hero-image

10 gratis sätt att promota ditt event på nätet

hero bg

Du är på gång. Du har ordnat ett helt unikt event. Det kommer att bli grymt!


Nu är det dags att sprida ordet om eventet. Men din budget är tight (läs: obefintlig) och du har ingen aning om var du ska börja. Hur kommer du igång med marknadsföringen av ditt event?


Du kan vara helt lugn, vi är här för att hjälpa dig. Att marknadsföra ditt event behöver inte vara särskilt komplicerat, och det behöver inte kosta skjortan heller. Du kan faktiskt komma rätt långt utan att betala någonting alls. Yes, du hörde rätt: Du kan promota ditt event helt gratis.


Oavsett om du är en fena på SoMe, är van vid e-postmarknadsföring, eller behöver en sida för att sälja biljetter, så har du ett gäng användbara tips här när det är dags att promota ditt event. Använd gärna våra tips som en steg-för-steg-guide, eller bara som en referens när du behöver inspiration.


Då kör vi...

1. Få allt i ordning

Vi börjar i början. (En corny sak att säga, kanske.)


Om du menar allvar med att göra ditt event till en succé, då vill du säkert ta en liten stund för att planera ordentligt. Det kommer att hjälpa dig att se helheten. Sätt dig ner med dina medarrangörer och slå era kloka huvuden ihop: Hur ska ni marknadsföra eventet? Vilka kanaler vill ni använda? Vem ansvarar för de olika delarna av marknadsföringen?


Verkar det svårt? Det är det inte. Här är en praktisk checklista som vi har satt ihop för att du snabbt ska komma igång. Bara följ stegen, så har du en bra början.


2. Gör en eventsida som sticker ut

Vi behöver förstås inte säga att eventsidan är platsen där eventuella gäster kan ta reda på alla frågor kring "var", "hur" och "varför ska jag gå". Det är därför du vill ha en eventsida som får folk att stanna upp. Du vill synas, annars blir det svårt att få rätt publik att signa upp och köpa biljetter.


Så vad kan du göra? En massa, faktiskt!


Ditt främsta mål är att få folk att stanna på din eventsida, istället för att snurra iväg till Youtube eller någon annan sida för att se mer av vad ditt event handlar om. När de väl försvunnit, är det inte säkert att de kommer tillbaka. Bädda in alla relevanta videos, bilder och annan media direkt på eventsidan.


Om du kan, se till att få fatt i professionella bilder av lokalen, dem som uppträder och så vidare. Om du har kort om både tid och resurser kan du hitta schyssta bilder online. . Här har du nio sajter med gratis bilder för att komma igång.


Sist men inte minst, glöm inte grundläggande fakta. Är det någon dresscode? Måste man anmäla sig i förväg? Är det svårt att hitta till stället (vägbeskrivning kan vara en god idé)? En snygg och informativ sida är nyckeln till framgång.


3. Hjälp Google hitta ditt event

Du blir säkert inte förvånad över att de allra flesta letar efter saker på Google. Det gäller även event. Vore det inte strålande om ditt event dök upp när någon sökte på "event nära mig"?


För att Google ska fånga upp ditt event, behöver du beskriva det med rätt ord. Om ditt event handlar om fågelskådning på Gärdet, då ska du också nämna "fågelskådning på Gärdet" på din sida. Det är Google-algoritmerna i ett nötskal.


Du kan också ta reda på vilka nyckelord som är mest populära, så att du kan anpassa din text. Det finns en massa gratis verktyg för att göra detta, som exempelvis - eh - Keyword Tool och Googles Keyword Planner (du behöver dock ett AdWords-konto för denna).


Och självklart hjälper det att ha lite grundläggande kunskap om SEO (search engine optimisation). Här en snabb och enkelguide till SEO för eventarrangörer. Du behöver inte bli expert över en natt, utan några få trick kan räcka långt.


4. Bli en del av eventcommunityn

Varje stad med lite självrespekt har en community av folk som gillar att gå ut och vara med där det händer. Din uppgift är att hitta dem och lära känna dem.


Om det låter enkelt, så är det för att det är enkelt. Vi lever ju i den digitala tidsåldern, så det vimlar av forum där du kan ta kontakt. Lägg upp ditt event där och be folk hjälpa till att sprida ordet. Du kan också erbjuda folk från communityn en liten rabatt på biljettpriset om du vill vara extra schysst.


Om du skapar din eventsida på en biljettplattform som....typ...Billetto , så finns det redan en existerande community som kommer att upptäcka ditt event. På så sätt får du gratis exponering så fort du publicerar eventet. Och det gillar man ju.


5. Omfamna sociala medier

Den här kan du. Ingen guide till gratis marknadsföring är komplett om den inte nämner Facebook, Twitter, Instagram och andra sociala medier.


Det räcker dock inte att känna till sociala medier. Du måste lära dig att använda sociala medier till din fördel och vi tänker självklart hjälpa dig. Vår guidetill marknadsföring via sociala medier ger dig en bra start.


Vill du ha mer? Då ska du få det. Här är ett djupdyk i SoMe frånSocial Media Examiner om hur du använder sociala medier för att promota ditt event.


Sociala medier är också den perfekta kanalen för att köra tävlingar och utlottningar. Om du är lite påhittig och klurar ut en #klatschig hashtag, så kommer folk stå i kö för att få vinna biljetter till ditt event.


6. Var kreativ med biljettförsäljningen

“Hur kreativ kan man vara med biljetter?” tänker du kanske. “Jag sätter bara ett okej pris, och hoppas att folk köper dem!”


Det är såklart en helt gångbar taktik, men du kan använda små tricks för att verkligen boosta försäljningen. Kör en kampanj med Early Bird-biljetter, sälj rabatterade gruppbiljetter, eller skapa paket med inträde plus dryckeskuponger. Vi kan till och med gå igenom den exakta strategin för hur du maxar din biljettförsäljning innan eventet - om du vill.


Detta ger dig också möjlighet att annonsera ditt event gratis. När du släpper biljetter till kampanjpris ska detta självfallet spridas på sociala medier så skapar du lite extra buzz. Billetto och andra biljettplattformar låter dig lägga till flera olika biljettyper, oftast hur många du själv känner för. Utnyttja detta, och tänk ut kreativa sätt som du kan sälja biljetter på.


7. Aktivera dina deltagare

Glöm inte: Dina gäster är dina bästa förespråkare. Inga överraskningar här; de gillar redan ditt event tillräckligt mycket för att köpa biljetter till det. Att få dem att berätta för andra om ditt event borde inte kräva så mycket.


Uppmuntra dem att promota eventet genom att göra inlägg på sociala medier, och samtidigt använda dina hashtaggar. Erbjud dem dryckeskuponger som tack, eller någon annan liten goodie-bag. Visa att du uppskattar dem, så ställer de garanterat upp.


Förresten gäller det här inte bara dina gäster. Du har kanske bokat årets nykomling på indiescenen eller en grym DJ. Tror du att de vill ha så stor publik som möjligt? Skulle de kunna göra lite promotion åt dig?


Det här är inte några kuggfrågor - självklart kan de det!


Gör det enkelt för folk att dela ditt event. Om du har möjlighet, låt dem använda vår biljettwidget som de kan bädda in direkt på sin hemsida eller blogg. Deras fans kan då köpa biljetter direkt från sidan. Smart, eller hur?


8. Glöm inte e-postmarknadsföring

Med all buzz kring sociala medier är det lätt att glömma bort helt vanlig marknadsföring via e-post. Gör inte det. E-post är fortfarande en av de bästa kanalerna för marknadsföring. McKinsey menar att e-postär 40 gånger mer effektivt än Facebook och Twitter när det kommer till att skaffa nya kunder.


Detta förutsätter förstås att du har en lista med folk att skicka mejl till. Du vill alltså börja samla på dig e-postadresser redan nu. Det behöver inte vara så svårt, bara gör det lätt för folk att skriva upp sig som prenumerant. Du kan också erbjuda rabatt på biljetter om man börjar prenumerera på dina nyhetsbrev.


Vi har en massa tips på hur du kan lyckas med detta. Kolla gärna in vår artikel ome-postmarknadsföring för event.


9. Samla dina event på ett ställe

Vänta lite nu. Vi säger inte att du ska promota dina event via exakt samma kanaler. En företagskonferens hör hemma på Linkedin, medan en paintball-turnering helst ska förbli på Facebook. Vad vi verkligen säger är att det är en smart idé att ha alla eventsidor på samma ställe.


Det här kan låta som pyttedetaljer. Men, om du planerar flera event, då är det bäst att du samlar allihop på ett ställe. Om någon köper biljett till ditt första event, är hen med säkerhet också nyfiken på ditt nästkommande. Om det inte är för dem, så har de säkert någon vän som är intresserad.


Billetto och andra eventsidor låter dig lista alla dina event, genom att dela din profil med andra. I grund och botten blir det som en one-stop biljettshop, som gör det enkelt för dig att marknadsföra dina event. Om det låter som något för dig, kan du se hur du kan fixa din egen biljettlucka på nätet.(Det är gratis och tar nästan ingen tid alls.)


10. Spåra, förstå, förbättra

Kunskap är makt, eller - i ditt fall - det är ett sätt att promota ditt event bättre. Du kan samla in en massa data med verktyg som Google Analytics. Försök att samla in så mycket du kan: Vilka biljetter säljer bäst? Vem köper biljetterna? Vilka kanaler kommer de ifrån?


Att få fatt i data behöver inte kosta någonting, och du lär dig en massa som kan hjälpa dig att marknadsföra ditt event bättre. Utifrån datan kan du bestämma vilka biljetter du ska fortsätta med, vilka kanaler du ska använda, vilka kunder som du ska rikta dina re-targeting banners mot, och mycket mer.


Om du använder Billetto kan du koppla dina eventsidor till både Google Analytics och Facebook Pixel, så att du alltid har uppdaterad data att jobba med. Vi visar dig gärna hur du analyserar din data om du vill lära dig mer.


Det var det...du är redo att börja marknadsföra ditt event

Du har ett skönt event på gång, och har precis fått en hel hög med gratis tips på hur du kan marknadsföra det gratis på nätet. Vad väntar du på? Du kan börja annonsera och sälja biljetter...nu!


Om du skulle bestämma dig för att testa Billetto, så gör vi vårt bästa för att ditt event ska bli en succé. Och vi tar ingenting betalt för det heller. Tveka inte att ta kontakt med oss - vi är ett trevligt gäng.


pattern

Redo att testa det själv? Det är helt gratis.