Sociala medier brukar vara den absolut bästa kanalen för att marknadsföra event. Oavsett vilka sociala medier du hänger på, borde dina följare kunna hitta dina fantastiska event där.

Dina profiler på sociala medier är superbra verktyg för att hålla dina fans uppdaterade om dina senaste nyheter. Nyckeln är förstås att ta reda på var på sociala medier din publik hänger. Tänker du hålla i ett tech-seminarie? Rikta dig mot din publik på Linkedin som är av det mer affärsmässiga slaget. Kör du runt med en food-truck och kör pop-up event? Alla foodies hänger på Instagram, så se till att ha ett konto där och leta rätt på de mest populära hashtaggarna.

Sociala medier erbjuder oändliga möjligheter när det gäller eventmarknadsföring. Varesig du släpper specialerbjudanden eller live-uppdaterar under själva eventet, så borde du prioritera att lägga upp en kommunikationsstrategi för sociala medier direkt från början.


Kom igång

Det finns massor av plattformar där du kan promota både ditt varumärke och dina event. Det är lätt hänt att man sprider ut sig över för många kanaler, och får svårt att hålla takten uppe. Tänk till innan och överväg noga vilka plattformar som fungerar för dig, ditt varumärke och din publik.

Facbook är kanske den främsta kanalen för att promota event någonsin, så troligtvis finns du redan där. Det finns många funktioner och verktyg, så se till att maxa när du ändå är igång. Dela nyheter om eventet, erbjudanden och skriv andra relaterade inlägg, som håller dina fans peppade fram till själva eventet. Om du har skapat ett event även på Facebook, länka då direkt till biljettköp under eventinformationen, så att dina fans vet var de fixar förköpsbiljetter.



Kom igång nu


Skapa event



Twitter och Instagram är de ultimata verktygen för marknadsföring både innan och under eventet. Inför evenemanget är det användbart att hålla sig till några specifika hashtaggar för att nå ut till fler, helst inte fler än tre eller fyra åt gången. Genom att använda hashtaggar ökar du dina chanser att nå en bredare och större publik. Dela nyheter om uppdateringar i din line-up, om tidningsartiklar där ni är med eller annan information om evenemanget som kommer att din publik peppad fram till.

Var inte rädd för att göra inlägg ofta, eller för att dela samma innehåll flera gånger för att verkligen få ut ditt budskap. På Twitter används ju ett live-flöde, så risken att dina fans missar dina uppdateringar är ganska överhängande. Experimentera med olika tider för att se när din publik nappar som mest. Du kan också kolla in Buffers tips på hur de delar nytt innehåll och ser till att det både hörs och syns:

Om du delar samma innehåll kan det vara bra att göra olika varianter på inlägget, så att dina följare inte tycker att du blir tjatig eller upplever dina inlägg som spam. Försök alltså att lyfta fram olika aspekter av ditt event i varje inlägg. Om du till exempel arrangerar en festival, kan det vara snyggt att annonsera de olika artisterna i separata inlägg. Ett lysande exempel på det kommer från våra kompisar på Kissmetrics, som gjort en serie med inlägg:

Du kan också dela uppdateringar från artister, talare och från stället där eventet ska hålla hus, istället för att bara lägga ut information som kommer direkt från dig som arrangör. Med listor på Twitter kan du enkelt hålla koll på alla som ingår i ditt nätverk, och med verktyg som Hootsuite och Tweetdeck kan du ha flöden specifikt för dem så att du hela tiden kan se vad de lägger ut. Använd flödet till inspiration och retweeta inlägg till din egen profil.

Alla gillar att få uppmärksamhet, så glöm inte att tagga artister, talare och medarrangörer i dina inlägg. Ofta blir de så glada att de till och med retweetar ditt inlägg, vilket gör att du når ut till ännu fler.


Proffstips

Du kan ställa in vilken målgrupp som ska nås av dina boostade inlägg och annonser på Facebook och Twitter. Ju mer specifik du är ju större är sannolikheten att du når exakt den publik du vill locka.


Få kontakter genom Billetto


Läs mer

Contact Billetto Support

Behöver du hjälp att komma igång?

Vårt team finns här för dig! Kolla gärna in våra FAQ's för tips och råd kring hur du bäst hanterar din biljettförsäljning på Billetto.