Webbplatser för eventannonser är ett bra sätt att få uppmärksamhet för ditt event.
Inte kan du bara rida på axlarna vad gäller deras webbplatstrafik, utan det lägger också till ett element av trovärdighet till ditt event.
Du kommer dock inte vara ensam. Det finns många andra evenemang som erbjuds. Endast de mest intressanta kommer att få upp ögonen för den lediga webbläsaren.
Din annons måste locka till sig besökarnas uppmärksamhet och berätta för dem om allt de behöver veta. Ännu viktigare, din annons behöver sälja ditt event till dem.
Vi har sammanställt en snabbguide för att hjälpa dig att få det att hända. Några av tipsen är sunt förnuft, medan andra inte är så uppenbara.
Läs vidare och lära dig att skriva en annonseringar som säljer ditt evenemang.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Använd en fängslande bild
Bilden för din eventannons är det första som folk kommer att märka. Gör det mesta av det!
Det är inte alltid lätt att sticka ut från alla andra, så kolla på upp din konkurrens. Notera vilka bilder som fångar din uppmärksamhet och vad de har gemensamt.
Du kan använda din företagslogotyp (om den är cool) eller en höjdpunkt från ett av dina tidigare event. Arkiv bilder ska vara en sista utväg, eftersom andra event kanske använder samma.
Om du skapar en eventserie är det en bra idé att hålla bilderna konsekventa. Om ditt företag har ett visst färgschema bör dina bilder också anpassas till det.
Din bild, tillsammans med din titel, är det som gör människor nyfikna och klickar vidare för att få veta mer.
2. Skriv en effektfull titel
Titeln är på plats nummer två i vad människor tittar på innan de bestämmer sig för att undersöka ytterligare.
Den behöver inte vara sensationell, rolig eller häpnadsväckande. Den måste bara få folk att bli nyfikna på ditt event. Din event beskrivning kommer att göra resten (mer om det lite senare).
Håll titeln kort, men undvik inte några viktiga försäljningsknep.
”Musikevent live” är kort, men berättar inte mycket för oss. ”Live jazzkväll i London (med framtädanden av Brunch Quartet som huvudakt)” är mer beskrivande och innehåller ett försäljningsknep.
3. Inkludera all relevant information
Beskrivningen i din eventannons bör först och främst vara informativ. Kom ihåg att inkludera alla V: na i beskrivningen:
- Vad eventet handlar om
- Var det äger rum
- Vart det kommer att ske
- Vem eventet är för
- Varför eventet är helt oslagbart
Att adressera V: na är en nödvändighet, men dina deltagare kan ha fler frågor. Försök att svara på så många av dem som möjligt i förväg.
Punkterna som du också bör täcka i din beskrivning av eventet är:
- Din avboknings- och återbetalningspolicy
- Alla åldersbegränsningar
- Klädkod (om tillämpligt)
- Vad är och vad är inte tillåtet
- Utförandet av artister eller talare
- Sammanfattning från tidigare event
- Transportalternativ
- Annan relevant platsinformation
- Vanliga frågor
Sätt dig själv i dina deltagares skor och tänk på vad du vill veta.
4. Skriv en lockande reklamtext
Din eventannons är inte bara ett utrymme för praktisk information. Det är också din chans att visa människor hur exalterad du är över evenemanget.
Använd detta för att beskriva hur mycket du ser fram emot eventet och varför du tror att folk kommer att älska det.
Berätta för folk vad de kan förväntas lära sig, vad de kommer att uppleva och hur underhållande det kommer att vara.
Om möjligt bör du också inkludera några sociala bevis. Det kan vara i form av kundbevis eller kommentarer på sociala medier.
Slutligen är det viktigt att inte attackera läsaren med en vägg av text. Bryt upp din reklamtext i korta avsnitt så det är snyggt och läsbart.
5. Håll SEO i åtanke
Sökmotoroptimering (SEO) är inte exklusivt för din webbplats och blogg. Samma tekniker som du tillämpar på dina andra innehåll bör användas i din eventannons.
Forska i de relevanta sökorden som folk använder för att söka efter liknande event som ditt. Ta sedan med de i reklamtexten för din annons.
Återigen kan det tjäna på att se vad dina konkurrenter använder i deras annonser. Se om du kan stjäla några bra idéer eller hitta inspiration för alternativa sökord.
Du bör också inkludera de viktigaste sökorden i titeln på din annons. På det sättet är du säker på att maximera exponeringen.
6. Håll den professionell
Din eventannons är inte bara en representation av ditt event — den reflekterar också dig och ditt företag.
Se till att din text är fri från skrivfel och grammatiska misstag. Använd inte olämpliga slang och skriv inte allt med STORA BOKSTÄVER.
Professionalism visar att du har tänkt på ditt evenemang och är uppmärksam på detaljer.
Hur kan folk förvänta sig ett välorganiserat event om din annons är slarvigt skriven eller full av misstag?
7. Använd en video för att visa upp
En fängslande bild och en övertygande reklamtext är bra, men en video är bättre. Ingenting visar tydligare vad ditt event handlar om och varför folk borde delta.
Videon i din annons kan innehålla talare eller artister i din line-up. Det kan också vara en snabb genomgång av evenemanget.
Om du har anordnat liknande event tidigare, var inte rädd att lägga till några bilder från dem här också.
Det behöver inte vara en Hollywood-produktion. De flesta nyare smartphones är utrustade med kameror som gör tricket.
Bonus tips: Lägg till lite bra musik som speglar stämningen av ditt event i videon.
8. Inkludera en karta
Du kan göra livet riktigt enkelt för de personer som är intresserade av ditt evenemang genom att inkludera en karta.
Många webbplatser tillåter dig att bädda in Google Maps i eventannonsen. Läsare kan då enkelt klicka på kartan för att öppna upp appen på sin telefon.
9. Bli social
Som alltid är det viktigt att inkludera länkar till dina sociala medier profiler. Det gör det lättare för besökare att dela ditt event med sina vänner online.
10. Använd taggar
De flesta webbplatserna för eventannonser kommer att fråga dig om du kan använda en kategori för ditt event. Det gör det lättare för personer att hitta dig när de surfar på webbplatsen.
Billetto tillåter dig också att ange ytterligare tre taggar för ditt event. Använd dem för att smalna ner ditt event och öka din exponering till rätt publik.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Snabba sammanställningar
Grattis! Du vet nu hur man skriver en stor annons som säljer. Här är de viktigaste punkterna du behöver komma ihåg:
- Använd en fängslande bild
- Skriv en effektfull titel
- Inkludera alla relevanta uppgifter för eventet (och en karta)
- Skriv en reklamtext som gör folk exalterade
- Använd SEO metoder och taggar för att maximera exponeringen
- Inkludera en video för socialt bevis och extra engagemang
- Lägg till länkar till sociala medier så att människor kan dela ditt event
Applicera alla dessa tips till din eventannons och du kommer säkerligen att göra ett bra första intryck.
Lycka till med ditt event!
Lämna ett svar