Du har öppnat dina ögon för den växande trenden av influencer-marknadsföring, och nu undrar du hur du kan organisera evenemang för bloggare, så att du kan komma igång med det.
Läs den här artikeln för att lära dig…
- Vad du ska tänka på innan du planerar evenemanget
- Hur du planerar evenemanget för bloggare och influensers
- Hur du säkrar VIP-gäster och sponsringar
- Sätt att engagera dig med dina deltagare under evenemanget
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Ha ett tydligt mål i åtanke
De bloggare du bjuder in till ditt evenemanget kommer att behandlas till en (förhoppningsvis) stor upplevelse som de kan skriva om efteråt. Men du borde också ha ett tydligt mål för evenemanget.
Låt oss titta på några av de sätt som ditt företag kan dra nytta av evenemang för bloggare.
1. Skriftliga recensioner och bakåtlänkar
Ett av de mest uppenbara sätten du kan dra nytta av är att bloggarna skriver om ditt företag och länkar till din webbplats på sin blogg. Bakåtlänkar från bloggare kommer att öka din webbplats SEO.
2. Video recensioner
Många bloggare gör också videor (eller vloggar) för sociala medieplattformar. Ett två minuters videoutrop till ditt företag kan ge dig mycket exponering om vloggaren har en stor följd.
3. Sociala anmärkningar
Du behöver inte ens skriftliga eller videorecensioner av ditt företag för att få exponering. En enkel tweet eller statusuppdatering med ditt taggade företag kan öka din online-räckvidd avsevärt.

4. Nätverksmöjligheter
Ditt evenemang är också ett utmärkt tillfälle för dig att bygga långsiktiga relationer med bloggare och influencers. Dessa relationer kommer att hjälpa din marknadsföringsstrategi på lång sikt.
5. Marknadsförsäkring
Ta mycket foton och videor av ditt evenemang för bloggare. Du kan använda dessa som säkerhet för dina online marknadsföringskampanjer. Kom ihåg att tagga bloggarna i dina inlägg för extra exponering.
6. Bra orsaker
Slutligen kan du använda bloggevenemanget för att marknadsföra en bra sak. Många influencers vill anpassa sig till välgörenhetsorganisationer, så du kan också använda dem som en försäljningsplats för dintt bloggevenemang.
Så här planerar du evenemang för bloggare
Ett framgångsrikt evenemang för bloggare kräver noggrann planering från din sida. Inte bara kommer du att behöva planera allt annat som är relaterat till ett evenemang, men du måste också säkra inflytande gäster.
Se vad som behövs i att planera ett evenemang för bloggare här nedan.
1. Tidslinje
Välj ett datum för ditt evenemang som är tillräckligt långt i framtiden, så att du har tid att planera korrekt. Kartlägg allt som behöver hända mellan nu och dagen för ditt evenemang.
2. Budgeten
Ange en ungefärlig budget för alla evenemangsaktiviteter och tillåt en liten buffert om sakerna går söderut. Inkludera eventuella intäktsströmmar, till exempel varuförsäljning och sponsring.
3. Plats
Välj en unik plats som kommer att vädja till de influencers du vill ska delta. Om ditt företag redan har en plats, kan du spara pengar genom att vara värd för evenemanget där.

4. Tema
Beslut om ett evenemangstema som appellerar till bloggare och influencers, men se till att det också överensstämmer med ditt varumärke.
Så här säkrar du VIP-gäster och sponsorer
Du behöver nu influencers och få dem intresserade av ditt evenemang. (Det är också en bra idé att samarbeta med andra företag som kan vara intresserade av deltagarna.)
1. Kortlista bloggare
Använd sociala medier för att hitta influenser i din nisch. Kortlista de du tycker kan gynna ditt varumärke mest. Utvärdera om de realistiskt kommer att vara intresserade av att delta i ditt bloggevenemang.
2. Anslut på sociala medier
Det är en bra idé att ansluta till bloggarna på sociala medier innan du skickar ut den officiella inbjudan. På så vis är de mer benägna att märka och svara på din inbjudan.
3. Skicka ut evenemangsinbjudningar
Skapa en evenemangsinbjudan med en webbplats som Canva. Inkludera alla relevanta uppgifter, såsom tid, datum, plats och syftet med evenemanget. Skicka sedan ut det till alla på din kortlista.
4. Använd en biljettplattform
Ett bra sätt att hålla flikar på vem som har RSPV till ditt evenemang är att använda en biljettplattform. Även om ditt evenamng är fri att delta, kan du få värdefulla insikter från plattformens analys.
5. Inflytande deltagare
Många bloggare och influencers hänger i samma sociala kretsar. När du har säkrat några anmärkningsvärda gäster för ditt evenemang, var inte rädd att be dem att ta med sig sina kompisar.
6. Uppföljning
De personer du vill ska delta i ditt evenemang kommer sannolikt att vara i hög efterfrågan. Om du inte har fått ett svar på din inbjudan, följ gärna upp med en vänlig påminnelse om ditt evenemang.
7. Samarbeta med andra företag
Du är inte det enda företaget som är intresserad av att dominera bloggare och influencers. Använd ditt evenemang som ett tillfälle att samarbeta med företag som kan vara intresserade av att sponsra ditt evenemang.
Vad som ska inkluderas i bloggevenemanget
Du kan enkelt kombinera ett lyckat evenemang och få folk att mingla runt lite god mat och gott om sprit. Men det finns bättre sätt att engagera dina deltagare.
Låt oss titta på några sätt du kan få ut det mesta möjliga av ditt evenemang för bloggare.
1. Samtal och presentationer
Bloggare, precis som andra författare, älskar en bra historia. Presentera dem för ditt evenemang och ditt företag genom att ta dem på en resa de senare kan blogga och skapa vlogga om.
2. Klasser och workshops
Ett bra sätt att engagera dina influencer-deltagare och ge dem något att tweeta om är att presentera dem för ett nytt koncept. Ge dem en mästerklass i vad ditt företag gör bäst.

3. Live demos
Visa dina deltagare vad ditt företag gör genom att behandla dem till en gratis session. Var värd för en matprovningom du driver en restaurang eller ger ut gratis ansiktsbehandlingar eller manikyrer om du har en skönhetssalong.
4. Q&A-sessioner
Dina deltagare kan ha frågor till dig efter att ha hört ditt prat, lär dig vad du gör och pröva din produkt eller tjänst. Håll en Q&A-session och se till att du registrerar den.
5. Intervjuer
Se till att du kan underlätta privata intervjuer under evenemanget. Det finns en bra chans att närvarande bloggare kommer att vara intresserade av att intervjua dig eller dina affärspartners om din vision.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Nå ut till dem som är VIP
Influencer-marknadsföring är inte påväg bort inom den närmsta framtiden. Det beror på att det är en naturlig förlängning av ord-från-mun-marknadsföring.
Att organisera evenemang för bloggare kan hjälpa dig att öka online profilen för dig och ditt företag, så det är definitivt en bra utmaning.
Känner du några bloggare eller influencers? Låt oss veta i kommentarerna!
Lämna ett svar