I takt med att det blir lättare för varkumärken att komma i direkt kontakt med fans och kunder på sociala medier, och communities som Slack samtidigt växer, skulle man kunna tro att e-postens dagar var över. Men just nu, och för ett tag framöver, kan du kallt räkna med e-posten som ett av dina marknadsföringsverktyg. Faktum är att du når tre gånger fler via e-post, än vad du gör via Facebook och Twitter kombinerat.

Att skicka ut nyhetsbrev med jämna mellanrum är ett superbra sätt att hålla dina följare uppdaterade. Det kan också vara en bra kanal för att ge dina mest dedikerade fans nyheter exklusiva nyheter och erbjudanden. Du kan till exempel ge dem tillgång till rabatterade Early Bird-biljetter, dela hemliga åtkomstkoder och låta dem få en förhandstitt på din line-up med artister.


Kom igång

Är du fortfarande i startgropen? Gör lite research för att hitta en strategi som passar dig. Att börja från noll kan vara lite skrämmande, men det jobbet du lägger ner nu kommer att ge dig försprång senare. Allt handlar om att bygga relationer med dina prenumeranter och att se till att de ser värdet i att ta del av dina nyheter.

Allra först är det förstås smart att nå ut till din existerande publik och dina bästa fans. Få dina fans att prenumerera genom sprida ordet om ditt nya nyhetsbrev via annonser på sociala medier. Se också till att det är lätt att lägga till sig på din mejllista via din hemsida eller din blogg, så att du tar tillvara på trafiken även därifrån.

Släng iväg ett mejl till dina gäster några dagar efter ditt senaste event och tacka dem för att att de kom förbi. Passa på att be dem prenumerera på ditt nyhetsbrev där och då, så att de kan hålla sig uppdaterade om vad du har på gång. Med en sådan liten vänskaplig knuff i rätt riktning är det fler än man kan tro som väljer att skriva upp sig på listan.

Det cirkulerar en hel del studier om marknadsföring via email, så det finns massor av läsning att tillgå om du vill lära dig mer. Det kan också vara bra att ta en snabb koll på vilka lagar och regler som gäller, så att du inte blir ovän med Konsumentverket.

Vi diggar Mailchimp, och är inte sena att rekommendera deras tjänster varesig man vill komma igång med sin marknadsföring eller om man redan har tusentals prenumeranter. Deras redigeringsverktyg är lätta att använda, och det går att ha flera olika mejllistor. Det alldeles gratis att registrera sig och dessutom finns det många bra resurser att ta del av.


Proffstips

Konkurransen i inkorgen är stenhård, så du måste verkligen imponera med snygg design och relevant innehåll för att behålla dina gästers uppmärksamhet i det långa loppet. Kolla in denna listan med fler än 60 exempel på nyhetsbrev, eller börja rent av prenumera på Billettos utskick för att se hur vi gör.


Läs mer

Contact Billetto Support

Behöver du hjälp att komma igång?

Vårt team finns här för dig! Kolla gärna in våra FAQ's för tips och råd kring hur du bäst hanterar din biljettförsäljning på Billetto.