Så du har planerat ett fantastiska mat och dryck evenemang. Grattis till att du lyckades anordna det! Du är nu i läget för en plan. Men hur får du det från en plan till en fest?
Det är precis vad vi diskuterar här: De läckraste tipsen du behöver använda för att få gästerna till dina uppläggningsfat. Vi tycker alla om hemmakvällar, men det finns en anledning till varför arrangörer inte sätter, ”gjorde varmkorvar och tittade på The Dark Knight ensam i min källare” på deras CV.
Om de vill lyckas, måste arrangörerna lyckas fånga sin publik.
För en del är en bra folkmassa lika med en handfull vänner, kamrater, grannar etc. Det är inget fel med det! Vi kommer att gå över evenemangsbevakning för ett brett utbud av bländande middagar, läckra luncher och rikliga frukostar.
Oavsett om du matar London Philharmonic eller en liten grupp lokala studenter kan vår guide hjälpa till. Vi kommer att täcka:
- Fysiska och sociala medier annonser
- Ansluta till rätt annonsörer
- Biljettförsäljning (om tillämpligt)
- Leverantörs samarbeten
Även erfarna promotorer för matevent kan lära sig en sak eller två genom att läsa allt här nedan. (Förstår du? ”Kryddat”? Kanske borde vi använda komedi och hålla oss till evenemangsguider. Åh, ja.)
Låt oss börja!
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Mat och dryck evenemangs marknadsföring: Få ut ordet
Till att börja med finns det olika medier för att nå eventdeltagare till din kulinariska extra vaganza. Låt oss prata lite om dem moderna huvudmetoder för marknadsföring: Fysiska och digitala (sociala medier).
Fysisk reklam
Åh, den gamla metoden. Denna annonsering var din farfars enda alternativ. Men det gör det inte irrelevant. Den verkliga världen är fortfarande chockfull av människor som använder det för sin verksamhet.
Det betyder att fysisk reklam fortfarande har en plats i världen för att marknadsföra mat och dryck evenemang. Faktum är att en studie tyder på att fysiska annonser är mer minnesvärda än sina digitala kusiner.
De gyllene dagarna är inte slut än!
Bilder
Hungern kan slå till när som helst. Framför allt måste du fånga intresset med affischer och flygblad med starka bilder på god mat. Gör så att biljettköparnas magar börjar arbeta med djärva, färgglada bilder av smakfulla chips, uppfriskande drycker och allt annat som kan göra att en främling tarm börjar låta.
Tips: Ta en titt på denna fantastiska guide för att ta fina bilder av god mat.
Utsökta detaljer
Det är viktigt att dina affischer och flygblad innehåller nödvändig information för deltagarna. Om de inte kan hitta ditt evenemang, kan de inte delta — och lycka till med att få en positiv recension från matälskare som inte kunde hitta din mat!
På dina fysiska annonser bör du inkludera:
- Namnet på eventet
- Datumet för eventet
- Tidpunkt då evenemanget kommer att äga rum
- Platsen för eventet (med vägbeskrivningar eller en länk till vägbeskrivningar)
- Social media information
Dessutom kan du inkludera:
- Sponsorer/säljare information
- Biljettförsäljnings alternativ
- Priser
- Avancerad försäljning
- Dörrförsäljning
- Biljettförsäljning
Pjuu! Allt detta kan se ut som en lång order. Medan det är viktigt att inkludera dessa uppgifter måste du vara säker på att annonsen inte är överväldigande.
Viktigt, snåla inte på listan ”bör inkludera” ovan. Dessa poäng ger tittarna den kärninformation som de behöver: Vad eventet är, var och när det sker och var du kan lära dig mer. (Facebook, Instagram, och så vidare.)
Dessutom, att kombinera dessa punkter med några dräggel-värdiga bilder av mat och drycker för att få till den perfekta fysiska annonsen.
Tips: Vi gillar den här listguiden för att designa snygga och effektiva affischer.
Träffa rätt
Därefter måste du hitta rätt plats för att placera dina fysiska annonser. Överraskning — eftersom du marknadsför ett mat och dryck event, kommer de bästa platserna att vara matorienterade.
Vissa kloka människor kommer att varna dig för att inte shoppa för mat när du är hungrig. Det här är bra råd. Men som marknadsförare eller promotor vill du kapitalisera på just det: Placera dina annonser dit hungriga människor går.
Tänk på några av dessa typer av placeringar:
- Nära restauranger (Om du lyckas få din annons inne i restaurangens väntrum, bra jobbat.)
- I eller runt livsmedelsbutiker
- Runt bondens marknader
- Vid busshållplatser och stationer.
- Resenärer kan ha långa, hungriga resetider. Under dessa kan en spännande affisch eller flygblad lindra tristessen. Idealiskt kan de leda till att en hungrig pendlare undersöker ditt event.
- Andra event
- Om du kan få dina annonser upp i ett annan mat och dryck event, vet du säkerligen att du är tilltalande för rätt publik.
- Nära eller inom kulinariska skolor
- …någon relevant operation som sannolikt kommer att vara full av hungriga människor eller matälskare. Bli kreativ!
Tips: Den här sida har en fast lista över allmänna platser för att placera affischer och flygblad.
Ingen dricks!
Medan flygblad kan placeras på alla möjliga ställen finns det en sak att undvika: Inga flyg-dricks!
Att dela ut flygblad är ett bombsäkert sätt att göra gatorna fyllda med lösa papper. För den delen kan det vara en smula invasivt. Du måste stoppa människor och ge dem din annons.
Lita på oss med det här: De flesta människor kommer inte att få intresse för ditt event om de upptäcker det på en smutsig, skrynklig annons. Efter att ha legat skrynkliga på gatan i en vecka kommer dessa matbilder att se mindre goda ut.
En annan sak att vara försiktig med: Flygblad i brevlådan. Alla uppskattar inte främlingar som lägger i saker i sin personliga egendom. Beroende på var du bor kan det till och med få dig i lite juridiskt problem.
Du kanske vill hålla fast vid telefonstolpar och bildskärmar.
Social media reklam
Idag är sociala medier annonser den verkliga dealen. Det tar bara några sekunder att klicka på en annons eller en Facebook-sida. Jämför detta med att du står och tittar på ett flygblad. Alla gillar inte att stanna och lukta på roserna, förstår du vad vi menar?
Få in riktiga matälskare med hjälp av våra tips för sociala medier annonser här nedan.
Känn ditt nätverk
I grund och botten är det bara en demografiskt jakt. Du måste veta var du ska träffa dina huvudsakliga eventdeltagare. Vilka nätverk brukar de använda på sociala medier?
Det finns massor av alternativ för sociala media reklam. Tänk på något av följande:
- Tweeta om ditt mat och dryck event
- Lägg upp dina evenemangs detaljer på en Facebook-grupp eller skapa dina egna
- Bygg Facebook-annonser
- Det är faktiskt väldigt lätt att göra om du har ett konto med tillgång till Facebook Ads Manager. Du kan övervaka annonsens räckvidd, klickfrekvens och mer.
- Reklam via en Instagram-grupp
- För mat och dryck event riktade till yngre publik (högskola, tonåringar), är Instagram ungefär lika populärt som det kan bli.
- Lägg upp på en subreddit för matälskare och andra entusiaster:
- /r/foodie
- Alla subreddit dedikerade till din stad eller omgivning.
- Försök skriva in: www.reddit.com/r/[your city here] (e.g. https://www.reddit.com/r/glasgow)
- Ladda upp bilder på god mat till Pinterest (och länka till din huvudsida med eventinformation)
När du skapar sidinnehåll för din matfest, se till att du länkar alla dina sociala medier. På Instagram, länka ihop din eventsida med din Facebook-sida och vice versa.
Med hjälp av webbplatser för sociala nätverk och appar är det ganska lätt att söka efter stilen eller genren av mat du ska betjäna. Till exempel, om det kommer att finnas ett stort urval av smakrika viner och hantverks öl, ja, du vet var du ska hitta det.
Ibland behöver du tillåtelse att ange grupper som dessa, tveka inte att fråga! Men se alltid till att annonseringen för eventet inte strider mot några gruppregler. Reddit, i synnerhet, kan vara lite för noga med vad för slags inlägg dem tillåter.
Smakfulla inlägg
Samma regler för bildspråk gäller för marknadsföring av sociala medier. Bara om du missade det, ska bilderna vara snygga och iögonfallande. Om du lägger ut samma bilder om och om igen kan det dock vara möjligt att det baktänder istället. Faktum är att människor snabbt kan tröttna på att se olika annonser för samma event.
Se till att du är uppmärksam på tidpunkten för dina inlägg. Detta inkluderar att marknadsföra ditt evenemang:
- Vid rätt frekvens
- Vid rätt tidpunkt
- På rätt sidor
- Vid rätt tidpunkt för rätt webbplatser!
Ja, det finns statistiskt bättre tider för att marknadsföra ett event online, och det beror på vilken plattform du lägger upp det på.
Också när det gäller att marknadsföra mat och drycks evenemang, överväga vanliga måltider. Få dem medan de är hungriga!
Du kommer också att vilja tänka på ditt inläggsförhållande. Till exempel, vad är ditt idealförhållande med mat-bilder vs köp-en-biljett-inlägg? Du vill hitta en bra balans, men det finns ingen storlek som passar alla. Du måste använda din bästa bedömning.
Hashtaga saker
Oavsett om du gillar det eller inte, hashtags gör mycket i sociala medier. Ett av de bästa sätten att marknadsföra ditt evenemang är att söka efter relevanta hashtags. Oroa dig inte om du inte är bekant – det är en ganska enkel process. Du vill inkludera bra hashtags tillsammans med inlägg som marknadsför ditt event.
Hashtags började på Twitter som ett sätt att indexera sökord. Naturligtvis använder många webbplatser och plattformar dem nu för att ansluta människor med sitt favoritinnehåll. Du kommer definitivt inte att vara förlorad för matrelaterade hashtags. Här är bara några av de mer populära:
- #food (Vi vet – chockerande!)
- #yummy
- #foodphotography
- #foodie
- #delicious
- #foodporn (Säkert för arbete, vi lovar. Bara bilder av vacker mat.)
Använd en av dessa kommer att inkludera dig i resultaten av alla som klickar på den hashtag. Det garanterar inte att folk kommer att se dina mat- och dryckkampanjer, men det skadar inte.
Och det har en bra chans att hjälpa. Använd bara mer än några olika hashtags, eller så kan du uppfattas som ”spammy”. Eller värre, hashtag-härskare! (Vi har just gjort den sista biten, men ta det lugnt på hashtagsna.)
Tips: Ta en titt på den här generella guiden för smart hashtag-användning.
Anpassa stjärnorna
Internet har helt förändrat spelets berömmelse. Som ett resultat är kändisar inte längre begränsade till aktörer och politik längre. Massor av sociala medier stjärnor har blivit kända för alla sorters saker – inklusive att äta.
Självklart är det här goda nyheter för mat och dryck evenemangs marknadsförare. Du kan nå ut till offentliga personer online för att sprida ditt meddelande. På så sätt når du direkt ut till en stor publik.
Många internetkändisar har stora fanbaser av tillitiga följare. Deras fans kan ta det på allvar om din kändiskontakt stöder det kommande mat och dryck evenemanget. Men medan en berömd A-kändis kan vara din första tanke, kan de begära en mycket högre avgift.
Således kan det vara i ditt bästa intresse att gå med en billigare nischfigur i foodie-världen. Någon som är känd för att utvärdera vilken typ av mat du ska tillhandahålla, om möjligt. En konserverare i hantverks öl eller en smörgås guru, kanske. Faktum är att en social media matälskare kanske bara kommer på ditt event gratis! (Under förutsättning att de har tillgång till bakom kulisserna, förstås.)
Det kan dock vara en vinn-vinn. De får uppleva vad du erbjuder, och du får dem att marknadsföra allt till en fanbas. En särskilt söt affär.
Tips: Här är en insiktsfull lista över några mycket inflytelserika foodie stjärnor på internet. Försök att inte bli hungrig när du tittar på dessa bilder. Av maten, inte sociala media stjärnor.
Önskar att du var här!
Ett av alternativen du har som en online-promotor är uppdateringarna under dagen för evenemanget. Detta kommer inte göra mycket för folk som missade sina biljetter, men hungriga och ångerfulla tittare kan bara komma ihåg för deras nästa matäventyr.
I grund och botten, behåll en löpande bildjournal av kul, mat och vänner som tycker om ditt event. Allt i namn av goda godisar. Som alltid är kvalitetsbilder av matlagningen ett måste.
Biljett taktik
Låt oss titta på några av de viktiga sakerna att komma ihåg när du säljer dina biljetter. Visst, marknadsföring för mat och dryck event är inte så enkelt som att sälja biljetter, tjäna pengar. (Men vi skulle inte klaga om det var så.)
Försäljning i förväg
Ibland säljer evenemangshanterare och planerare sina biljetter endast vid dörren. Visst, det här är ett enklare sätt att göra saker. Men det löper några ganska allvarliga risker, inklusive brist på insikt.
Om du inte säljer biljetter på förhand vet du inte hur många som kommer att dyka upp. Då måste man räkna med:
- Potentiella eventdeltagare som gör upp sina tankar under själva dagen i enligt med deras magar.
- Andra evenemang som stämmer överens med din tidslucka (och får evenemangsgäster ombord på i förväg)
- Prognoser för matleveranser, vilket inte är något du vill röra omkring i. Mat förstör, så det representerar ofta en begränsad vinst investering.
- Inga förskott, vilket innebär mindre att investera i marknadsföring och leverantörer.
Det finns massor av plattformar där ute för att lösa bara dessa problem. Biljetter kan annonseras och säljas i förväg via grupper som Billetto, Eventbrite och massor av andra. Kortfattat är dessa viktiga resurser i världen av eventmarknadsföring.
Tips: Det här är en mycket speciell marknadsplats som vi gillar. Den riktar sig till matfestivaler, så om det är vad du planerar, kan du försöka bli listad där.
Gruppförsäljning
Försäljning av biljetter till grupper ger en bättre avkastning än att sälja enskilda biljetter. Detta gäller för de flesta event, men grupp närvaro är särskilt viktigt för mat och dryck.
Har du någonsin känt dig lite ledsen för att någon äter sin lunch alldeles ensam i en restaurang? Vissa ät-ritualer är naturligt sociala. Vilket är konstigt, eftersom du inte kan prata med munnen full. Men grupper kommer sannolikt att ha en bättre tid på ditt mat och dryck event än solo deltagare.
För det ändamålet kan du prissätta dina biljetter för att belöna gruppköp. Som ett resultat kommer evenemangsdeltagare att ta med sig sina vänner i detta foodie äventyr. Och det betyder mer intäkter för dig. Grupp närvaro betyder också roliga bilder på sociala medier och gratis reklam för dina framtida event. Vad är nackdelen?
Tips: För specifika idéer, här är en guide till att sälja biljetter till grupper.
Arbeta med dina leverantörer
Om ditt mat och dryck event kommer att innehålla några leverantörer kan de ha egna sociala medier följare. Undgå inte att använda dem!
Du kan be leverantörer att annonsera för dig och nå automatiskt leverantörens fans: Perfekt demografiskt. Inte alla leverantörer är reklammästare, så du kanske vill ge dem några kreativa alternativ som att:
- För skrivna tweets och Facebook-uppdateringar
- Professionella matbilder (av deras mat eller samma typ som de säljer)
- Affischer och flygblad
- Email mallar
Dessutom kan du incitamenta leverantörer att annonsera genom att erbjuda förmåner. Den som säljer de flesta biljetter kan belönas med rabatterat stånd eller liknande.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Rum för efterrätt?
Det är allt, läsare.
Om du har något att lägga till i vår ljuvliga guide, kommentera nedan med andra förslag och tips för att marknadsföra ett mat och dryck event. Bon appetit!
Lämna ett svar