Biljettförsäljningen utgör i allmänhet större delen av dina intäkter, så det är viktigt att veta hur man bestämmer priser på biljetter till evenemang.
En fast biljettprisstrategi hjälper dig inte bara med att sälja ut ditt evenemang, det hjälper också till att maximera vinsten du gör från försäljningen.
Läs vidare för att lära dig om…
- Hur du bestämmer dem rätta biljettpriserna
- När och hur du ska anpassar dina priser
- Olika sätt som du kan öka vinsten
- Verktyg för att hjälpa dig att hitta det perfekta priset
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Topp 3 sätt att hitta rätt biljettpris
Det första steget för att bestämma ditt evenemangspris är att göra några grundläggande marknadsundersökningar. Låt oss gå igenom de tre bästa sätten att hitta en bra utgångspunkt för ditt biljettpris.
1. Utarbeta din budget
Du kan inte köra med förlust, om du inte har andra inkomstkällor. Använd din evenemangsbudget för att ta reda på hur mycket du behöver göra för att göra vinst (eller åtminstone gå jämnt ut).
Tips: Läs vår guide om hur du hanterar din evenemangsbudget för att hjälpa dig med beräkningarna.
2. Bestäm värdet
Fråga dig själv hur mycket din målgrupp skulle vara villig att betala för ett evenemang. Hur mycket skulle en företagare betala för att delta i ett nätverksevenemang som kan leda till försäljning?
Tips:De dyraste evenemangsbiljetterna i världen säger mycket om vad folk är villiga att betala.
3. Titta på utbud och efterfrågan
Din evenemangsbudget och det uppfattade värdet är andra lagarna för utbud och efterfrågan. Det enklaste sättet är att beräkna det genomsnittliga biljettpriset för din evenemangstyp är att hitta ett rimligt baspris.
Du kan också se vad konkurrerande evenemang tar betalt för sina biljetter. Sänk därefter ditt biljettpris för att konkurrera med dem på priset, eller höj det om du vill placera ditt evenemang som mer avancerad och exklusiv.
Oavsett vad, gå över till en av de många biljettplattformarna som erbjuds och bläddra i kategorin som passar ditt evenemang bäst. Du skulle bli förvånad över hur många värdefulla insikter det kommer att ge dig.
Tips: Du kan till exempel kolla de genomsnittliga biljettpriserna för konserter om du befinner dig i det utrymmet.
Topp 10 prissättningsstrategier för evenemangsplanerare
När det gäller biljettpriser så finns det en hel vetenskap (eller flera vetenskaper) dedikerade till att ta reda på vad som säljer mer. Låt oss titta på hur du kan öka försäljningen med dessa 10 biljettprisstrategierna för evenemangsplanerare.
1. Öka det uppfattade värdet
Du kan öka biljettpriset genom att öka det upplevda värdet av ditt evenemang. Idéer inkluderar att skapa, marknadsföra exklusivitet eller göra evenemanget privat eller till och med hemligt.
Tips: Läs mer om hur du ökar det upplevda värdet på dina evenemangsbiljetter.
2. Använd rabatterade priser
Du kan också erbjuda rabatter för att få en konkurrensfördel om du försöker bryta dig in på en ny marknad. Det kan hjälpa dig att stjäla deltagare från konkurrerande evenemang som redan är etablerade.
Tips: Läs mer om när och hur du sätter rabatter på dina evenemangsbiljetter för att öka försäljningen.
3. Öka priserna gradvist
En strategi för tidig prissättning kan öka ditt kassaflöde tidigt i planeringsprocessen. Du kan sedan gradvis öka biljettpriset när du kommer nära evenemangets datum.
Tips: Läs mer om hur du använder prisstrategier för alla som köper tidigt och andra prissättningar som ökar din fördel.
4. Paketbiljetter
Det är allmänt känt att du får en bättre affär när du köper i mängder. Du kan tillämpa samma princip för att sälja fler biljetter genom att erbjuda biljettpaket med 2-för-1-erbjudanden eller VIP-paket.
Tips: Se hur samlingsstrategin fungerar för andra företag för att hitta inspiration för ditt evenemang.
5. Skapa flera biljettyper
En annan vanlig strategi är prisförankring. Ett biljettpris på £50 kan verka mycket på egen hand men låter mer rimligt när det placeras bredvid en ekonomibiljett för £35 och en VIP-biljett för £90.
Tips: Läs mer om prisförankring för att ta reda på vilket pris du ska använda som ankare.
6. Använd partitionerad prissättning
Om du säljer biljetter både online och offline, se till att det är billigare att köpa online. Biljettförsäljning online kommer att:
- Hjälpa dig att bättre uppskatta närvaron genom att få folk att köpa i förväg
- Samla in deltagarnas kontaktinformation som du senare kan använda för marknadsföring
Tips: Ta med dig det här fuskpapper med 10 online-kontrastrategier för offline prissättning (gratis registrering).
7. Använd charmiga prissättningar
En charmig prissättning, även känd som psykologisk prissättning är att ta £19,99 betalt för en biljett i stället för £20 eftersom den tidigare verkar billigare.
Tips: Läs om hur du använder en charmig prissättning (och åtta andra prissättningstrick).
8. Visa högre besparingar
Använd det högsta antalet—oavsett om det är procenttalet eller det monetära beloppet—när du annonserar biljettrabatter. Om dina biljetter är £20, visa en 20% rabatt i stället för en £4 rabatt.
Tips: Läs mer om lagen om stora nummer och hur det kan fungera till din fördel.
9. Köp med uppförsäljning
Försäljningen stannar inte efter att kunden har köpt en biljett. När de har bokat, ge dem en andra biljett till sin vän, till ett rabatterat pris eller tryck på eventuella evenemangsprodukter som du kan ha till salu.
Tips: Läs om de olika uppförsäljningstrategierna du kan använda för att maximera dina vinster.
10. Biljett giveaways
Att ge bort biljetter gratis låter som en galen idé. Men när du har behärskat konsten av biljett giveaways på sociala medier kan du använda dem för att nå fler människor och sälja många fler biljetter.
Tips: Använd vår guide för biljett giveaways på sociala medier för att hjälpa dig att skapa en tävling.
Användbara verktyg för att hjälpa till med biljettpriser
Som du kan se finns det många faktorer som bestämmer vad det rätta biljettpriset är för ditt evenemang. Lyckligtvis finns det verktyg som kan hjälpa dig med att bestämma priset.
Biljettprisräknare för evenemang
Dessa verktygsfaktorer för biljettpriser kommer i följande ordning för att bestämma ditt biljettpris:
- Målvinst
- Kostnad för biljetter
- Marknadsföringskostnader
- Antal evenemang
- Kostnad per evenemang
- Antal platser per evenemang
- Procentandel av biljetter som ska säljas
Guide till människors vilja att betala
Referera till den här handboken för att beräkna folkets betalningsvilja, så att du kan faktorera in:
- Ekonominskt tillstånd
- Säsongstrender
- Personliga prissättningar för deltagare
- Väsentliga behov för deltagare
- Sällsyntheten på din evenemangstyp
- Kvaliteten på ditt evenemang
Smarta priser
Detta är ett dynamiskt prissättningsverktyg som kan hjälpa dig att ställa in rätt pris genom att faktorera in:
- Konsumentens efterfrågan på ditt evenemang
- Prispoäng för konkurrerande evenemang
- Antalet deltagare som inte dyker upp på ditt evenemang
- Relevant historisk prissättning
- Vädrets påverkan på deltagarnas val
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Experimentera med biljettpriser
Förhoppningsvis har du hittat inspiration i de 10 prissättningsstrategier som vi har gått igenom här ovan. Men försäljning och marknadsföring är ett ständigt utvecklande utrymme, så experimentera gärna.
Till exempel kommer många biljettförsäljare att höja priset först efter att de har sålt ett visst antal biljetter. Andra kommer att blanda och matcha några av de prisstrategier vi har pratat om.
Bli kreativ och sälj fler biljetter till ditt evenemang!
Lämna ett svar