5 steg för att skapa en grym eventsida

Skapa min eventsida. Gratis.

Att skapa en schysst eventsida är nyckeln till att arrangera vilket event som helst - en fest till skogs, en yogaklass, en konferens eller något helt annat. Eventsidan är det ställe där dina potentiella gäster landar för att ta ett viktigt beslut: att boka in sig på eventet, eller surfa vidare till något annat.


En smart utformad eventsida kan göra mycket av jobbet åt dig - den omvandlar besökare till faktiska deltagare - helt av sig självt. En trist eventsida kan däremot kosta dig både deltagare och intäkter.


Tack och lov behöver man inte vara hjärnkirurg (eller något annat komplicerat) för att bygga en tilltalande eventsida. Det är en fråga om att hålla sig till några basala knep, och att följa några simpla steg. Följ med i vår guide som hjälper dig att skapa den perfekta sidan.


Redo att komma igång? Toppen! Här är dina fem steg till en grym eventsida.


1. Börja med grunden


Ja, det låter uppenbart. Ändå är det lätt hänt att man börjar fokusera på alla möjliga irrelevanta ting istället för att få de mest basala uppgifterna på plats.


Så, lägg allt annat åt sidan för en sekund. Skriv ner de viktigaste detaljerna kring ditt event. Ditt mål är en eventsida med tydlig information, som är lätt att hitta. Hoppa i dina gästers skor, och försök besvara frågor som de kan tänkas ha. När du skapar din eventsida vill du med största sannolikhet ha koll på följande:


  • Vad

    Vad är poängen med eventet? Är det underhållning eller utbildning? Finns det mat och dryck? Behöver gästerna ta med sig något? Finns det en dresscode?


  • Vem

    Vem står som arrangör för eventet? Vem riktar det sig till? Finns det några huvudakter som uppträder? Kan du lägga till bakgrundsinformation som gör att dina gäster vet vad de ska förvänta sig på eventet?


  • När

    När är evenemanget? Hur länge varar det? Snackar vi timmar, eller är det en festival som hålls över en långhelg?


  • Var

    Var ska ni hålla hus? Hur tar man sig dit? Kommer gästerna att behöva köra, eller kan de ta kollektivtrafik? Lägg till information om hur man tar sig till platsen, så att det känns lättillgängligt för dina gäster.


    Om du håller i ett virtuellt event som ett webbinar: Har du lagt till de länkarna som behövs? Behöver gästerna ladda ner någon mjukvara?

Sådärja, det var en massa frågor att ta ställning till, och det är ändå långt ifrån allt. Fundera på ditt upplägg och se om du kommer på någon annan viktig information som du borde dela med dig av.


2. Snickra ihop eventsidan


Nu när du har alla detaljer kring eventet klart, är det dags att börja snickra på riktigt. Eventsidan det första - och i många fall det enda - intrycket som folk får av dig och ditt event. Det där därför du vill att den ska se snygg och städad ut. Här här några grejer att tänka på:


Den perfekta eventbilden


Den eventbild säger (nästan) allt. De säger att man inte ska dömma boken efter omslaget, men det gör alla ändå - och det på millisekunder. Om din eventbild ger ett tråkigt intryck kommer dina potentiella gäster få ett tråkigt intryck av ditt event. Och det vill vi ju inte.


Bilden du väljer kommer också att visas när dina gäster delar ditt event på Facebook och Twitter - vilket bara är ännu en anledning att lägga lite extra tid på att hitta något som ser bra ut. Som tur är, behöver du inte ha en master i visuell kommunikation för att lyckas.


På sidor som Canva kan du snabbt designa fina banners helt gratis, oavsett om du har förkuskaper eller inte. Behöver du en iögonfallande bakgrundsbild? Vi har listan över de bästa sidorna med gratisfoton som du kan använda till din eventsida.


Med tillgång till både bilder och designverktyg har du noll ursäkter för att nöja dig med en småtrist eventbild. Behöver du inspiration? Kolla dessa 11 snygga eventbilder som funkar.


Styla eventsidan


Nu kommer vi till delen där du ska förmedla alla viktiga detaljer kring ditt event. Det finns en hake: De allra flesta läser inte din text ord för ord, utan de skummar igenom din eventsida för att hitta nyckelinfo.


Du kan hjälpa dem på traven. Använd enkel formattering för att göra din eventsida lättare att skumma igenom. Dela upp dina beskrivning i logiska sektioner, som exempelvis "Program", "Meny", "Klädkod" - och markera dem som rubriker med fet stil. Du kan till och med lägga till radbrytningar med tunna linjer som ger ett schysst visuellt intryck.


Försök att punkta upp det allra viktigaste i listor, eftersom att folk har mycket lättare att ta till sig information på det sättet. Kom ihåg: vi skriver inte noveller, vi försöker bara se till att gästerna vet allt de behöver veta.


(Här är några fler smarta tips från Copyblogger om hur du gör text lätt att skumma igenom.)


Videos, ljudklipp och mer


Vi håller fast vid att en snygg bild fångar ger ett gott första intryck - medan videos håller intresset uppe.


Denna typ av innehåll får din eventsida att sticka ut, medan du försäkrar dig om att din besökare inte smiter iväg till Youtube för att kolla in vem DJ Någonting-någonting egentligen är. Många hemsidor och biljettplattformar låter dig bädda in en video genom att enbart klistra in Youtube- eller Vimeo-länken. Det är en möjlighet som ska utnyttjas.


Samma princip gäller för ytterligare bilder, infographics, och ljudklipp. Du kan också lägga till en musikspelare genom Spotify, om det är en arist som ska uppträda.


3. Låt gästerna kontakta dig


Troligtvis antar du att du besvarat alla frågor som möjligtvis kan uppstå i din beskrivning av evenemanget. Men, mest sannolikt kommer dina potentiella gäster att undra saker ändå. Om de inte har möjlighet att få svar på sina frågor är de mindre benägna att köpa biljetter.


Det vore alltså dumt att riskera att dina besökare struntar i ditt event, bara för att de inte kunde komma i kontakt med dig. Gör det enkelt för potentiella gäster att nå dig, gärna via både e-post och telefon.


Om du inte vill dela med dig av din kontaktinfo, kan du låta gästerna använda ett kontaktformulär. Då är det ingen som ser dina uppgifter, och du behöver inte stå standby dygnet runt. Istället kan du svara på gästernas förfrågningar när du har tid.


4. Gör det tydligt hur man bokar in sig


Det slutgiltiga målet med din eventsida är att besökarna ska boka in sig på ditt event. Gör det då extra tydligt vad som krävs för att man ska få delta. Om man måste registrera sig, skriv tydligt var och när. Om man måste köpa biljett, tydliggör hur man går tillväga. Gästerna ska aldrig behöva undra hur de ska gå till väga för att få vara med.


Registeringsformuläret, eller "Hitta biljetter"-knappen ska alltid vara synlig och lätt att hitta. Tänk ut en smart placering för knappen eller länken till formuläret, och välj en färg som sticker ut. En ännu bättre idé är att se till att din knapp alltid är synlig.


Ett sätt att göra detta på, är att skapa en knapp som håller sig på plats när man scrollar ner på sidan. Det bästa är att ha knappen till höer på sidan - och om du gjort allt rätt är dina potentiella gäster aldrig mer än ett klick ifrån att köpa biljetter.


5. Gör din eventsida delningsbar


Du har nu skapat en eventsida som ser schysst ut, som innehåller all information gästerna behöver, och som gör det enkelt att köpa biljetter. Du är med andra ord nästan klar!


Det sista steget är att se till att sidan lätt kan delas med så många som möjligt. Du har säkert potentiella gäster som vill ta med sig familj och vänner på ditt event. Varför inte göra det enkelt för andra sprida ordet åt dig?


Att ha en enkel och kort URL som folk kan kopiera och klistra in är en bra början. Att därtill inkludera knappar för delning på sociala medier är 2.0. Om det bara tar ett klick för gästerna att dela ditt event på Facebook eller Twitter, så kan du räkna med att fler kommer att göra det.


Det var det!


Du har nu en grym eventsida som får folk att boka in sig på ditt kommande event - och som dessutom kan delas med ovärlden. Nu är det bara att komma igång att sprida ordet. Lycka till!




Billetto är en biljettplattform där alla kan skapa en snygg eventsida på bara några få minuter. Det är enkelt att bädda in videos, bilder och designa texten. Varje eventsida är utformad för att se lika schysst ut på mobil, platta och laptop.


Hos Billetto får du automatiskt ett kontaktformulär så att dina gäster kan kontaka dig. Sälj betalda biljetter, lägg till gratis registrering, eller erbjud merchandise och matkuponger. Dina gäster kan köpa biljetter eller registrera sig med bara några få klick.


Det bästa av allt? Det är helt gratis att skapa en eventsida på Billetto. Dina gäster betalar en liten avgift när de köper biljetter - men det är såklart ingen bokningsavgift när eventet är gratis.


Är du redo att ge det en chans?


Skapa din eventsida med Billetto

Skapa event

Skapa en snygg eventsida på mindre än 10 minuter - med gratis eller betalda biljetter

Promota & dela

Dela ditt event på sociala medier eller använd vår widget för att sälja direkt från din hemsida

Häng med i statistiken

Få daglig statistik över dina siffror, och se var din trafik kommer ifrån med Billetto Insights

Gå med i vår community

Lägg till ditt event i en kategori på Billetto för att fler ska upptäcka vad du har på gång

Undvik köer

Dina gäster gillar inte att vänta - använd Billetto-appen för att checka in gästerna på eventet

Använd gästlistan

Ladda ner din gästlista på Billetto, så att du kan kontakta dina gäster när du har ett nytt event på gång

Skapa och promota mitt event. Gratis.