Varför behöver du veta hur man live streamar ett event på Facebook Live? Och vad är det?
Facebook Live är en funktion som låter dig sända live videor från ditt event.
Du kommer att kunna nå dina befintliga online följare, plus locka nya potentiella gäster för framtida event.
Bäst av allt, du kan också återanvända videon som innehåll för dina andra sociala medier.
I den här omfattande guiden går vi igenom hur du anordnar din första Facebook Live stream. Det är bara några få steg från början till slut, men du kanske vill gå igenom de valfria stegen också.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Kontrollera WiFi och utrustning
Kontrollera att kameran och mikrofonen fungerar och att du har en stabil Internetanslutning. Det är en bra idé att kolla WiFi-anslutningen med ledningen för eventet innan du bokar lokalen. Det kommer inte att se bra ut om om du går live och din video plötsligt stoppas mitt i.
2. Annonsera din live video
Alla dina Facebook-följare kommer bli underrättad när du går live. Men du borde fortfarande meddela om din live stream i förväg. Maila alla på din evenemangslista, liksom tidigare deltagare. På det sättet maximerar du antalet tittare som börjar titta.
3. Öppna Facebook Live
Det finns två sätt att komma åt Facebook Live. Den första är att börja komponera en ny status genom att klicka på ”Vad funderar du på?” i nyhetsflödet. Det andra sättet är att klicka på kamerans ikon i det övre vänstra hörnet bredvid sökfältet.
4. Aktivera kamera- och mikrofonåtkomst
Om du aldrig har använt kameran eller mikrofonen på Facebook-appen kommer den att begära åtkomst. Klicka på ”OK” när du blir ombedd. Därefter kan du använda Facebook Live på appen.
5. Välj rätt telefonkamera
Din telefon kommer sannolikt att ha en front och en bakåtvänd kamera. Se till att du har valt den rätta för din live stream. Klicka på kamerans ikon i det övre högra hörnet för att växla mellan de två.
6. Växla kameran till Live
Din kamera ställs automatiskt in på ”Normal”. Klicka på ”Live” i nedre vänstra hörnet av skärmen för att aktivera Live-läget. Du är nästan redo att starta live streamen.
7. Välj vem som ser din live stream
Bredvid låsikonen längst upp till vänster visas ”Endast mig”. Lämna det så om du gör en testkörning. Annars klicka och ändrar inställningen till ”Offentlig”. Nu kan alla på eller av Facebook se den.
Det kan vara användbart att ställa in visningsbegränsningar om du organiserar ett privat event. På så sätt kan du hålla evenemanget privat samtidigt som du tar del av sociala medier.
8. Skriv en beskrivning för din video (valfritt)
Du borde skriva en liten text med videon, precis som ett vanligt Facebook-inlägg. Din status kommer att visas ovanför videoklippet, så här är din chans att fånga människors uppmärksamhet.
Inkludera alla försäljningspoäng för ditt evenemang. Vad händer, vem är närvarande, vart är eventet och vad missar folk?
9. Använd taggar, plats och känslor (valfritt)
Bredvid beskrivningsrutan kan du välja att tagga människor, ställa in en plats och lägga till känslor. Använd dessa funktioner för att uppmärksamma din live stream.
Det är en bra idé att tagga den plats du live streamar ifrån. Du bör också tagga någon som är inblandad, t.ex. cateringfirman eller artisterna.
10. Lägg till filter, text och grafik (valfritt)
Tryck på trollstaven i det nedre vänstra hörnet på skärmen för att lägga till ytterligare effekter. Det kan antingen vara uppmärksamhetsfyllt eller distraherande beroende på sammanhanget med din live stream. Hur mycket du lägger till beror på din målgrupp och typ av event.
11. Starta live streamen
Tryck på knappen ”Starta Live Video” … och börja streama! Du får en nedräkning från Facebook, och sen är du live. Din live stream kan hållas i gång i upp till 90 minuter. Därefter stänger Facebook ner det. Så kom ihåg att avsluta sändningen innan det händer.
12. Engagera dig med dina tittare
Du bör engagera dig i dina tittare både via video och text. Tala direkt till dem och uppmuntra dem att lämna kommentarer och dela videon. Se till att du meddelar viktiga evenemangsdetaljer, till exempel maten som serveras eller artisten som går upp på scenen.
Svara så många kommentarer som möjligt. Det är en bra idé att ha en dedikerad person som svarar på kommentarerna. (Du kan blockera eventuella oförskämda kommentarer om du behöver.)
13. Avsluta live streamen
När du kommer närmare 90-minuters gränsen är det dags att avsluta. Tacka alla dina tittare för att de tittade och ge dem en uppmuntran till handling.
Det kan till exempel vara att dela videon eller gå till din webbplats. Om du har andra event som kommer upp, är det nu dags att sälja extra biljetter till dem.
14. Spara din video och skapa ett inlägg (valfritt)
Klicka på knappen i nedre högra hörnet för att spara videon i din telefon. Du kommer också att kunna skicka live streamen till personer som missade, så att de kan titta på uppspelningen i efterhand. Du kan redigera det precis som alla andra Facebook-inlägg.
Du bör också använda videon som en trailer för eventuella framtida event som du har planerat. Om du anordnar en komedi eller en musik konsert, använd filmen för att bygga upp en hype runt nästa evenemang.
15. Använd en anpassad miniatyrbild (valfritt)
Du kan lägga till en anpassad miniatyrbild till din video, precis som på YouTube.. Ta en skärmdump från videon och lägg till lite text så att det ser mer tilltalande ut för senare tittare.
Tips: Använd en webbplats som Canva för att enkelt formatera miniatyrbilden till Facebooks specifikationer.
16. Pinna inlägget till ditt nyhetsflöde (valfritt)
Ett av sätten att maximera visningarna på din Facebook Live-video är att pinna den till toppen av ditt flöde. På så sätt är den det första nya besökare ser när de går till din sida.
17. Lägg till bildtexter i videon (valfritt)
De flesta Facebook-videor, inklusive live streamingar, ses med ljudet av. Därav är det en bra idé att lägga till bildtexter i videon. Bildtexten hjälper också om ljudet är lite av på vissa ställen.
18. Gör den till en framhävd video (valfritt)
Du har också möjlighet att göra din uppspelningsvideo framhävd på din Facebook-sida. Det kommer att göra återuppspelningen av ditt senaste event till det första videobesökarna ser när de går till din videosektion på Facebook.
19. Kontrollera Facebooks insikter (valfritt)
När din live stream och kampanj är över är det dags att kolla in statistiken. Se hur många personer du nått och hur många engagemang du har.
Denna information kommer att vara ovärderlig när du marknadsför dina event med betalda Facebook-annonser. Du kan lättare rikta dig mot potentiella deltagare när du vet om de har engagerat sig med din stream.
20. Marknadsför videon (valfritt)
Om du verkligen vill maximera din exponering, bör du överväga betalda annonser. Du kan klicka på Boost Post för att skapa en Facebook-annons för videor. Annonser ger dig ännu mer detaljerade insikter än vad du redan har.
Facebook är en av de bästa sociala media plattformarna för riktade annonser. Varför? Eftersom ingen annan plattform samlar in lika mycket information om sina användare. Nu när du har live streamat ditt evenemang, är du i en bättre position att sälja biljetter till framtida event.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Nu är du helt klar!
Det är allt! Du har framgångsrikt gjort din första live stream på Facebook. Nu kan alla se hur stor succé ditt event var — och vad de missade. På tal om att missa det.
Kom ihåg att du kan dela upp videon och lägga in mindre segment på din Facebook också. På så sätt kan du göra många olika delar av innehållet från bara en live stream. Det är ett bra sätt att få potentiella deltagare och skapa några annonser för att få ett intresse för dina framtida event.
Lycka till och trevlig live streaming!
Lämna ett svar