Har du repeterat för den stora föreställningen men ännu inte haft tid att undersöka försäljningen av teaterbiljetter? Då är du på rätt plats.
Vi kommer att gå igenom…
- Var du hittar sidor för försäljning av teaterbiljetter
- Vad du ska leta efter i ett program för försäljning av teaterbiljetter
- Hur du säljer teaterbiljetter både online och offline
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Vilka sidor du hittar teaterbiljett försäljning
Du är bortskämd med val när det gäller lösningar för försäljning av teaterbiljetter. Det finns inte bara ett brett utbud av allmänna webbplatser du kan använda, utan det finns också plattformar som uteslutande är avsedda för teaterevent.
1. Billetto
Vi listar många teaterevent på vår plattform och har några dedikerade verktyg specifikt för teatrar. Det är enkelt att skapa en arenakarta och sälja sittplatsbiljetter. Eller för att använda vår ”återkommande event” -funktion för att schemalägga ett antal repetitionsprogram.
Du kan vara värd för en gratis show utan att betala oss ett öre för biljetterna eller starta en fullfjädrad marknadsföringskampanj direkt från vår plattform. Våra bokningsavgifter för betalda teaterevent är så låga som 3% av ditt biljettpris.
2. Yapsody
Yapsody är en annan häftig biljettförsäljningsplattform som också erbjuder avgiftsfria biljetter för gratis event. Deras betalda alternativ inkluderar också ett introduktionserbjudande som tar bort avgiften från de första 50 sålda biljetterna. Deras YapScan-app låter dig skanna biljetter på eventdagen och ger dig analys i realtid.
3. Fienta
Biljettplattformen Fienta hjälper dig att sälja biljetter online utan att tömma dina kostnader. Användargränssnittet är intuitivt och kommer med anständiga analysverktyg som hjälper dig att förstå din deltagardata. De har också ett ingen-vinst-ingen-avgift-biljettsystem: betal bara för de biljetter du säljer.
4. Oveit
Plattformen Oveit låter dig registrera deltagare för din teaterproduktion, men den kommer också med några häftiga klockor och visselpipor. Deras plattform är sluten, vilket innebär att dina betalningar kommer att behandlas även om WiFi slutar under en viss period. Du kan också använda deras gratis eventhanteringsverktyg.
5. TicketSource
TicketSource gifter sig med världen online och offline för att skapa en allt-i-ett-biljettplattform. Du kan designa sittplaner för dina föreställningar och ta emot donationer om det är för en välgörenhetsorganisation. Den integreras också med e-postplattformar som MailChimp.
Tips: Du kan få en översikt över ytterligare system för försäljning av teaterbiljetter här på vår blogg.
Vad du ska leta efter i ett program för försäljning av teaterbiljetter
Inte all program för färsäljning av teaterbiljetter skapas lika, så undersök lite innan du förbinder dig till en webbplats. Här är nyckelfaktorer att beakta när du jämför och kontrasterar dina alternativ.
1. Biljettavgifter
Biljettplattformar tjänar pengar genom att ta en nedskärning från din biljettförsäljning. Det kan vara så lite som 3% (på Billetto) eller 10% (på WeGotTickets) av din biljettförsäljning. Andra plattformar har en fast avgiftsstruktur, en prenumerationsavgift per månad eller en blandning av alla tre. Se till att du hittar en plattform som inte har några avgifter för att anordna ett gratisevent om du inte planerar att debitera deltagare.
2. Allmänhet vs. nischade event
Vissa plattformar listar event av alla slag, medan andra fokuserar på en typ av event. Kolla in din konkurans på plattformen. Är du den enda som är värd för ett teaterevent? Om så är fallet, skulle det göra att du sticker ut från mängden eller gör dig irrelevant för webbplatsens användare? Fråga dina kollegor i teaterbranschen vad deras erfarenhet har varit och vad de skulle rekommendera.
3. Data och analys
Hur mycket insikt ger plattformen dig om dina deltagares beteende? Visar den bara hur många biljetter du har sålt, eller målar det dig en mer nyanserad bild? Integreras det med andra verktyg som Google Analytics eller Facebook Pixel? Data och analyser kan bli väldigt detaljerade, så se till att det teaterbiljettsystem du väljer har allt du behöver.
4. Marknadsföring
Vissa biljettförsäljningssidor erbjuder dig en rad marknadsföringsverktyg som hjälper ditt event att ta fart. Andra kommer helt enkelt att göra vad det står på tennet: lista din show. Du kanske inte behöver någon ytterligare marknadsföring, eller kanske är du så överfylld med arbete att du behöver all hjälp du kan få. Se bara till att det är vettigt ekonomiskt. Betala inte för något du inte kommer att använda.
5. Klockor och visselpipor
Det finns för många funktioner att lista här, men notera vilka andra klockor och visselpipor som varje biljettförsälningsplats kommer med. Du kanske behöver en mobilapp för att skanna fysiska biljetter på dörren. Kanske vill du att dina deltagare ska kunna välja sina platser före showen. Eller kanske vill du samla in donationer för en välgörenhetsföreställning. Se till att den checkar av alla rutor.
Hur du säljer teaterbiljetter både online och offline
Nu när du vet om några teaterbiljettlösningar och vad du ska leta efter i var och en av dem är det dags att faktiskt sälja några biljetter. Låt oss titta på några marknadsföringstaktiker som fungerar bäst för teaterevent.
1. Socialt medieinnehåll
Ja, sociala medier är en bra idé. Men en teaterproduktion är en uppslukande upplevelse och innehåll i sociala medier gör att du kan ge människor en smak av det i förväg.
Här är några av de sätt du kan skapa hype kring din produktion:
- En officiell trailer för din teaterproduktion—precis som Hollywoodfilmer.
- En videotur bakom kulisserna, teknisk installation och kostymförändringar.
- Intervjuer med skådespelare, regissör, kostymdesigners och tekniker.
- Point-of-view GoPro-bilder av en skådespelare som är engagerad i en dans, slåss eller akrobatik.
- Videouttalande efter showen från människor som redan har sett produktionen.
- Reaktionsklipp av publikmedlemmar under en av dina tidigare föreställningar.
Tips: Titta på 82 idéer till för att marknadsföra din teaterproduktion.
2. Tävlingar
Alla älskar en bra tävling, särskilt om de kan vinna en biljett. En biljett som ges bort gratis kan leda till ytterligare köp från vinnarens vänner.
Här är några sätt att organisera en biljettävling:
- Anordna en giveaway på sociala medier för att öka engagemanget.
- Göm biljetter i lokala barer och arenor och meddela alla om skattjakten.
Tips: Se exempel på teaterbiljettävlingar för inspiration.
3. Rabatter
Teater åtnjuts bäst i sällskap med goda vänner och familj. Varför inte belöna de av dina deltagare som alltid tar med sig andra? Segmentera dina tidigare gäster och skicka ut ett rabatterbjudande för de som konsekvent köper flera biljetter. Detta kommer att uppmuntra dem att komma igen. Du kan också samarbeta med en annan teaterorganisation och erbjuda rabatter när människor köper biljetter till föreställningar till båda dina lokaler.
Tips:Läs vår artikel om hur du prissätter biljetter till eventför att lära dig mer om prisstrategier.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Det är inte över förrän den feta damen sjunger
Du har gott om bra alternativ för försäljning av teaterbiljetter. Och nu vet du vad du ska leta efter och hur du hittar rätt lösning för dina behov. Har du några tips för att marknadsföra och sälja biljetter till en show? Låt oss veta i kommentarerna här nedan!
Lämna ett svar