Guide till eventplanering:

Marknadsför ditt evenemang

Skapa event

Ditt event är färdigplanerat, så hur ska du nu få folk att veta att du planerar det fetaste eventet i stan, och att de borde spika datumet i kalendern redan nu? Här är ett gäng tips på hur du kan marknadsföra ditt event.


Förbered ditt marknadsföringsmaterial


Då kör vi igång! Ta fram papper och penna, samla ihop medarrangörer och andra engagerade, och se till att ni har rollerna fördelade. Här är några punkter ni kanske ska fundera över:


    Kanaler: Vilka kanaler ska ni använda för er marknadsföring? Finns ni på Facebook, Twitter, Instagram och har ni andra kanaler som kan vara värda att kommunicera genom?


    Kommunikationsverktyg: Ni kan såklart kommunicera så som ni brukar göra, eller testa att planera er marknadsföring via sociala medier med verktyg såsom Buffer, Hootsuite, Tweetdeck eller liknande.


    Marknadsföringsroller: Ska en av er ansvara för kommunikationen i alla kanaler? Dela upp rollerna från början så är halva jobbet gjort.


    Förbered content: högupplösta bilder, videos, blogginlägg, inlägg till sociala medier - ha allt material till marknadsförningen klart - både copy och grafiskt.


    Kontaktlisa: e-postlistor, Facebook-grupper, Twitter-communities - helt enkelt viktiga folk i er krets. Samla alla kontakter så att du har dem nära tillhands när de behövs.


    PR: Förbered ett PR-kit åt de mer traditionella medierna. Skriv en pressrelease för evenemanget, och skicka med högupplösta bilder och videomaterial.



Planera före evenemanget


Det finns många tricks du kan ta till för att å folk genom dörren redan på förhand. Att skapa eventet är bara en liten del av resan. Lyckligtvis finns det några tekniker som fungerar bättre än andra:


    Dela: Börja med att dela evenemanget på dina egna sociala plattformar, och skicka ut inbjudningar via e-post till dina kontakter.


    Be andra dela: Be dina vänner dela evenemanget på deras sidor, och allra bäst är förstås om du kan be vänner med stora kontaktnät att engagera sig. Om du har andra deltagare på eventet, såsom artister, talare, eller liknande, be även dem att sprida ordet.


    Hitta nyckelpersoner: Försök fundera ut vilka nyckelpersoner som kan tänkas vara viktiga för att få igång snacket runt ditt event. Se om du kan komma i kontakt med dem och bjud in dem till evenemanget.


    Schemalägg och frigör tid: Scemalägg innehåll på sociala medier - det kommer att ge dig möjlighet att lägga tid på annat.


    Påminn din publik: lägg ut bilder från föregående event, intervjua deltagare, eller dela tidigare recesioner för att peppa din publik - och för att bygga en hype runt det kommande evenemanget.


    Ge ut gratisbiljetter: Kör en tävling på sociala medier och ge gratisbiljetter till den lyckliga vinnaren. Det är ett bra sätt att få igång engagemanget kring ditt event, samtidigt som fler får reda på vad du har på gång.



Marknadsföring i sista minuten


Nu är det snart game over - i varje fall för din marknadsföringsstrategi. Dagen är här, och du är snart fullt upptagen med att välkomna gäster, peka personal i rätt riktning och styra upp alla deltagare. Du kan dock få ut mycket av att marknadsföra även i sista minuten, och under evenemangets gång. Peppa dina gäster till max och få dem att snacka om ditt evenemang på sociala medider, så har du gjort halva jobbet inför nästa event. Här är din spelplan:


    Kolla teknologin: Du vill få igång snacket på sociala medier - då är det prio att ha bra uppkoppling. Se till att dina gäster kan ansluta till Wifi och ha lösenordet tillgängligt för alla runt om i lokalen.


    Starta konversationen: Se till att dina gäster följer dig på sociala medier och vet hur de ska tagga er i inlägg. Kanske kan du sätta igång snacket på sociala medier med en liten ice-breaker?


    Få gästerna att checka in: Ge bort en kaffe, en drink eller något annat till de gäster som checkar in på ditt evenemang på Facebook.


    Fånga intresset: Om du har möjlighet, mingla och be dina gäster berätta vad de tycker om eventet. Ta bilder eller filma, så har du marknadsföringsmaterial till nästa gång.


    Lägg ut inlägg in-action: Uppdatera med bilder på sociala medier om vad som händer. Lite in-action marknadsföring alltså! Tagga deltagare och besökare, och få andra att önska att de vore där.


    Håll koll på sociala medier: För att hålla igång konversationen är det viktigt att svara på andras inlägg under evenemangets gång. Om någon nämner något problem, kan du bara lösa det där och då.



Marknadsföring efter evenemanget


Hurra! Ditt evenemang blev självklart en succé. Det spelar ingen roll hur stor eller liten, all framgång räknas, särskilt om det var ditt första event. Så vad gör du nu för att hålla igång intresset framtill ditt nästa evenemang? Här har du en början iallafall:


    Publicera material: Om ni refererade till något särskilt material under eventet; en powerpoint, en bok, eller något annat, se till publicera länkar direkt efter att evenemanget avslutades. Några gäster kanske vill ha tag i det, andra kanske tycker att ämnet är intressant.


    Lägg ut media: videos, blogginlägg, foton - lägg ut allt! Låt dina gäster tagga sig själva i bilder och videos som du publicerar på sociala medier.


    Använd citat: Vad sa gästerna på eventet egentligen? Citera dina gäster som du minglade med, för att bygga upp intresset inför nästa event.


    Säg tack: Skicka ett "tack" via e-post till dina gäster, eller via ett inlägg på sociala medier. Tacka dem för att de var med, och be dem dela med sig av vad de tyckte var bäst under evenemanget.


    Håll koll på sociala medier: Folk kommer att fortsätta att lägga ut inlägg om ditt evenemang även efter att det varit. Se till att du är med i konversationen!


Skapa och börja marknadsföra ditt event

Skapa event

Skapa en snygg eventsida på mindre än 10 minuter - med gratis eller betalda biljetter

Promota & dela

Dela ditt event på sociala medier eller använd vår widget för att sälja direkt från din hemsida

Häng med i statistiken

Få daglig statistik över dina siffror, och se var din trafik kommer ifrån med Billetto Insights

Gå med i vår community

Lägg till ditt event i en kategori på Billetto för att fler ska upptäcka vad du har på gång

Undvik köer

Dina gäster gillar inte att vänta - använd Billetto-appen för att checka in gästerna på eventet

Använd gästlistan

Ladda ner din gästlista på Billetto, så att du kan kontakta dina gäster när du har ett nytt event på gång

Skapa event