Händels Messias

Norra Hamngatan 16, 411 14 Göteborg
9 dec 2021 19:00 - 21:15
Superarrangör
Biljetter 100,00 SEK - 300,00 SEK
Biljetter 100,00 SEK - 300,00 SEK

HÄNDELS MESSIAS med Göteborg Baroque

Georg Friedrich Händel: The Messiah HWV 48 

I år är det dags igen för en av den västerländska konstmusikens största succér: oratoriet Messias av GF Händel. Eftersom det är väldigt viktigt med källkritik, ska vi ta en titt på vad som egentligen hände vid Londonpremiären av Messias. En story som ofta berättas är att kung Georg II blev så rörd av Hallelujah-kören att han reste sig upp, och då var förstås alla andra också tvungna att ställa sig, eftersom ingen får sitta när kungen står. Detta har skapat en omdebatterad tradition, som delar publiken i två grupper: de som sitter och de som står under Hallelujah-kören. Men, enligt flera experter finns det inga belägg för denna anekdot. Faktum är att det inte finns någonting som tyder på att George II ens var på Covent Garden den  23 mars 1743 och det är högst osannolikt att recensenterna på den tiden skulle missa att nämna en kunglighet i publiken. Men, oavsett vad som hände vid premiären så är det förstås upp till var och en idag att välja att resa sig eller sitta kvar! Det kan ju framför allt vara skönt att slippa den hårda kyrkbänken ett litet tag...

Sedan 2003 har Göteborg Baroque under ledning av Magnus Kjellson drivit sin egna konsertserie i Göteborg och på så sätt bidragit till att komplettera och berika Göteborgs, Västra Götalandsregionens och hela Sveriges musikliv. Göteborg Baroques konstnärliga identitet handlar om att sätta stort fokus på små detaljer och skapa en egen och värdefull klangvärd. Göteborg Baroques claviorganum, finansierat av Sten A Olssons Stiftelse för forskning & kultur som invigdes 2019 har ytterligare stärkt intentionen att skapa autentiska tidstrogna musikaliska upplevelser på högsta konstnärliga nivå.

Insläpp från: 18.00
Konserten börjar: 19.00
Konsertlängd: ca 135 min inkl. paus

Pga de rekommendationer som gäller i samband med coronapandemin har vi inte samma plats- och biljettsystem som vanligt. Vi ber er därför att komma i god tid  innan konserten så att vi kan släppa in publik på ett tryggt sätt utan att trängsel uppstår. 

Läs mer om Göteborg Baroque på www.goteborgbaroque.se
Vid frågor kontakta: info@goteborgbaroque.se

Konserten arrangeras med stöd från Statens Kulturråd och Göteborgs Stad.

"Det finns alltså inget att gömma sig bakom. Allt hörs. Och det blir så naket och personligt det bara kan bli. Varje soloinsats är klar och innerlig, och samklangen mellan de tio sångarna är perfekt."...

skrev Carl Magnus Juliusson i GöteborgsPosten 2019 när Göteborg Baroque framförde Buxtehudes Membra Jesu Nostri som en del av ensemblens 15-årsjubileum!


Göteborg Baroque grundades 2003 av dess konstnärliga ledare Magnus Kjellson, som leder ensemblen traditionsenligt som spelande dirigent vid orgeln eller cembalon. Det som gör Göteborg Baroques sound unikt är det intima samspelet mellan ensemblens instrumentalister och sångare och deras gemensamma passion för den tidiga musiken. Ensemblen har sin hemmascen och generalprogramserie i Tyska Christinae kyrka. Göteborg Baroque framför regelbundet de stora välkända barockverken men presenterar gärna även mindre kända musikaliska pärlor, ofta bortglömda sedan hundratals år.

Göteborg Baroque mottog 2018 en generös donation från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur som möjliggjorde byggandet av ett claviorganum; ett kombinationsinstrument av en cembalo och en orgel. När Georg Friedrich Händel i mitten av 1700-talet står på toppen av sin karriär, och är Europas mest firade musiker, leder han sångare och instrumentalister från ett claviorganum. Tack vare donationen har Göteborg Baroque också fått möjligheten att genomföra tre större konsert- och operasatsningar under ett antal år. Den första av dessa var Monteverdis opera L' Orfeo som spelades på Röda Sten Konsthall 2018. Föreställningen fick recensioner som "...i det absoluta toppskiktet av det svenska musiklivet" (Martin Nyström, Dagens Nyheter) och "Ett Monteverdispel i världsklass"(Magnus Haglund, GöteborgsPosten) Finalen blev en konsertfilm “Voices from a spinning pan” som släpptes i mars 2021 och prisades i GöteborgsPosten med orden:

”Man behöver inte veta vilka karaktärerna är, vad som har hänt dem eller vilka lidanden de står inför. Det är en ren känsla av förtvivlan som binder filmen samman och som förmedlas med stor inlevelse av de tre sångsolisterna. Allt är mycket precist, professionellt och smakfullt genomfört. Jag ryser av välbehag. Bättre än så här blir det inte i pandemitider.”



Vill du gå på fler events?

Registrera dig för att få handplockade events direkt till din mail.