Har du ett kommande event? Behöver du göra det så smidigt som möjligt?
Använd en av de bästa online biljettlösningarna på marknaden idag. Detta kan hjälpa dig att planera, hantera, marknadsföra, bjuda in deltagare och sälja ditt evenemang långt före i tiden.
Du kan hitta lösningar oavsett vilken typ av event du kanske har i åtanke, allt från musik, till mat, till företag, till välgörenhetsevent.
Att hitta en online biljettlösning är inte en utmaning. Det finns dussintals alternativ online. Men hur hittar du den mest lämpliga online biljettservicen för ditt specifika event?
Finns det en checklista eller några kriterier som ska tillämpas vid utvärdering av dem?
I den här snabba guiden hittar du 10 aspekter att tänka på innan du registrerar dig för en specifik online biljettlösning.
Nu kör vi.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Vilken typ av event är du värd för?
Låt oss säga att du vill hålla i ett välgörenhetsevent.
Då behöver du ett sätt att hjälpa deltagare att göra anonyma och säkra donationer.
Planerar du att vara värd för ett betalt event?
Då behöver du en online biljettförsäljnings plattform som stödjer:
- Inställningar för biljettpriser
- Förköp av biljetter online
- Biljett alternativ
- Acceptering av betalningar offline
- Kontroll över avgifter
Vad händer om du behöver låta deltagarna presentera en biljett vid inträdet? Du kanske också vill ha en plattform som kan skriva ut biljetter och armband.
Bestäm vilken typ av event du vill vara värd för och resten av dessa tips kommer att vara till nytta.
2. Lättanvända online biljettlösningar
Gå till en intuitiv biljettplattform.
Du vill ha ett enkelt system som du kan konfigurera och börja använda inom några minuter.
Om du inte kan räkna ut det, kommer du sannolikt att sakna event som organiserar, marknadsför och säljer funktioner som den har att erbjuda. Ett slöseri med din tid.
Användarvänlighet inkluderar upplösningens hastighet. Tänk på att en trög plattform kan kosta dig så mycket som 7% av deltagarna.
Chockerande 23% kommer att ge upp ditt event om biljettjänsten kräver att de först registrerar sig för ett konto innan de köper en biljett online.
Så många som 10% av sökarna kommer att sluta vid varje ytterligare steg som plattform kräver att de tar.
3. Eventhantering och planeringsverktyg
Du har ökat dina event hanteringsfärdigheter. Du har några av de bästa event apparna.
Nästa steg: Kolla in vilka verktyg en online biljettlösning erbjuder.
Vissa verktyg inkluderar:
- Placerande arrangörer för arrangemang
- Kontaktlista
- Kalender
- Segmentering av deltagare
- Möjlighet att skicka inbjudningar
- Behandling av kreditkortsbetalningar
- Möjlighet att anmäla deltagare till ny information
4. Kommunikationskanaler
E-post är den vanligaste kommunikationskanalen du kan förvänta dig i de flesta program.
Men ett par online biljettjänster stödjer nu sociala medier och push-meddelanden. Dessa två kan hjälpa till att påskynda kommunikationen med både potentiella deltagare och personal.
Vilken du väljer kommer att bero på hur snabbt du behöver förmedla information och vilken kommunikationskanal som den största delen av dina idealiska deltagare föredrar.
5. Hur stabil är plattformen?
Några online biljettförsäljnings plattformar har kraschat under tyngden av tung trafik tidigare.
Använd en webbplats som till exempel Currently Down för att skapa en viss biljettförvaltningstjänst och se hur återkommande problemet är.
Du vill inte förlora villiga och skickliga deltagare på grund av att din leverantör inte kan hantera en våg av sista minuten prenumerationer, biljettköp eller donationstransaktioner.
6. Kundtjänst
Vilken typ av hjälp är tillgänglig för eventarrangörer ifall att biljettförsäljningen skapar problem?
Sök svar till dina valda lösningar:
- Hur tillgänglig, snabb och lyhörd är plattformens kundtjänst?
- Kan de hjälpa dig att lösa deltagarnas problem snabbt och noggrant?
- Måste du betala för extra hjälp?
- Finns den hjälpen dygnet runt och hela helgerna?
7. Få betalt
Detta gäller betalade event eller donationer.
Kanske vill du använda redan köpta fonder för att finansiera evenemanget. Om så är fallet vill du välja en online biljettlösning som låter dig göra utbetalningar samma dag.
På så sätt kan du få pengar som betalas idag redan dagen efter, istället till att vänta tills efter eventet.
8. Biljettlösningar för speciella evenemang
Beroende på evenemangstyp och önskade mål kanske du vill ha specialiserad online biljettprogramvara. Detta kan innefatta:
Arrangerade eller molnbaserade lösningar?
Det är bra om cloud-baserade biljettlösningar är du, dina evenemangs arrangörer och målgrupper kan få tillgång till dina evenemangsuppgifter online från flera enheter, var de än befinner sig.
Webbplats integration
En online biljettlösning som Billetto erbjuder en biljett manick som du kan bädda in på din webbplats för att ge mer exponering för ditt event.
Därifrån kan du boka, förbeställa biljetter och länka nyfikna evenemangsgäster till din dedikerade eventsida.
Event marknadsverktyg
En av de mest kraftfulla marknadsförings hjälpmedlen att leta efter är vad tjänsten lovar att erbjuda när det gäller lokal sökmotoroptimering (SEO).
Du vill att lokalbefolkningen ska hitta dina event när de Googlar ”event nära mig”.
Kan plattformen hjälpa dig att skapa annonser också?
Marknadsförings alternativ
Ja, biljettjänsten kan erbjuda möjligheten att skapa en eventsida och ge dig praktiska tips för att skapa en riktigt bra sida.
Men erbjuder de ett antal anpassningsbara alternativ eller kompatibilitet med grafiska designverktyg som Canva och Infogr.am?
Auktionsverktyg
Auktionsevent kräver verktyg för hantering av kontakter, online budgivning, auktionsobjekt, lagerhantering, levande auktioner, snabba meddelanden och topplistor.
Interaktiv eventkartor
Ett sätt att tillämpa interaktiva kartor är att hjälpa potentiella deltagare att få en 3D-vy av olika sittplatser så att de kan bestämma vilken plats de ska boka.
Stadsguide
Sök på denna funktion när du vill erbjuda en lokal guide till evenemanget.
Du kan använda en kvarterskarta för att meddela dina deltagare om parkeringsplatser och lokala matställen i närheten av lokalen, liksom trafiklösa vägar för att komma dit utan stress.
9. Social media integration
Du vill ha en plattform som stödjer delning av ett event på YouTube, Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn eller en annan social media-kanal där dina måldeltagare spenderar mycket social eller professionell tid.
10. Rapporteringsverktyg
Du vill kunna hålla reda på olika eventlogistiker och verksamhets föreställningar för eventet.
Du vill veta hur många inbjudningar du har skickat ut, hur många personer du visade, och hur mycket du tjänade, till exempel.
Med ett bra analysverktyg kan du jämföra hur dina event har utförts hittills. Så du vet om du förbättrar din eventplanering, marknadsföring och ledarskap.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
11. Avgifter (eller brist på det)
Du hittar vanligtvis två biljettlösningar för prissättningsmodeller:
- Betalt: De flesta biljettjänster kräver bara att du betalar om du är värd för ett betalt event. Priserna varierar. Kanske vill du göra några jämförelser för att hitta det bästa värdet för dina pengar.
- Gratis: Betalda biljettplattformar erbjuder gratis online biljettservice för gratis evenemang. Men några premium biljettlösningar är helt gratis (oavsett om du är värd för ett betalt eller fritt event).
Över till dig. Nu vet du hur man skapar en checklista för att utvärdera de bästa online biljettlösningarna för ditt event.
Behöver du hjälp med att få rätt online biljettlösning? Chatta med oss i kommentarsfältet. Vi återkommer alltid.
Lämna ett svar