När du planerar ett evenemang kan det vara svårt att välja den bästa sidan att sälja biljetter på: Det finns många konkurrerande biljettsidor för evenemang där ute.
I den här artiken har vi sammanfattat några av de bästa valen och varför de kan vara bäst lämpade för dig.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Primär vs sekundär biljettförsäljning
Det finns två huvudtyper av biljettsidor.
Sekundär biljettförsäljning
”Sekundär biljettförsäljning” avser personer som säljer biljetter som de tidigare köpt för en annan persons evenemang. Vissa människor köper biljetter specifikt för att sälja senare till vinst. Andra behöver verkligen bara sälja sina biljetter. Men det här är fortfarande ett dunkelt område.
Några sekundära biljettsidor låter dig sälja biljetter till efterfrågade evenemang över nominellt värde. Ticket touts har säkert gett detta ett dåligt namn. Lyckligtvis är tillämpningen döende. Sekundär biljettförsäljning är inte avsedd för vinst, och en nedbrytning på denna marknad är väl på gång.
Dessa typer av återförsäljningssidor är inte något vi täcker i den här artikeln.
Primär biljettförsäljning
”Primär biljettförsäljning” avser en arrangör eller evenemangsplanerare som säljer biljetter direkt och annonserar ofta hundratals biljetter till ett evenemang som de har skapat.
I allmänhet tillåter inte primära biljettsidor att du bara annonserar ett par biljetter till en konsert som du inte längre kan gå på. De är ofta utformade för personer som behöver hantera kapacitet och biljettlogistik. Sådana platser hjälper marknadsförare för evenemang, artister och chefer att sälja sina evenemangsbiljetter.
Så, vilka funktioner ska du leta efter i en bra primär biljettservice?
Vad ska du leta efter i den bästa biljettförsäljnings programvaran
Hur väljer du? Vilka egenskaper är viktiga? Kan jag bara välja en slumpmässig? Här är några överväganden för biljettsystem och biljettsidor.
Biljettautomatisering och kapacitetshantering
Hela idén med att använda en biljettförsäljningssida är vanligtvis för att göra livet enklare för dig.
I vilken utsträckning hanterar sidan din biljettförsäljning automatiskt? Det finns sidor som möjliggör kapacitets- eller ”lagerförvaltning” så att du inte översäljer din spelning. Vissa av dem erbjuder digitala ”skriv-ut-hemma” -biljetter eller som skickar dig en påminnelse om att skicka biljetter. Hur som helst, överväg vad som passar bäst för ditt evenemang.
Prissättning
Biljettförsäljning är inte vanligtvis något som en sida låter dig göra gratis. Varje sida har sin egen prissättning. Detta kan ha formen av:
- Procent av det totala biljettpriset
- Fast avgift per biljett
- Andel av biljettpris + en fast avgift
- Månadsavgift
Många platser har ett lock på den maximala avgiften de tar ut. Ofta låter dessa sidor dig också att sälja biljetter där kunden betalar avgifterna, så att det är en mindre kostnad för dig att svälja. Tänk på vilken sida som har den bästa prissättningsstrukturen för ditt typ av evenemang.
Utbetalningsvillkor
Om en sida säljer biljetter åt dina vägnar, vill du inte att de håller pengarna i åratal. Kassaflödet är viktigt. Snabb betalning och utbetalningar är något att hålla utkik för när du väljer en biljettservice.
Marknadsföring
Biljettförsäljningssidor kan vara ett bra sätt att marknadsföra ditt evenemang. Människor kan redan besöka dessa evenemangsannonser när dem letar efter lämpliga evenemang att delta i. Detta kan ge dig ytterligare en marknadsföringsplattform, förutom att hjälpa till med logistiken för att hantera biljetter.
Evenemangslämplighet
Du bör också tänka på evenemang vs. passformen för sidan. Om du väljer att sälja biljetter till din metallkonsert på en webbplats som huvudsakligen fokuserar på Zumba lektioner, får du inte så många marknadsförings- och andra fördelar.
Andra funktioner
Det finns många webbplatser som försöker hantera biljettförsäljning, så det finns en hel del variation i blandningen av funktioner som de erbjuder. Några av dessa inkluderar:
- Stöd för återkommande evenemang
- Biljetter för sittplatser
- Fler biljettalternativ (till exempel VIP-biljetter)
- Rabattkod alternativ
- Inbyggda marknadsföringsverktyg
- Datainsamling och insiktsverktyg
- …och mycket mer
Tips: Ta en titt på denna översikt av nyckel funktionerna på biljettsidor som du borde vara på utkik efter.
De bästa sidorna att sälja biljetter på
Följande är våra val för de fem bästa sidorna att sälja biljetter på. Alla har lite olika egenskaper men gör ett liknande jobb. De kan hjälpa dig att marknadsföra ditt evenemang såväl som att hantera biljettförsäljningen.
1. See Tickets
See Tickets har underlättat online biljettförsäljningen sedan 2004. De lyckades sälja 150 000 Glastonbury biljetter på under en halvtimme.
See Tickets kan vara ett bra val för stora evenemang. Massor av fans för musik, komedi och livsstilsevenemang kontrollerar regelbundet sidan. Andra positiva resultat inkluderar rapportering och data som de tillhandahåller om annonssidor och försäljning.
Varumärket är sparsmakad om vem de jobbar med, och priserna varierar med promotors och evenemang. Du måste kontakta dem för att se om du kommer att kunna annonsera ditt evenemang.
Avgiftsnivå: Vanligen 10% av försäljningspriset. Att annonsera dina första, mindre evenemang på See Tickets är kanske inte det bästa alternativet.
2. Billetto
Billetto är en billig och intelligent biljettservice. Den tar inte ut några avgifter för gratis evenemang. Den erbjuder också en mängd olika marknadsföringsverktyg för evenemang. En av dessa är den intelligenta användningen av AI för att rekommendera relevanta evenemang till sina användare. (Det fungerar på samma sätt som när Netflix rekommenderar en show baserat på tidigare shower du har tittat på.)
Billetto’s ”go live in five” sloga är sant: Du kan verkligen annonsera ett evenemang på bara fem minuter. (Gå enkelt till deras ”create event” sida och ange detaljerna.)
Avgiftsnivå: 3,5% + £ 0,40, med en maximal avgift på £10 per biljett. De tillåter även arrangörerna att överföra avgifterna till deltagarna.
3. WeGotTickets
WeGotTickets beskriver deras service som ”enkel och ärlig biljettförsäljning”. Vi skulle gå med på det. De erbjuder ”skriv-ut-hemma” biljetter snarare än fysisk leverans. När någon köper en biljett till ett evenemang skickas det automatiskt till dem.
Företaget startades för nästan 20 år sedan. De erbjuder bra kundsupport för promotorer och lokaler, samt att vara etiskt sund och miljövänlig.
Avgiftsnivå: Vanligen en platt 10% av biljettpriset.
4. Ticketlight
Ticketlight är en bra plattform för promotorer. De låter dig designa och automatisera dina egna eTickets. De erbjuder också detaljerad 24/7 rapportering om biljettförsäljningen och inbäddning av ett ”box office” på din egen hemsida.
Ticketlight integreras med biljettmarknaden Ticketline, som kan hjälpa dig att öka synligheten för ditt evenemang.
Avgiftsnivå: Prissättningen sker i glidande skala: Avgiften varierar beroende på vem som betalar det och priset på biljetten.
5. Skiddle
Om du vill sälja på en sida med bra annonsering av spelningar och sociala medier integration, kan Skiddle vara ett bra val. De har byggt en Facebook biljettbutik. Om du har en stor följd på sociala medier kan detta komma till nytta.
På sidan kan du erbjuda fysiska biljetter, eTickets eller streckkodade RapidScan biljetter.
Avgiftsnivå: 10% av nominellt värde + 25p. (Men om du planerar att sälja många biljetter, uppmuntrar de att diskutera detta.)
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Övriga biljettförsäljnings sidor
Dessa är långt ifrån de enda alternativen där ute. Beroende på vilken typ av evenemang du jobbar på kan vissa sidor vara mer lämpliga än andra.
Den här långa listan med hanteringsprogram för evenemang och biljettsidor ger dig en bättre överblick över de tillgängliga alternativen.
Lycka till!
Lämna ett svar