Det är kul att höra feedback om ditt evenemang när du pratar med dina gäster. Men kommer du att komma ihåg allt som de säger när det är över? Kommer människor att vara helt ärliga när de pratar ansikte mot ansikte?
Att använda ett feedback formulär för evenemang är ett mycket bättre sätt att fånga in den information du behöver.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Vad är syftet med en ett feedback formulär för evenemang?
Med ett feedback formulär för evenemang kan du samla in gästernas tankar och åsikter om vad som gick rätt och vad som gick fel.
Informationen du får hjälper dig att förbättra din planering för nästa evenemang och säkerställer en högre nivå av kundnöjdhet.
Ett feedback formulär kan ha frågor relaterade till:
- Lokalen
- Underhållning
- Mat och dryck
- Säkerhet
- Ljud och bild
- Atmosfär
- Enkelt att köpa biljetter
- Inträde och avslutande processer
- Badrumsfaciliteter
- Faciliteter
- Personal
- Allmän evenemangsupplevelse
- …och så vidare
Det finns ingen lösning som passar alla storlekar när det gäller ett utvärderings formulär för evenemang. Du måste skräddarsy formuläret enligt ditt evenemang med relevanta frågor.
Tips: Kolla in vår guide för att utvärdera evenemang för mer sammanhang.
Hur ska formen se ut?
Det finns olika sätt att be dina gäster att betygsätta frågorna på ditt utvärderings formulär för evenemanget.
Människor är vanligtvis inte glada i att fylla i blanketter och skriva kommentarer. Du måste göra processen så enkel som möjligt. Det är bättre att använda kryssrutor istället för att fråga för många öppna frågor.
Du kan välja om gästen ska fylla i deras namn och kontaktuppgifter eller lämna feedbacken strikt anonym. Tänk på att fråga gästerna om att fylla i sina kontaktuppgifter då det är ett bra sätt att samla in e-postadresser för framtida marknadsföringsändamål.
Betygskala
Du kan använda en betygsskala med kryssrutor där gästerna kan markera enligt uttalandet eller frågan.
Detta är ett bra alternativ att använda om du vill få folk att utvärdera saker som plats, underhållning, mat, säkerhet och så vidare. Det fungerar bra om du ställer frågor som ”Hur nöjd var du med [en aspekt av evenemanget]?”
Här är ett exempel på feedback där gästerna får bedöma olika aspekter på en skala mellan 1 till 5.
Alternativt kan du använda betyg från ”dåligt” till ”utmärkt”, ”otillfredsställande” till ”tillfredsställande”, eller ”missnöjd” till ”mycket nöjd”. Precis som detta evenemangs formulär gör:
Denna stil är perfekt när du vill ha en allmän utvärdering. Men det hjälper inte dig att förstå varför människor kände hur de gjorde om saker.
Öppna frågor
Öppna frågor uppmanar folk till att lämna en kommentar. Dem kan inte besvaras med ett enkelt ”ja” eller ”nej” och är inte lämpliga för en betygsskala. Dem börjar vanligtvis med vad, hur, varför, var, vem eller när.
Exempel på öppna frågor inkluderar:
- Vilken var din favorit del av evenemanget?
- Om du skulle kunna göra några förändringar i vår evenemangslineup, vad skulle de vara?
- Hur lång tid tog det för dig att gå igenom säkerheten för att komma in?
Om du kommer att fråga öppna frågor, föreslår vi att antalet tecken som en person kan använda för att ge ett svar, begränsas. Samtidigt som du vill höra vad folk tycker, vill du heller inte läsa en roman. Öppna frågor är bra för att få djupare insikter, men anser också att vissa människor inte kommer att bli störda över huvud taget.
”Ja”/”nej” frågor
”Ja” eller ”nej” är troligen det enklaste att svara på. Personen kan enkelt kryssa eller ringa in ”ja”/”nej” alternativet bredvid frågan. Dessa typer av frågor börjar vanligtvis med, gjorde ,var, vart, är.
Exempel på ”ja”/”nej” frågor:
- Kunde du hitta toaletterna?
- Tyckte du om underhållningen?
- Var maten till en acceptabel standard?
Ett feedback formulär för evenemang är snabba att fylla i om den bara har ”ja”/”nej” frågor. Men du får inte en detaljerad bild av vad dina gäster verkligen tyckte.
Tips: För en noggrannare titt, kolla in den här detaljerade översikten över typer av enkätfrågor du kan fråga.
Sätta ihop
Ditt utvärderings formulär behöver inte använda samma stil av frågor, givetvis. Du kommer troligtvis att sluta med en blandning.
Men hur du lägger upp ditt formulär kommer att påverka de typer av frågor du kan fråga. Om du frågar ”Vill du delta i ett av våra evenemang igen?”, Skulle det inte vara meningsfullt att inkludera en betygsskala.
När du ber gästerna att betygsätta vissa aspekter av ditt evenemang, se till att det omedelbart är klart hur de kan göra det på formuläret. Om det är oklart eller för komplicerat, kommer folk att ge upp och slösar inte sin tid.
Tips: Ta en titt på den här artikeln med massor av bra idéer för frågor och format att använda på ditt utvärderings formulär för evenemang.
Vilka frågor ska jag inkludera på ett feedback formulär för evenemang?
De exakta frågorna som ska användas varierar beroende på vilken typ av evenemang.
Vissa generiska frågor som du alltid vill inkludera är:
”Hur nöjd var du med evenemanget?”
Du kan lämna detta som ett övergripande betyg eller använda separata underfrågor för mat, lokaler, underhållning, biljettprocess och så vidare.
”Hur troligt är det att du deltar i ett annan av våra evenemang?”
Det är bra att få en mätare på hur många människor som är intresserade av ditt nästa evenemang. Detta visar också att de var nöjda med evenemanget som de precis deltog i.
”Hur sannolikt är det att du rekommenderar våra evenemang till dina vänner och familj?”
Återigen ger det en bra indikation på om ditt evenemang gick bra.
”Vad tyckte du mest om med evenemanget?”
Svar på denna fråga är alltid trevliga att läsa som en arrangör. Du får känna dig bra om allt gick som planerat.
”Vad tyckte du minst om med evenemanget?”
Även om det här avsnittet kommer att bli svårare att läsa, kommer det att hjälpa dig att förbättra framtida evenemang. Allt kanske ser ut som att det har gått smidigt, men det är bra att veta vilka aspekter gästerna inte var nöjda med.
”Har du några förslag på hur vi kan förbättras till nästa gång?”
Du kommer troligen att finna att det finns liknande svar på frågan ovan. Det är ett bra sätt att upptäcka allt som inte var upp till gästens förväntningar.
Kom ihåg att dina frågor ska vara i ett format som är meningsfullt för betyget. Glöm inte att inkludera tillräckligt med utrymme för öppna frågor.
Tips: Här är en bra titt på frågor du kanske vill inkludera på ditt feedback formulär.
Hur kan jag komma igång?
Ingen förväntar sig att du är en expert i design och skapar formuläret själv från allra första början.
Det finns gott om gratis onlineverktyg som du kan använda för att skapa ditt feedback formulär för evenemang .
Här är några du kan titta på.
1. Word- och Excel-mallar
Word och Excel-mallar har feedback formulär för evenemang som du kan anpassa. De är perfekta för personer som är bekanta med hur Word fungerar. Du kan maila dessa till dina gäster och be dem att fylla i och returnera dem.
2. Google Forms
Med Google Forms kan du designa alla typer av feedback formulär för evenemang. Det är inte bara fritt att använda, det är också enkelt och intuitivt.
3. Survey Monkey
Om du har ett mindre evenemang med upp till 100 gäster och bara vill ställa 10 frågor, har Survey Monkey en bra gratis version att prova. Annars kan du köpa den betalda versionen och fråga alla frågor du vill.
Tips: För fler alternativ, kolla in vår guide till gratis evenemangsundersöknings verktyg.
Hur får jag fler personer att fylla i feedback formulär för evenemanget?
Du kan göra en av två saker för att öka dina chanser att få folk att fylla i formuläret.
1. Få feedback direkt på evenemanget
Det är bra att få evenemangsfeedback så tidigt som möjligt. Några evenemangsplanerare kommer att ha formulär redo i slutet av evenemanget för gästerna att fylla i innan de lämnar.
Vad du kan göra är att skriva ut kopior av en av dina anpassade formulär från Word och Excel mallar. Se till att du har gott om pennor och ett bord som folk kan använda för att fylla i formulären.
2. Ge incitament för öka svarsfrekvensen
Människor är mer benägna att göra något för dig om de får något i gengäld. Att använda incitament för ditt feedback formulär bör bidra till att förbättra svarsfrekvensen. Men du måste tänka på ett incitament som är värdefullt för dina gäster. Några idéer inkluderar:
- Nedsatt biljettpris på framtida evenemang
- Rabatter på varor
- Varumärken
Tips: För en djupare tittning, kolla in denna detaljerade guide för att undersöka incitament.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Redo för att skapa ditt formulär för feedback av evenemang?
Så snart du börjar lära dig, så kommer allt som ingår i att skapa ett feedback formulär för evenemang att vara lätt som en plätt.
Använd de kostnadsfria onlineverktygen för att komma igång och fråga dina kollegor om hur du ska få idéer om exakt vilka frågor du borde fråga.
Lämna ett svar