Logga in / Skapa konto

Nöjesguiden x Billetto

Vi svängde förbi Nöjesguiden och fick fatt i Pelle Tamleht, som är chefredaktör på tidningen. Pelle berättar om samarbetet med Billetto, om Nöjesguidens egna event, och bästa tipsen till nya arrangörer.


Hej Pelle, berätta om Nöjesguiden!

Nöjesguiden började ju som Sveriges första gratistidning, så det är i grunden ett magasin om populärkultur och nöje. Men, vi består egentligen av tre olika delar: Nöjesguiden-tidningen som är ett magasin, Nöjesguiden-sajten, som är mer som en dagstidning med snabba nyheter och uppdateringar dagligen. Sen så har vi vårt tredje ben som vi internt kallar för Nöjesguiden Koncept. Men det som folk ser mest är ju våra event.


Vi gör dels event för samarbetspartners och kunder, och då kan det vara allt från en liten middag till en butiksöppning. Nu ska vi vara mediepartner till Åre Sessions med Luger, men det kan också vara våra egna större event, och då det är framförallt för egen ölmässa som vi gör varje år, och Hotell Nöjesguiden som vi har gjort under fyra år i rad i samband med Way Out West. Där tar vi över ett helt hotell och samlar våra läsare så att de får möta de människor vi skriver om. Vi bokar folk till hotellet, ja, inte Johnossi kanske, men någon annan artist.


Vi bjuder också in kunder och partners - många som jobbar inom mat och dryck, men också mode exempelvis. De gör sedan aktiveringar på plats, så det blir lite som ett B2C event om man nu ska vara affärsmässig. Men det är ju också ett C2C event, eftersom att folk är där för att träffas. Vi får ju också en möjlighet att möta våra läsare, utanför kommentarsfältet, Facebook och mejlen.


Som redaktör får man mer input under ett sådant event. Speciellt när folk har druckit en öl eller två och vågar säga vad de tycker, både om Nöjesguiden som varumärke och våra andra produkter.

Vad för slags input kan det tänkas vara?

Nu i helgen var jag på Bylarm, och träffade både läsare och folk i musikbranschen, och de tyckte givetvis att vi ska skriva mycket mer om musik. Några saknade att vi inte har så mycket skivrecensioner längre i det tryckta materialet, medan vi har 1-2 recensioner varje dag på webben. På något annat event kan det vara någon som tycker att vi ska skriva mer om mode, eller om konst, eller någon specifik konstnär som de tycker att vi borde lyfta mer. Den inputen är otroligt värdefull. Även om man kan tro att vi har tänkt på allt, så är det alltid bra att få input. Får man höra samma sak om och om igen så börjar man ju ifrågasätta sig själv, och det är ju det man ska göra som redaktion.

Hur viktiga är eventen för er på Nöjesguiden?

Eventen är jätteviktiga för Nöjesguiden, just för att vi ska leva som vi lär. Det håller ju inte att vara skomakarens barn, som alltid går med trasiga skor. Våra egna event måste hålla superhög klass och vara välorganiserade, för att vi sedan ska kunna göra event tillsammans med partners och vara mediepartner på ett annat event. Vi måste helt enkelt visa att vi vet hur man gör ett större event.


Vi har fått jättefin feedback för framförallt Ölmässan. Vi ju är en ganska liten organisation som gör ganska mycket själva, även om vi gärna samarbetar med sådana som Billetto, eller andra bokningsbolag som Luger eller Blixten. Vi arbetar även med andra medier ibland, som bland andra Metro och MTV som vi gjort saker med. Det är viktigt att vara ödmjuk kring eventdelen, för det finns så pass många som gör så mycket bra grejer. Då handlar det snarare om att knyta konkurrenterna till sig, och göra något ännu större tillsammans.

Vad är det som är så bra med Billetto?

Det som är smidigt är att man kan skala upp incheckningen. Det är toppen, för när det peakar, så kan vi gå runt med våra egna mobiltelefoner och scanna in folk. Jag tror vi hade ett insläpp på 400 personer, som tog tio minuter, och det var för att vi kunde skala upp och vara tjugo personer som bockade av. Vi kunde enkelt förflytta hela personalstyrkan till insläppet, och sedan gick de tillbaka till sina stationer. Det fick vi jättebra feedback för! Incheckningen var en av de stora grejerna som vi hade förbättrat sedan året innan. Det är extremt skönt att kunna vara så flexibel.


Sen tycker jag det är bra att man inte behöver uppfinna hjulet på nytt varje gång. Dels kan man kolla försäljningskurvan från förra året, och se att den ligger ungefär likadant, och man kan klona ett tidigare event. Har man gjort ett event, så blir det alltså lätt att göra det en gång till. Och det är bra, tycker jag.

Hur hittade Billetto och Nöjesguiden varandra?

Samarbetet mellan oss började för ett par år sedan, när vi skulle köra nyårsfest. Vi hade ett behov av att sälja biljetter, och som sagt hade vi inte gjort det så mycket tidigare. Vi kollade på lite olika alternativ, och så visade det sig att jag hade en bekant på Billetto, som jag pratade med. Så vi körde ett test tillsammans, där Billetto hjälpte oss med att sälja biljetter. De hjälpte också en del på plats, eftersom att det var första gången vi skulle checka in gäster i dörren. Och direkt efter det gjorde vi Ölmässan tillsammans, och sedan har det rullat på i två års tid, och vi har gjort flera stora event tillsammans.


Vad skulle du vilja säga till andra som precis kommit igång med event?

Börja i tid! Första gången tar det lite längre tid att bygga upp något, och då får du möjlighet att göra marknadsföringen ordentligt. Och det kommer du behöver göra. Du har också möjlighet att justera biljettpriser - många börjar ju med Early Birds och det är ett jättebra sätt att komma igång. Det gör ju även de större arrangörerna, som Way Out West exempelvis, där är det ju mycket billigare att köpa biljett nu än vad det kommer att vara i maj. Alltså, ju snarare du kommer igång med försäljningen, så förr vet du också om du måste göra justeringar.


Det finns en jättemarknad för att göra event, för är det ett koncept som är bra, så är folk definitivt beredda att betala för det. Det underlättar för alla med förköp, för även om du tar ett så litet inträde som 50 kronor, så vet alla som köpt biljett att de kommer att komma in. Den försäkringen är ju värd minst 50 kronor för att slippa stå där i kö.

Sist men inte minst, vi vill såklart veta om det blir en Ölmässa till?

Vi gör garanterat en Ölmässa till! Sen får vi se vilket format det blir, det kanske blir en heldag, eller två dagar, eller kanske till och med någon mer dag. Det får vi se!


Gå in på Nöjesguidens Billetto-profil för att ta reda på mer om vad de har på gång

Nöjesguiden på Billetto