Google är fortfarande platsen för information om… nästan vad som helst. Så låt oss titta på PPC för evenemang och hur du kan marknadsföra ditt event med SEM.
”Varför ringde du bara till mig?”
Om du är ny vad gäller marknadsföring på nätet kommer PPC och SEM att se ut som Klingon. Därför har vi sammanfattat den här artikeln: För att göra den tillgänglig för människor.
Läs vidare för att lära dig mer om:
- Vad betyder SEM och PCC (och många andra förkortningar)
- Så här marknadsför du ett event på Google
- Google AdWords för eventmarknadsföring
- Så här hittar du rätt eventplanerare
- Så här skapar du en annons för ditt event
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Vad är SEM?
SEM står för Search Engine Marketing (sökmotorsmarknadsföring). Det är hur du hittar Google, Bing och andra sökmotorer. SEM är indelad i SEO och PPC-annonser.
SEO (sökmotoroptimering)
SEO är praxis att optimera din webbplats så att den rankas högt i sökningar online. Om du gör det rätt kommer du att vara längst upp på sidan utan att behöva betala en krona.
PPC står för Pay Per Click (betala per klick)
PPC-annonser kan också få dig till toppen av sökmotorns resultat. Men i motsats till SEO måste du betala för PPC-annonser. (Det står där i namnet.) PPC-annonser är det vi fokuserar på i den här artikeln.
Hur fungerar SEM och PPC-annonser?
Det är ganska enkelt att skapa en PPC-annonskampanj. Men det är både en konst och en vetenskap att behärska den.
Processen går något så här:
- Välj några nyckelord du vill rikta in dig på (dvs ”live-musikevent i London”)
- Buda på sökorden (de med dem högsta buden får sina annonser visade)
- Skapa annonser som visas när folk skriver in dina sökord
- Inkludera en länk till din webbplats, målsida eller eventannons
- Se när folk flockas till ditt event
Detta är i ett nötskal. Det finns självklart mer till det, så låt oss fortsätta med några av detaljerna.
Hur man förstår SEM-mätvärden
Om du trodde vi var färdiga med förkortningar, oroa dig inte: Festen har inte ens börjat.
Det är nu dags att gå igenom några av de viktiga mätvärdena i SEM.
Kostnad per mil (CPM)
CPM mäter vanligtvis antalet visningar som din annons gör. Det betyder att du betalar för att tusen (mil) personer ska att se din annons. Men det omfattar inte engagemang eller klick.
Klickfrekvensen (CTR)
CTR är ett mått på hur många av de personer som ser din annons faktiskt klickar på den. Om många människor ser din annons men inte klickar, måste du ändra vilka nyckelord du använder.
Kostnad per klick (CPC)
CPC är summan av pengar du betalar varje gång någon klickar på din annons. Priset för ett klick bestäms av de bud som annonsörerna erbjuder och annonsens kvalitetsresultat (se nedan).
Kvalitetsresultat (QS)
QS är en algoritm som används av Google för att räkna ut när och var du ska placera din annons. En högre QS innebär att du betalar mindre per klick. Dina sökord måste vara så relevanta för din annons och målsida som möjligt.
Vad är det mest kraftfulla sökordet för ditt event?
Det är viktigt att välja rätt nyckelord. Detta kommer att avgöra framgången för din annons och hur mycket du betalar för den. Så hur försäkrar du dig om att du väljer de mest relevanta sökorden?
1. Gör det så relevant (och specifikt) som möjligt
Sätt dig själv i dina deltagare skor. Tänk på vad de skulle söka på för att hitta ett event som ditt.
Om du planerar en rockkonsert i London är ”Rock konsert London” ett bra ställe att börja.
Du kan också använda ”gitarrmusik”, men då tävlar du med gitarrtillverkare och musikartister.
Det är ännu bättre att bli mer specifik. Om rubriken för din rockkonsert är, detta fantastiska band, så kan dina nyckelord vara ”detta fantastiska band live london”.
Skriv ner så många sökord som du kan tänka dig. (Du kan korta listan senare.)
Tips: Du kan använda ett gratis verktyg som WordStream för att hjälpa dig att hitta nyckelord.
2. Gruppera dina sökord
När du har en lång lista med nyckelord, är det dags att segmentera dem i grupper. Vissa av dem kommer att ha gemensamma teman, så sätt dem i grupper med 5-20 nyckelord.
3. Bestäm söktrafiken
Nästa steg är att ta reda på hur ofta dina sökord faktiskt används. Det är bra att ha specifika sökord, men din räckvidd är begränsad om de bara används av några personer.
För att använda det tidigare exemplet är ”rockkonsert London” en mer specifik fras än ”rockkonsert Storbritannien”.
Oavsett vad så kommer det sista exemplet att sprida ett bredare nätverk och nå fler människor. Och människor från utanför London är villiga att resa in till staden för en rockkonsert.
Tips! Du kan använda verktyg som Google Trends för att jämföra trafik till olika sökord.
4. Titta på tävlingen
Ju bredare sökord, desto dyrare är dem att buda på. En specifik nyckelfras som ”Rock konsert London” har en smalare räckvidd och är billigare än ”Rock konsert UK”.
Många sökordsverktyg ger dig information om hur mycket trafik den får samt hur mycket budet är på.
Tips: Ahrefs har sammanställt en lista över gratis sökverktyg online här.
Så här skapar du en PPC-annons för event
Nu när du har några bra sökord är det dags att skapa den verkliga annonsen.
Här är några av de bästa metoderna att tänka på.
Inkludera en nedräkningstimer
Du har möjlighet att inkludera en nedräkningstimer i din annonskopia. Du kan bara inkludera datumet för eventet, men en nedräkning ger en känsla av brådska.
Tips: Se hur du lägger till en nedräkningstimer i Google AdWords här.
Visa hur många biljetter som finns kvar
Liknande nedräkningstimer, men lite mer knepig. Det kommer definitivt att skapa en känsla av brådskande om din annons visar att det bara finns fem biljetter kvar att köpa.
Tips: Se hur du visar resterande biljetter i Google AdWords här.
Annonsera till dina abonnenter på e-postlistan
Det är lättare att sälja biljetter till personer som redan är intresserade av dina evenemang än till främlingar. Google tillåter dig att ladda upp din e-postlista när du skapar en PPC-annonskampanj.
Tips: Se hur du riktar in dina abonnenter i Google AdWords här.
Kom ihåg att ange ett slutdatum
Ditt event fortsätter inte för alltid. Inte heller ska din annons. Tro det eller ej, men många evenemangsorganisatörer glömmer denna punkt och annonserar för ett evenemang som är över.
Tips: Se hur du anger ett slutdatum i Google AdWords här.
Ange din budget
Din annonsbudget beror på ett antal saker som kostnaden för evenemanget och priset på dina biljetter. Om ditt event är ideellt, överväg vilka mätvärden som bestämmer dess framgång. Det kan till exempel vara nya e-postabonnenter eller sociala medier.
Skriv en bra reklamtext
Du kan inte negligera reklamtexten i annonsen. Du får inte mycket utrymme att arbeta med, så varje ord räknas. Det är viktigt att använda några av dessa ord som en uppmaning så att människor vet exakt vad de ska göra.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Redo?
Det finns mycket att tänka på. Det kommer att vara en brant inlärningskurva, men du kommer fixa det!
Övning ger färdighet. Alla dina ansträngningar kommer att belönas med glada deltagare vid ditt evenemang.
Nu kör vi!
Lämna ett svar