Logga in / Skapa konto

Topp 3 tips: Marknadsföring av event online

Skapa event

Så nu har du alltså skapat en snygg eventsida, och finlirat inställningarna för biljetterna. Givetvis kommer ditt evenemang att bli en succé. Det är hög tid att börja att sprida ordet, men hur kommer du igång?


Det finns bokstavligen tusentals sätt att promota ditt event online nuförtiden - med sociala medier, SEO och distributionsverktyg - bara för att nämna några. Med alla dessa valmöjligheter, som tar din värdefulla tid (och dessutom kostar skjortan), skulle vi vilja hjälpa till litegrann på vägen.


För att du lättare ska komma igång med marknadsföringen av ditt event har vi plockat de tre bästa verktygen och strategierna. Välj ett ämne här nedan, sätt igång att skapa buzz kring ditt event och få igång försäljningen - eller fortsätt läsa för att lära dig mer om hur vi på Billetto ser på digital marknadsföring.


Digital marknadsföring och E-Commerce för evenemang


Länkarna här ovan kan hjälpa dig att nå fler fans, och sprida ordet om dina event till en större publik. Men det kan också vara bra att ta en titt på saken från ett lite större helikopterperspektiv.


Tänk på en tratt - det kan nämligen vara ett bra sätt att förstå dina mål med din marknadsföring online. Potentiella kunder och fans går vanligtvis genom flera steg innan de köper en biljett online. Normalt sett kan dessa mål delas upp i fem steg: Medvetenhet, intresse, få kunskap, shoppa och köp.



När det kommer till att sälja biljetter online är ansvaret för de olika stegen ofta uppdelat mellan två parter - arrangören och företaget som står bakom biljettförsäljningen och själva transaktionerna.


Även om det ser olika ut från event till event, så är det upp till dessa två parter att göra det så smidigt som möjligt att gå igenom stegen i tunneln, och att i slutändan att göra köpet av biljetter enkelt.


I de flesta fall betyder det att du som arrangör ansvarar för att sälja in och sprida ordet om eventet, till så många som bara möjligt. Biljettföretaget tar sedan över när kunden är redo att köpa, och tar hand om betalningen och distributionen av biljetterna.


Vi på Billetto ser det hela lite annorlunda.


Billetto är en community. När du skapar ett event hos oss blir du en del av vår virtuella och digitala marknad, dit folk kommer för att se vad som är på gång. Det betyder förstås att du redan från början ökar medvetenheten om dina event.


Eftersom att det är vi som har hand om transaktionen, ser vi förstås till att förbättra dessa avgörande steg hela tiden, så att fler köper dina biljetter. Det finns många sätt att se till att kunder inte försvinner på vägen, varesig det är att ändra texten på en knapp, eller att ha en enkel och snygg layout på eventsidorna.


Så, när det gäller tunneln försöker vi göra ett par grejer lite bättre. Först och främst driver vi på medvetenheten genom vår community så att fler hamnar i tunneln över huvudtaget. Genom handplockade event och kreativt innehåll dubblar vi stegen som kommer därefter - vi höjer alltså intresset och tillhandahåller kunskap - så att när hittar ett event vet de också direkt varför de borde gå. Vi maxar också de tekniska funktionerna så att vi inte mister någon vid mållinjen, köpet är alltså så enkelt det kan bli.


När du planerar marknadsföringen kan du ju alltid försöka fundera på hur du ska göra de första stegen så enkla som möjligt. Ta en titt på våra tips för hur du kan maxa försäljningen av förköpsbiljetter, där vi samlar några idéer kring hur du kan hålla intresset uppe inför evenemanget. Lär dig hur du riktar dina kampanjer mot den publik som faktiskt kommer att digga dina grejer, och ge dem så mycket information på förhand som du kan via eventsidan.


Det finns flera olika sätt att spara tid genom att välja rätt taktik när det kommer till marknadsföring. Det är såklart viktigt att hitta rätt samarbetspartners och vettiga verktyg, men om du bara har ett genomtänkt koncept är du förstås redan halvvägs. Förhoppningsvis har du åtminstone fått en eller två idéer här, så att du kan komma igång!


Kom igång nu

Skapa event

Skapa en snygg eventsida på mindre än 10 minuter - med gratis eller betalda biljetter

Promota & dela

Dela ditt event på sociala medier eller använd vår widget för att sälja direkt från din hemsida

Häng med i statistiken

Få daglig statistik över dina siffror, och se var din trafik kommer ifrån med Billetto Insights

Gå med i vår community

Lägg till ditt event i en kategori på Billetto för att fler ska upptäcka vad du har på gång

Undvik köer

Dina gäster gillar inte att vänta - använd Billetto-appen för att checka in gästerna på eventet

Använd gästlistan

Ladda ner din gästlista på Billetto, så att du kan kontakta dina gäster när du har ett nytt event på gång

Skapa event