”Om du verkligen förstår hur marknadsföring fungerar idag, så vet du att det inte finns någon enskild sexmånaders kampanj. Det finns bara en 365-dagars kampanj, där du producerar nytt innehåll dagligen. ”
– Gary Vaynerchuk, Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy World
Marknadsföring är det mystiska konceptet som gör att människor dyker upp till ditt evenemang. Men det är faktiskt inte så mystiskt när det bryts upp i mindre delar.
I den här artikeln kommer vi gå igenom några tips för hur du skapar en säker marknadsföringsstrategi för event.
Vi kommer att titta på ..
- Målgruppen
- Eventwebbplatser
- Social media innehåll
- Hur sociala medier påverkar
- Potentiella eventsponsorer
- E-postlistor
- Pressmeddelande
…och mycket mer!
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Känn din publik (och var de hänger)
Marknadsföring handlar om att nå människor. Men innan du kan nå någon behöver du veta vem de är och vart de går.
Med andra ord måste du identifiera din målgrupp. Ju mer specifik du kan bli, desto bättre.
Men till att börja med borde du försöka fastställa deras…
- Ålder
- Kön
- Industri
- Personliga intressen
- Föredragna sociala medier
- Motivation för att delta
Fokusera din marknadsföring på de kanaler som målgruppen använder. Om de läser onlinetidningar och använder SnapChat, bör du inte marknadsföra genom email och LinkedIn.
Titta på sociala medier insikter
Använd sociala mediers insikter för att hjälpa dig att samla ihop den data du behöver för att begränsa din målgrupp. Plattformar som Facebook, Linkedin och Twitter ger dig alla insikter och analyser.
Skapa en kund persona
Skapa en kund persona när du har samlat in information om din publik. Ge dem ett roligt namn och tänk på dem varje gång du fattar ett marknadsföringsbeslut.
2. Skapa en webbplats för event och sociala medier
Du bör registrera ett domännamn för din evenemangswebbplats så snart som möjligt. Skapa också sociala medier konton, så ingen stjäl ditt namn.
Använd dessa kanaler för att publicera innehåll runt ditt event och fånga tidiga intressen. Ditt evenemangsinnehåll kommer att läggas upp på din hemsidas blogg och sociala medier.
3. Skriv eventbloggar och gästbloggar
Börja skriva blogginlägg om ditt evenemang. Om det är en konferens, prata om branschen du befinner dig i. Om det är en musikfestival, skriv om de artister du lyssnar på.
Du bör också försöka gästblogga på andra webbplatser så att du kan nå nya målgrupper. Vissa kommer att debitera dig för det, medan andra kommer vara glada om du bara återgäldar tjänsten.
4. Planera sociala medier innehåll
Lär dig vilken typ av innehåll som fungerar på de sociala medieplattformarna du riktar in dig på. Använd verktyg som Canva för att se till att bilderna har rätt dimensioner.
Hootsuite och Buffer är bra för att schemalägga innehåll på förhand. Kom ihåg att engagera dig med din onlinegrupp genom att använda samtal till handling och svara på kommentarer.
Sociala media-annonser erbjuder fortfarande den bästa valutan för pengarna. Investera lite tid när du lär dig om hur betald marknadsföring fungerar på sociala medier.
5. Skapa en e-postlista och skicka uppdateringar
E-postmeddelanden för event är fortfarande ett värdefullt marknadsföringsverktyg. De har en genomsnittlig öppningsfrekvens på minst 20%. Vilket är goda nyheter för dig.
Du bör börja skapa ett meddelande så fort du kan. Använd en webbplats som MailChimp för att hålla reda på abonnenter och snabbt utforma e-postkampanjer.
6. Hitta eventsponsorer
En eventsponsor är ett utmärkt sätt att öka din marknadsbudget. En del av din marknadsföringsstrategi för event bör vara att göra ett värdeförslag till andra företag.
Försök få sponsorer ombord så tidigt som möjligt. Men ge inte upp om de inte biter direkt. Vissa företag kommer att hålla ett öga på dina framsteg innan de kommer att överväga att sponsra ditt event.
7. Nå ut till influencers
Sociala medier påverkar en stor del i marknadsföring. De är trendsättare som gör att det kan bära eller brista när det kommer till din marknadsföringsstrategi för event.
Fyrefestivalen var ett perfekt exempel på hur stark influencemarknadsföring kan vara. Det var tyvärr också ett perfekt exempel på hemsk eventplanering.
8. Skicka ut pressmeddelanden om evenemanget
Pressmeddelanden används fortfarande, även om de nu betraktas som gammalt.
Om din målgrupp läser specifika publiceringar kan det vara bra att skicka ut ett pressmeddelande om evenemanget.
De flesta publiceringar kommer också att ha en motsvarande webbplats. Om ditt pressmeddelande visas har du också en länk till din webbplats från en trovärdig källa.
För att skriva ett bra pressmeddelande, vill du…
- Skriva ett personligt mail till publiceringen
- Komma med en övertygande historia för ditt event
- Lista alla praktiska detaljer (datum, plats osv.)
- Inkludera länkar till din webbplats och sociala medier
- Bifoga några bilder eller länka till din promo-video
Publiceringen får massor av e-post, så gör det så enkelt som möjligt för dem att förstå ditt pressmeddelande.
Läs mer: Hur man skriver ett pressmeddelande för ett event.
9. Erbjud rabatter för dem tidiga
Du bör erbjuda rabatt för dem som är tidiga så fort du är säker på att eventet går igenom. Det hjälper dig att säkra finansiering för ditt event tidigt.
Eventbiljetter går vanligtvis upp i pris desto närmare du kommer till det aktuella datumet:
- Super tidiga: 6 månader före evenemanget, 20% rabatt.
- Tidiga: 3 månader före evenemanget, 10% rabatt.
- Standard: 1 månad före evenemanget, ingen rabatt.
Använd dina e-postkampanjer och sociala medier för att påminna personer om dessa erbjudanden. Det hjälper till att skapa en känsla av brådska och FOMO.
10. Använd dina tidigare gäster som förespråkare
Influencers är inte dem enda du kan rekrytera som förespråkare för ditt event. Om du har organiserat ett liknande event tidigare, få hänvisningar från dina gäster.
Kom ihåg att alla är kopplade till någon annan. Och det är mycket troligt att deras vänner är intresserade av samma event.
Läs mer: Dina gäster är dina bästa förespråkare: 8 tips för att aktivera dem.
11. Definiera dina åtgärder för framgång
Innan du gör något av ovanstående är det viktigt att du definierar dina kriterier för framgång. Med andra ord måste du bestämma hur många personer du vill nå och för hur mycket pengar.
Du kan titta på befintlig statistik för öppna e-postmeddelanden och sociala medier. Det hjälper dig att förstå om din nuvarande inställning fungerar eller inte.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Lägg samman allt
När du väl vet allt du behöver veta är det dags att kartlägga din marknadsföringsstrategi för event. De tips vi har täckt här är i något kronologisk ordning.
Men vad som fungerar för vissa kanske inte fungerar för andra.
Kanske vet du redan några sociala media influencers. Det kan vara en bra idé att nå ut till dem innan du oroar dig för e-post och gästbloggar.
Skriv en tidslinje för de uppgifter som utgör din marknadsföringsstrategi för event. Hämta en tidsplan för eventmarknadsföring och använd den för att få en ram.
Lycka till med ditt event. Låt oss veta hur det går i kommentarerna nedan!
Lämna ett svar