Om du undrar hur du ska live streama ett evenemang på Twitter Live så är du på rätt ställe. Vi har sammanställt en snabbguide för att få dig på rätt väg.
Denna artikel kommer att gå igenom…
- Hur du förbereder dig för din Twitter Live stream
- Vart du ska göra en test streaming före den riktiga
- Vad du ska inkludera i din live stream tweet
- Vilka hashtags att inkludera
- Hur du engagerar dina tittare
- Hur du sparar din live stream-video
- Vart du kan se insikter från din stream
- Hur du marknadsför live streamen
Donald Trump kommer att vara grön av avund när du har behärskat dessa Twitter färdigheter. Sträck ut dina tummar och gör dig redo.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Se till att platsen har WiFi
Ingen Internetanslutning, ingen live stream. Därför är det första steget att se till att din lokal för evenemanget har utmärkt WiFi.
Om du planerar att streama till andra plattformar utöver Twitter, behöver du en perfekt anslutning.
Du bör också se till att din telefon eller surfplatta fungerar korrekt. Om du använder en videokamera och mikrofoner måste de också provas i förväg.
2. Annonsera din live stream
Det är en bra idé att annonsera din kommande live stream. På det sättet ökar du antalet personer som faktiskt tittar på den.
Använd din e-postlista och dina sociala medier för att meddela om live streamen. Men gör inte det för tidigt om du fortfarande behöver sälja biljetter till själva evenemanget.
3. Gör en torr körning på Periscope (valfritt)
Twitter Live är verkligen en förlängning av appen Periscope. Det var ursprungligen en live streaming plattform som Twitter förvärvade några år tillbaka.
Din Twitter Live stream kommer automatiskt att vara tillgänglig på Periscope också. Eftersom du inte kan utföra en torr körning på Twitter Live, bör du göra det på Periscope först.
4. Tryck på ”What’s happening?”
Öppna Twitter-appen och starta en ny tweet genom att trycka på ”What’s happening?”. Du kommer att presenteras med en ny skärmbild där du kan skapa en tweet.
Tryck på foto-ikonen längst ned till vänster på den nya bildskärmen. Om du inte har fått Twitter tillträde till dina foton innan så måste du godkänna det nu.
5. Tryck på Live-knappen
Du får se en ny bildskärm när du har klickat på foto-ikonen. Det finns ett par knappar och en översikt över foton och videor på din enhet.
Tryck på Live-knappen för att starta din live stream. Om du inte har fått Twitter-åtkomst till din kamera och mikrofon måste du återigen godkänna den.
Det finns inget alternativ att välja den främre kameran, så du måste använda den som finns på baksidan. Det handlar inte om dig, ändå—det handlar om ditt evenemang.
6. Skriv en tweet
Du är redo att gå live! Men innan du klickar på den stora röda knappen borde du skriva något om direktsändningen.
Inkludera detaljer för evenemanget och berätta för folk varför de borde börja titta nu. Behandla tweetet som en annons som säljer live streamen på Twitter.
7. Inkludera några hashtags
Twitter är en plattformen som gjorde hashtags så berömt att ingen vet vad ett pund tecken är längre. Med andra ord måste du använda hashtags.
Du borde definitivt skapa din egna evenemangs hashtags och få alla inblandade att använda den. Men du bör också inkludera andra relevanta (dvs. #livemusic om ditt evenemang är en konsert).
8. Gå live!
Okej, du är nu redo att gå live…på riktigt den här gången. Tryck på den stora röda Go Live-knappen och du börjar sända live.
Ingen kan stoppa dig nu. Och alla kan se dig. Om du har gjort allt rätt borde du börja se några kommentarer från tittarna på din live stream.
9. Engagera dig med Twitterati
Nu när du uppmärksammar Twitterati, måste du engagera dig med dem. När allt kommer omkring är de anledningen till att du gör live streamen i första hand.
Det är troligt att du kommer att ha många andra saker att göra på ditt evenemang. Det är därför du behöver en dedikerad person som svara på alla kommentarer du får.
10. Avsluta live streamen
När evenemanget är över är det dags att avsluta live streamen. Kom ihåg att avsluta streamen korrekt och tacka alla människor för att dem har tittat och kommenterat.
Du bör också inkludera ett samtal till handling när du börjar avsluta. Berätta för folk vad du ska göra nu, som att prenumerera på ditt nyhetsbrev eller gå till din webbplats.
11. Spara live streamen (valfritt)
När du avslutar live streamen får du se en ny bildskärm. Du kan titta på uppspelningen av live streamen och få tillgång till insikter.
Innan vi gör det, tryck på de tre punkterna längst ned till höger på skärmen. Du kommer att få möjlighet att ”Save to Camera Roll”.
Anledningen till att du ska spara videon är så att du kan använda den för att marknadsföra framtida evenemang. Du kan återanvända videon som kortare klipp, stillbilder eller till och med GIF-filer.
12. Visa Twitter insikter
Tryck på Insights-knappen för att se all statistik från din live stream. Du ser antalet nummer live och antalet replay tittare.
Du ser också hur länge folk tittade, hur lång streamen var och hur många kommentarer du fick.
Datan kan komma till bra användning senare. Om du någonsin använder betalda Twitter-annonser (se #14), använd insikten för att rikta dig till din idealiska publik.
13. Sätt fast tweetet på din profil (valfritt)
När live streamen är slut visas det på ditt Twitter-flöde som en tweet med en Periscope-länk. Du kan sätta fast den på toppen av ditt flöde, så att det är det första folk ser.
14. Marknadsför direktflödet med Twitter-annonser (valfritt)
Du bör överväga att använda Twitter-annonser för att marknadsföra din live stream. Använd live stream insikten från #12 för att rikta de personer som är mest sannolikt att engagera sig.
Eftersom det är en representation av ditt evenemang kan du få nya människor intresserade av att delta i framtida iterationer.
BONUS: Twitter Media Studio
Twitter Media Studio följer i YouTube-spåren. Det är där du kan bli riktigt kreativ med ditt innehåll på Twitter.
Den har en rad coola funktioner som definitivt kommer att ge massor till din live stream. Du kan till exempel inkludera en länk till din webbplats som metadata.
Om du är ett mer omfattande företag kan du också lägga till lagmedlemmar till din Twitter Live Studio. Gå tillbaka till #9 för att se vem du ska ge tillgång till.
Slutligen kan du också tjäna pengar på ditt innehåll på Twitter via Media Studio. Vad säger du om det? Tjäna pengar från annonser på Twitter förutom för din biljettförsäljning.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Streama iväg!
Du vet nu allt du behöver veta för att starta en live stream på Twitter. Förhoppningsvis har du också kommit undan med några tips för att få din stream att sticka ut från publiken.
Lycklig tweeting!
Lämna ett svar