hero-image

Maxa försäljningen av förköpsbiljetter

hero bg

Nu har du snart all planering på plats och du börjar bli redo att dela ditt event med omvärlden. Innan du publicererar kan det dock vara bra att tänka över hur du maxar försäljningen fram till själva eventet. g>

I de allra flesta fall är det mest tryck på biljettförsäljningen precis vid släppet, och ungefär två veckor innan själva eventet:

Som arrangör finns det inget värre än att gå och vänta på att den sista rushen i biljettförsäljningen ska komma igång. Eller ännu värre - att gå och hoppas att de flesta biljetterna ska säljas i dörren, och därmed inte ha någon aning om hur många som kommer.

Det finns förstås sätt att säkra ett stadigt tryck på förköpsbiljetterna, från det att de släpps till att eventet äger rum.


Håll försäljningstopparna

Att kicka igång biljettsläppet med en rabatterad Early Bird-biljett är ett bra sätt att komma igång. Early Bird-biljetter ger dina mest dedikerade fans en schysst deal, och får fart på försäljningen.

Beroende på hur långt tid det är till själva eventet, kan det vara en bra idé att ha biljetter i flera olika prisklasser så att du kan boosta försäljningen gång på gång. Om du ökar priset något inför varje biljettsläpp får du också chans att påminna dina potentiella gäster om att det är dags att säkra biljett, och ju tidigare de köper desto billigare blir det.

Det finns många olika sätt att vara kreativ kring de olika biljettsläppen. Du kan välja att använda hemliga åtkomstkoder, paketpris eller förmånliga drinkbiljetter till specialpris. Du kan också sälja merchandise i förväg, som dina fans hämtar ut på dagen. Att sälja merchandise innan är också ett bra sätt att uppskatta ungefär hur mycket merchandise som behöver beställas i förväg.

De allra flesta gillar att gå ut med sina vänner, så du kan ju alltid prova att sälja en gruppbiljett så att de som kommer tillsammans får rabatt. Specialpris för grupper är såklart ett bra sätt att få fler att köpa, men dessutom bjuder ju folk in sina vänner och hjälper på så sätt till att sprida ordet om evenemanget.

Med flera olika biljettsläpp får nu snart fler toppar i försäljningsstatistiken, och du kommer se en bättre total försäljning redan innan evenemanget.

Det här är bara några få idéer. Vad som passar ditt event beror såklart på flera olika faktorer, som exempelvis storleken på eventet och hur lång tid du har på dig till marknadsföring. Det ger i regel inte så mycket att ha flera olika biljettsläpp till mindre klubbspelningar där inträdet ligger runt 50-lappen, medan en större festival med tiotusentals biljetter kan tjäna på att ha specialerbjudanden.


När ett träd faller i skogen...

Varje nytt biljettsläpp eller kreativt erbjudande ger dig fler möjligheter att engagera dina fans och nå ut till en större publik, samtidigt som du förstås säljer biljetterna i förväg (vilket såklart är det viktigaste). Oavsett om det är via nyhetsbrev, sociala medier eller någon annan kanal - se till att ditt event hörs och syns!


Om priset är det rätta

Att bestämma vad biljetterna ska kosta är lite av en balansgång. Det perfekta priset ska inte skrämma iväg potentiella gäster, men samtidigt ska ju priset reflektera vad gästerna kan förvänta sig av evenemanget.

När man är ny i eventvärlden kan det vara väldigt lockande att köra ett gratisevent - för alla gillar väl gratis? Sanningen är att flera undersökningar pekar på att det faktiskt drar en större publik om man tar betalt för inträdet. Om evenemanget är gratis är det många som säger att de ska komma, men dyker sedan inte upp på dagen. Fundera över målet med just ditt event - och vilken din publik är - innan du väljer att det ska vara fritt inträde.

Att bestämma priset för biljetterna är alltså inte så lätt som det verkar. Kika gärna på konkurrenter och andra inom samma bransch för att se vad som är rimligt. Hyr du en lokal? Serverar du mat och dryck? Bjuder du snacks? Har du en känd föreläsare eller någon annan artist på scen? Se till att du överväger alla faktorer vid prissättningen så att du också ger dina kunder den upplevelse de förtjänar.

Vilka faktorer tycker du är viktiga att överväga för att bestämma biljettpris? Har vi missat något knep som du brukar ta till för att få igång biljettförsäljningen? Skriv en rad på Twitter och berätta om dina bästa tips och trix!

pattern

Redo att testa det själv? Det är helt gratis.