Hur mycket kostar festivaler att anordna? Vi försöker svara på den frågan i den här artikeln, om du leker med tanken på att anordna en musikfestival.
Läs vidare för att lära dig…
- Den genomsnittliga kostnaden för att organisera en musikfestival
- Så här bestämmer du din egen kostnad
- Olika sätt som du kan täcka utgifterna
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Vad är den genomsnittliga kostnaden för att arrangera en musikfestival?
Det är lika svårt att beräkna som längden på en sträng. Musikfestivaler sträcker sig från små lokala festivaler till stora vidunder som Glastonbury.
Det finns också dyrbara få musikfestivalsbudgetar tillgängliga online— ingen, faktiskt—men turs nog så har några arrangörer vänligen levereratbitar av information.
I 2014 hade Glastonbury £37,3 miljoner i intäkterna och bara £86 000 i vinst. Det är självklart att organisera en musikfestival inte är ett schema på att bli rik direkt.
Så här bestämmer du kostnaden för att driva din egen musikfestival
Nu när vi har en idé av vad den genomsnittliga musikfestivalen kostar, är du förmodligen intresserad av intäkterna för en budgetfestival. Låt oss se vilka utgifter musikfestivaler har i detalj.
1. Utövare
Kostnaden för att boka dina festivalsakter varierar mest. Denna bokningsbyrå uppger sina bokningsavgifter som varierar mellan£300 – £2000 per band. Men kända upptädanden kan kosta dig en mycket större mängd.
2. Anläggningsuthyrning
Om du inte kan hitta en bra affär med en lokal gård måste du hyra en festivalplats. Dessa kan kosta dig runt £100 per person, per dag, eller cirka £5000 per dag, fastpris.
3. Scenen
Hur mycket kostar en scen för en festival? Små kan hyras för £700, medelstora kommer att sätta dig tillbaka med runt £1,500 – £3,000, medan de största kan kosta så mycket som £20,000. Här är några scenleverantörer att överväga:
4. Verktyg
Förvänta dig att spendera £60 000 – £100 000 på el ensam för en festival på 10.000 personer. Även om du inte behöver ge ut fritt vatten behöver du fortfarande betala för toaletten och duschvattnet ovanpå.
5. Avfallshantering
Samma festival med 10 000 deltagare kommer också att producera mycket skräp som du måste städa upp. Lägg till ytterligare £30 000 bara för att städa upp miljön efter festligheterna.
6. Utskrift och skyltar
Skyltar, banderoller och annat tryckt material är överraskande billiga jämfört med alla övriga utgifter. Låt oss säga £1000 för vår musikfestival med 10 000 deltagare.
7. Marknadsföring
De flesta B2C-företag spenderar cirka 16% av sina bruttoårliga intäkter på marknadsföring. Eftersom Glastonbury har en omsättning på cirka £37 miljoner, skulle de ha spenderat cirka £5,5 miljoner på marknadsföring.
8. Teknik
Du behöver en biljettapp som hjälper dig att hantera biljettförsäljning och samlar in deltagarnas insikter. Men du vill också investera i adminverktyg för ditt team, så lägg till ytterligare £1 000 för det.
9. Utrustningshyra
Du kan få ett PA-paket för uthyrning för ca £850, men det täcker bara en scen. Multiplicera den summan med antalet scener du planerar att installera för din musikfestival.
10. Försäkring
Du skulle tro att försäkringspremier skulle skjuta i höjden med så många som deltog i en musikfestival. Men du kan faktiskt få försäkring för så lite som £62 för en festival på upp till 20 000 deltagare.
11. Tillstånd och licenser
Du måste ansöka om licens från PRS och PPL om du vill ha en festival i Storbritannien. Regeringen vill också ha en del av pajen, men kostnaden beror på din musikfestival.
12. Infrastruktur
Infrastruktur tas omhand av inomhusfestivaler. Utomhusfestivaler kan kräva att du bygger vägar och parkeringsplatser, vilket kan kosta dig £250 000 till din 10,000 folkfestival.
13. Säkerhet
Det är inte förvånansvärt att 10,000 berusade festivalgäster utgör en allvarlig säkerhetsrisk. Isle of Wight-festivalen spenderade £1 miljon på polis och privata säkerhetsföretag, så det kan snabbt bli dyrt.
14. Fotografi & videografi
Det finns många Kodak-stunder under din festival, så du bör se till att fånga dem. Varje videograf kostar dig runt £750 per dag, så multiplicera det med dagar och personal.
15. Personal
Människor kan inte bara springa utan uppsyn, så du behöver personal för att hålla dem i kontroll. Medan det finns företag som specialiserar sig på festivalanställda, kan du också rekrytera volontärer.
Pjuu, det borde täcka allt….
…Men vänta, det finns mer.
16. Moms
Innan du börjar beräkna priset på dina musikfestivalsbiljetter bör du komma ihåg att regeringen vill ha 20% moms. Det måste läggas ovanpå biljettpriset.
17. PRS
PRS (tidigare ”Performing Right Society”) vill ha lite pengar (förutom de licenser som de sålde dig), så läggbort ytterligare 3% av dina biljettförsäljningsintäkter för att betala dem också.
18. Väder
Kommer du ihåg sommaren 2012? Inte mindre än 57 musikfestivaler avbröts på grund av det dåliga vädret. Det var efter att de hade betalat alla kostnader som vi just beskrivit. Prata om en anticlimax.
7 musikfestivals intäktsströmmar du borde använda
Nu när vi har gått över de deprimerande enorma summor du skulle behöva ta ut för kärleken till musiken, är det dags att titta på några sätt du kan återhämta dessa investeringar.
1. Biljetter
Försäljning är den uppenbara intäktsströmmen, men det är inte så lukrativt som du kan tänka dig. Wychwood täcker bara 60% av sina utgifter genom biljetter trots deras höga prispunkt.
2. Glampers
Jord, svett och tårar är inte för alla. Fler och fler människor är glada att betala för ”glamping” -anläggningar, som inkluderar luftkonditionerade tält, bekväma sängar och privata toaletter.
3. Sponsorer
Du kan ta betalt från festivalsponsorer vad som helst från några hundra quid till £20,000 för ett sponsorpaket för huvudnummret. Du behöver fortfarande en hel del huvudsponsorer för att få det att fungera.
4. Produkter
Musikhandlarna kommer utan tvekan att sälja sina märkesvaror efter deras prestanda. Du borde följa efter. Skapa dina egenprodukter från musikfestivalen och sälja så mycket du kan.
5. Handlare
Du kan också låta externa företag sälja sina redskap på din festival. Deltagarna kommer att uppskatta att man har minnen att köpa, och du kan ta betalt från handlarna mellan £300 – 400 per handelsbod.
6. Catering
Mat är en nödvändighet, så du kan göra en anständig inkomst om du säljer din egen på festivalen. Men du kan också dra in ett externt cateringföretag och ta betalt för hyranför att sälja maten.
7. Barer
Alkohol är den speciella ingrediensen som gör en musikfestival magisk. Var noga med att ställa upp några barer så att du kan ta emot de törstiga festivalgästerna när de går tom för sina egna varor.
Verktyg som hjälper dig att beräkna budgeten för en festival
Alla dessa utgifter och inkomstströmmar kan vara svåra att hålla flikar på. Vi har dragit in några verktyg för att hjälpa dig att beräkna kostnaden för din musikfestival.
Här är några festivalbudgetmallar som du kan använda för att hjälpa dig:
- Guidebook: en lista med flera budgetmallar för evenemang
- Konsertkampanjer: ett festivalkalkylblad
- Kreativa och kulturella färdigheter: en budget för levande musikproduktionstips
Tips: Du kan också referera till vår guide om hur man hanterar evenemangsbudgetar för ytterligare vägledning.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Redo för sommarvibbar?
Som du kan se så är det inte en dans på rosor att organisera en musikfestival. Det är väldigt svårt att bara bryta jämnt och nästan omöjligt att göra vinst.
Vet du någon som organiserat sin egen musikfestival och gick i vinst? Låt oss veta i kommentarfältet här nedan.
Lämna ett svar