Du har spenderat mycket tid på att planera den. Nu behöver du veta hur man marknadsför en show.
I den här guiden går vi först igenom några generella tips och strategier för marknadsföring. Därefter kommer vi att gå igenom hur man marknadsför en show både online och offline.
Gör dig en kopp te, för det kommer att bli mycket att ta in…
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Allmänna tips om hur man marknadsför en show
Innan vi går in på de olika sätt som du kan marknadsföra din show, så ska vi ta en titt på några allmänna tips om kampanjpresentationer.
1. Definiera din publik
Din marknadsföringsinsats bör vägledas av vem du försöker nå. Ett barns komedishow och en vuxens komedishow är båda komedishower. Men eftersom de har mycket olika publikgrupper så behöver du också olika marknadsföringsmetoder.
2. Ge dig tillräckligt med tid
Du bör börja marknadsföra showen i förväg. Ju längre i förväg du börjar, ju mer sannolikt är det att ditt event kommer att säljas ut. Du bör också tillåta eventuella misstag och förseningar.
3. Ange en budget och hålla fast vid den
Det är lätt att börja spendera alldeles för mycket i marknadsföringskostnader. Därför är det viktigt att beskriva hur mycket du är villig att spendera på varje kanal innan du börjar.
4. Håll tonen pratsam
Ingen gillar att bli såld till. Därför är det viktigt att du behåller en konversations ton när du marknadsför. Starta konversationer, be om åsikter och ge värde.
5. Välj vilka kanaler du vill fokusera på
Du kan inte vara överallt hela tiden, om du inte har obegränsat med pengar. Eftersom du förmodligen inte har det, så är det avgörande att du väljer vilka marknadsföringskanaler du vill fokusera på.
6. Övervaka och anpassa
Oavsett om du gör TV, tidningar, affischer eller sociala medier, är det viktigt att du håller upp ögonen för din retur. Fungerar det? Om inte, varför? Skulle det vara klokt att byta riktning?
Hur man marknadsför en show online
Det finns många fördelar med marknadsföring på nätet, till exempel målinriktad annonsering och bredare räckvidd. Men den största är att mycket av det kan göras gratis.
1. Facebook
Facebook har allt när det gäller att marknadsföra ett evenemang. Du kan skapa eventsidor, live streama event, skapa riktade annonser och sälja biljetter direkt från appen.
2. Twitter
Twitter är en utmärkt källa för de senaste nyheterna, och en bra plattform för att marknadsföra din show. Du kan streama den live, ställa in PPC-annonser, samt skapa en egen event hashtag.
3. Instagram
Eftersom Instagram är en del av Facebook så kan du slå två flugor i en smäll om du använder riktade annonser. Det går också att lägga till bilder och videoklipp från ditt event.
4. Pinterest
Om ditt event är väldigt visuellt (till exempel en modeshow eller en teater uppsättning), bör du överväga Pinterest. Hitta inspiration till din show och skapa din egen eventtavla.
5. YouTube
YouTube är ett bra ställe att live streama ditt event. Du kan också ladda upp teasers och trailers. YouTube pre-roll annonser är också ett bra sätt att annonsera din show på relaterade videor.
6. Google AdWords
Även om sociala media plattformar har all hysteri, är Google AdWords inte död. Faktum är att du kan buda på nyckelord och fortfarande se bra resultat av PPC-annonser på webbplatsen.
7. Hashtags
Om du använder Twitter och Instagram, spendera då tid på att undersöka populära hashtags. Det kommer att öka din exponering om du inkluderar några hashtags varje gång du publicerar något om din show.
8. Annonsera åter
Om du använder PPC-annonser på någon av de sociala media plattformarna, försök då att rikta in målgruppen. Bara för att de inte handlade på den första, betyder det inte att de inte är intresserade.
9. Lookalike publik
När du har lyckats få din ideala målgrupp kan du bredda din räckvidd. Hitta lookalike-målgrupper att rikta in dig på med dina Facebook PPC-annonser.
10. PR-kampanjer
Även om PR-kampanjer traditionellt fick din show i den tryckta pressen, händer mycket av det på nätet nu. Hitta en bra PR-byrå för att hjälpa till att marknadsföra din show till media utbudet.
11. E-postkampanjer
Om du inte har en e-postlista, börja bygga en nu. Använd en webbplats som MailChimp för att hålla reda på dina abonnenter och hur många som öppnar och läser dina e-postmeddelanden.
12. Sociala medier påverkar
Försök att få hjälp av en social media influencer för att hjälpa till att marknadsföra din show. Om du bokar en känd komiker, be den personen att marknadsföra showen på sina egna sociala medier.
13. Evenemangslistor
Hitta den rätta evenemangssidan för att hjälpa dig att sälja biljetter till din show. Det är viktigt att webbplatsen tillåter hemmahörande utcheckning på sociala medieplattformar (se nedan).
14. Hemmahörande checkout
Hemmahörande checkout innebär att folk kan gå till din Facebooks eventsida och köpa en biljett genom appen. Det hjälper till att minska antalet steg mellan att upptäcka en show och köpa biljetter till den.
15. Biljettuppsättningar
Det låter kontraintuitivt, men det kan hjälpa till att ge bort biljetter gratis. Skapa en tävling på sociala medier och stimulera människor att sprida ordet i utbyte mot en biljett.
16. Virtuellt street team
Street teams finns inte bara på gatorna. De hittas också med att surfa på webbens vågor. Rekrytera ett virtuellt street team som hjälper dig att marknadsföra din show på forum och sociala medier.
Offline marknadsföring
Tro det eller ej, men människor är fortfarande ute i den verkliga världen. Ibland när folk tittar upp från sina telefoner ser de en affisch. Eller pratar med en riktig, mänsklig person.
1. Affischer
Du bör alltid ha en affisch som marknadsför showen inne och utanför arenan. Du vet aldrig vem som ser den och bestämmer sig för att komma tillbaka nästa vecka för din show.
2. Flygblad
Även om det är ett gammalt marknadsföringsknep, så finns det fortfarande något att säga om flygblad. Försök bara att vara selektiv med var du lämnar dem och vem du ger ut dem till.
3. Street team
Om du är riktigt upptagen (som du förmodligen är) så är det en bra idé att rekrytera ett street team. De kan betalas eller är volontärer. Allt som händer är att de dekorerar gatorna med din show promo.
4. Skriv ut annonser
Om du vet att publiken läser en specifik publikation, överväg utskriftsannonser. De kan vara ganska billiga om du kommer in med mindre och fler lokala tidningar.
5. Lokala tidningar
På tal om lokala publikationer, glöm inte tidningar. Lokala blaskor vill veta vad som händer i sin stad, så skicka dem ett pressmeddelande med detaljer för din show.
6. Nätverka på andras shower
Om du går på liknande shower som din egen så är chansen stor att du kommer att träffa människor som kommer att vara intresserade. Lär känna dem och bjud in dem (och deras vänner) tillsammans till din show.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Låt oss ta itu med det.
Som en påminnelse, hur du marknadsför en show kommer att bero på vem du marknadsför den till. Din publik kommer först, för att de är dem som ska köpa dina biljetter.
Tänk på vad de läser och tittar på, vart de går och vem de talar med. Se sedan till att din show marknadsförs på dessa platser.
Lycka till och lycklig marknadsföring!
Lämna ett svar