Som arrangör är din marknadsföring online med säkerhet riktad mot att få folk att besöka din webbsida så att de kan hålla koll på dina evenemang. Det kan vara allt från en Wordpress-sida, en Tumblr-blogg eller liknande.

För att hålla oss kort gissar vi att dina mål som arrangör kan kokas ner till två enkla steg:

  1. Att dra trafik till din hemsida eller blogg.
  2. Konvertera trafiken till faktiska biljettköp.

Det finns förstås flera olika sätt att gå tillväga för att du ska ta dig från steg 1 till steg 2. Du kan skicka dina gäster till en extern sida där de köper sina biljetter (hos Billetto exempelvis), eller genom att sälja biljetter på din egen plattform.

Vad du väljer är förstås upp till dig, och beror på vad som passar ditt varumärke och dina kunder bäst.

Var du än väljer att ha din onlineförsäljning så kan du se det som en virtuell butik för dina fans, där de kan köpa biljetter till alla dina event. Bäst är det om de på ett och samma ställe kan se vad som händer härnäst, och hålla sig uppdaterade om dina senaste nyheter. Om de hittat dig via en länk till ett specifikt event, har du snart en stammis om du lägger upp alla dina andra happenings på samma ställe.


Kom igång

Oavsett vilken lösning du väljer, så borde målet vara att göra det så enkelt som möjligt att köpa biljetter till ditt evenemang. Hur du ska uppnå detta hänger på flera olika faktorer, som exempelvis din budget, tekniska funktioner och hur mycket tid du har tillhands. I vilket fall; se till att planera ditt egna unika koncept i linje med hur dina visioner för din onlineförsäljning ser ut.

Om du planerar att hålla event med jämna mellanrum borde du samla allihop på ett och samma ställe - så att du helt enkelt skapar ett litet hem för din biljettförsäljning och all information om dina kommande arrangemang.

Kika runt bland andra arrangörer, och du kommer att se att de flesta har en Event-sektion på sina hemsidor, ofta med en kalender över kommande evenemang. På så sätt får besökare en bra översikt över vad som är på gång.

För er som är helt nya i eventvärlden är det kanske inte nödvändigt att lägga ner tid och energi på en helt egen hemsida. Då kan lösningen vara att skapa en gratis Billetto-profil, så att ni kan lyfta fram era kommande evenemang på ett snyggt och lättnavigerat sätt. Bara lägg upp era evenemang var för sig, så dyker de upp under er profil i kronologisk ordning. För ett exempel på hur det kan se ut, kan du besöka våra vänner på Rockfeedback, som har en profil hos oss.


För proffsen

Om du redan har en slimmad och designad hemsida som du gärna visar upp, så kan du kan du använda dig av en såkallad widget för att koppla biljettförsäljningen dit. Widgeten visar vilka biljetter som finns tillgängliga och kan enkelt integreras (som en Soundcloud eller Youtube-embed exempelvis). Ta reda på mer om hur du lägger till vår biljett-widget på din hemsida.


Läs mer

Contact Billetto Support

Behöver du hjälp att komma igång?

Vårt team finns här för dig! Kolla gärna in våra FAQ's för tips och råd kring hur du bäst hanterar din biljettförsäljning på Billetto.