte kontakta bloggare som skulle vara relevanta för just ert event som i sin tur kan nämna ert event och erbjuda gåvor på deras sidor.
2. Gör en Live demo
Har ni en artist eller en särskild talare på ert event? Varför inte göra en video med behind-the-scene material, en bandad hälsning (personen i fråga skulle kanske kunna göra en shout out på sociala medier till alla de som köper biljetter), eller bara en direktsänd frågestund med eventets stjärna.
3. Erbjud ett speciellt biljetterbjudande till tidigare biljettköpare
Skicka ett mail till biljettköpare till föregående event med erbjudande så som 2 för 1 om de tar med en kompis eller en goodie bag/ gratis dricka om de tipsar en polare som i sin tur köper en biljett.
4. Kör en ”dagens” erbjudande
Ha ett erbjudande som bara gäller en dag. Det är alltid en dag för något någonstans, det enda du behöver göra är att komma på ett erbjudande som matchar. Till exempel ”Idag (14/10) är #InternationellaMatematikDagen! 2+2=3 – få 4 biljetter för priset av 3”.
5. Var inte rädd för att testa något nytt
Har du använt samma slogans och GIF’s under större delen av ert event? Testa något nytt. Folk blir vana av att se samma saker i deras timelines så försök bryta trenden med att använda andra ord, kanske en video, en Live video, en fototävling – allt du inte testat redan.
6. Lägg upp ditt event på lokala sidor
Om ditt event äger rum på en specifik plats så är chanserna goda när det kommer till att boosta det för en viss publik genom att använda platsinriktade hashtags, skicka det till lokala tidningen eller lägg upp det på sidor (Facebook & google) som är riktade för just det området – det är väldigt vanligt att det finns sidor riktade till de som bor och befinner sig i olika områden.
7. Få ditt kontaktnät involverat
Har du en kompis med många lokala följare? Drog din förra föreläsare många biljettköpare? Be dem dela ditt event. Ta en titt genom din kontaktlista och be folk dela och nämna ditt event på olika sidor som kan vara gynnsamma. Tips: skicka inte exakt samma meddelande eller ett massutskick till alla dina kontakter, detta är din närmsta cirkel, du vill ge ett personligt och seriöst intryck när du ber dem om hjälp.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
8. Ge bort fribiljetter på event-dagen
Om du verkligen behöver fylla alla platser, och du finner det svårt att göra detta – ge bort biljetter gratis. Du kanske inte vill göra det över dina sociala medier så de som redan köpt biljetter kan se det och känna sig snuvade på konfekten. Istället kan du ge bort dem i barer, butiker eller i samband av andra event – vad helst som känns relevant för din målgrupp. Eller varför inte bjuda in vänner och be dem ta med sina vänner.
Behöver du en enkel lösning för hur du säljer biljetter eller lägger till specialerbjudande för ditt kommande event? Börja skapa ditt event på Billetto nu.
Lämna ett svar