Syrien – tragedin 10 år

Eventet är avslutat

Syrien – tragedin 10 år

Plats

Datum

13 sep 2021 18:00 - 19:30

Beskrivning

Inbördeskriget med inblandning av utländsk militär har nu pågått i tio års tid utan att en fredslösning kunnat uppnås. 500 000 syrier uppskattas ha förlorat sin liv under kriget, och åtskilligt fler skadats.  Den materiella förstörelsen är enorm. Halva Syriens befolkning befinner sig på flykt, varav ena hälften inom landet, och andra hälften utomlands. Bara i Sverige anges 250 000 personer med syrisk bakgrund befinna sig, vilket är den största flyktinggruppen i vårt land.

Kriget har pågått så länge att nyheterna från landet tenderar att ha hamnat i en medieskugga.

Hur är situationen nu i Syrien? Hur kan de närmaste framtidsutsikterna bedömas? Vad bör internationella samfundet och Sverige göra?

Medverkande:
Per Örneus, Utrikesdepartementets Syriensändebud
Andrei Engstrand Neascu, lokalt placerad Syrienansvarig, Internationella Röda korset
Omar Sheikmous, Statsvetare och Kurdisk sakkunnig Syrienkännare
Thomas Hammarberg, riksdagsledamot och internationell människorättsexpert, samtalsledare

Lokal:
Sandlersalen, plan 1

Arrangör

Förköp och boka biljetter till event med ABF Stockholm. Läs mer om evenemangen, registrera dig och bjud in vänner. Kommande event visas nedan, annars kan du alltid kika in igen längre fram när fler event lagts till i kalendern.

Lokal

ABF huset ABF huset, Sveavägen, 111 34 Stockholm

Vanliga frågor

  • Jag har inte mottagit min biljett via mail. Vad ska jag göra?

    Det första du kan göra är att kontrollera din spam/skräppost och mailet hamnat där. Dina biljetter skickades som en bilaga och kan ses som spam eller skräppost av vissa e-posttjänster. Du kan alltid också hitta dina biljetter under fliken "Mina biljetter" när du är inloggad på ditt Billettokonto, antingen på webbläsaren eller i vår app. För mer information, läs här.

  • Jag önskar avboka min biljett och få biljetten återbetalad. Vad ska jag göra?

    Det är arrangören som beslutar om återbetalning av biljetter på deras event. Du bör därför kontakta dem direkt för att höra vilka möjligheterna är just för dig. Du hittar deras mailadress i ditt orderbekräftelsemail eller genom att gå in på deras arrangörssida och klicka på "Kontakta arrangören". För mer information, läs här.

  • Jag har registrerat mig på väntelistan, vad händer nu?

    Om fler biljetter blir tillgängliga kommer du, tillsammans med andra som registrerat sig på väntelistan, att meddelas om detta via mail. Köp av de tillgängliga biljetterna sker därefter enligt först-till-kvarn-principen. För mer information, läs här.

  • Var hittar jag länken till ett online-event?

    Vanligtvis tillhandahåller arrangören av eventet detaljerna i orderbekräftelsen som du mottar via mail efter köp eller så kan det hända att arrangören skickar ett uppföljande mail med en länk till deras online-event. Du kan även kika in på eventsidan där du finner arrangörens beskrivning av eventet. För mer information, läs här.

  • Vad är avbeställningsförsäkring och varför skulle jag behöva det?

    Med avbeställningsförsäkringen kan du vid vissa oförutsedda händelser som hindrar dig att delta i ett eventet, begära en återbetalning. För mer information, läs här.