Ditt wellness evenemang har slutförts, och din arbetsbelastning har sjunkit med cirka 45 kilo. Men du är inte färdig än!
De goda nyheterna: Mycket av uppföljningsarbetet är att se över vad som redan har gjorts. Du måste också stärka dina relationer i wellness världen.
Uppföljning efter ditt wellness evenemang och att fortsätta med en ny arsenal av information. För att du ska få ut det mesta möjliga av din upplevelse kommer vi att täcka dessa fem enkla steg:
- Tacka alla
- Få feedback
- Skanna data
- Vrid budgeten
- Debriefa
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Tacksägelse
Detta är ett av de enklaste stegen. Men när du följer upp efter ditt wellness evenemang är det också ett av de viktigaste. Det kommer att finnas gott om människor som förtjänar massor av tacksamhet.

Massor av e-post är ett sätt att utöka din tacksamhet direkt till alla inblandade. För något mer offentligt, använd sociala medier konton eller skapa en sida på din webbplats. Dessa kan dubblas som meddelanden av tacksamhet samt kampanj med återblickar.
Här är några av de grupper du vill tacka:
Deltagare
Ganska själv-förklarande! För gäster kan ett mass-email och webbsida eller ett socialt media tack verkligen försegla affären.
Evenemangsteamet
Ditt team representerar en fortsatt relation. En hel del forskning och vård går till ett stadigt wellness evenemang, och dina besättningsmedlemmar är de vitala organen i ditt evenemangs hälsosamma anatomi. Presentpåsar och godsaker är ett riktigt coolt sätt att visa din tacksamhet.
Du kan ge ut dem vid debriefing (mer om det nedan).
Lokalen
Bygg långsiktiga kontakter genom att förlänga ett tack till din lokal. En bra relation är också viktigt här, eftersom du kanske vill använda den här lokalen i framtiden. Var noga med att lämna platsen i obefläckat skick. I form av tacksamhet så kan du inte slå det.
Wellness trenden växer, så du kanske har lite konkurrens snart. Var vänlig mot den platsen när du har chansen!
Partner organisationer
Dina partners är också viktiga. Organisationer som Röda Korset är till exempel viktiga relationer att bygga upp medan du skapar ett gott rykte inom hälsovården.
Tacka är ett sätt att visa att du är uppriktig när det kommer till wellness (och inte bara med partnerskap för personlig vinning). För det ändamålet vill du också dela med dig med dina partners om viktig data efter evenemanget, som vi diskuterar längre ner.
Tips: Skriv tack meddelanden med hjälp av den här guiden till tacksamma e-postmeddelanden.
2. Feedback
Ju mer vokal dina gäster är, desto mer lär du dig. Förhoppningsvis var ditt wellness evenemang en hit. Med det sagt kan även de bästa evenemangsorganisatörerna lära sig en sak eller två från feedback.

Wellness centrerade frågor
För wellness evenemang vill du fokusera på gästernas syn på hälsa och hur det anknyter dem. Var ditt evenemangsinnehåll tillgängligt för dem på ett meningsfullt sätt?
Prova några av dessa frågor:
- Känner du att du kom undan med viktig ny information om wellness?
- Vad var det viktigaste om wellness som du tar med dig från evenemanget?
- Hur känner du dig angående wellness före och efter evenemanget? Har din attityd förändrats?
- Om så är fallet, hur har den ändrats?
- Planerar du att genomföra hälso- och wellness förändringar i ditt liv efter det här evenemanget?
Lek runt med data
När du förbereder ditt frågeformulär efter evenemanget finns det verktyg för att förenkla eller till och med förbättra processen. MailChimp är en användbar e-postbaserad programvara som kan visa vem som tar emot och läser din undersökning. Den kan berätta hur många gäster som har:
- Öppnat undersökningen
- Följde länken
- Avaktiverade dina uppdateringar
Tips: Bygg din perfekta uppföljningsundersökning på ett enkelt sätt med hjälp av onlineverktyg som SurveyMonkey.
3. Data grävning
Det finns en massa bra information att gå igenom efter att ditt wellness evenemang har slutförts. Var noga med att granska några av följande:
- Biljetter sålda
- Intäkter
- Positiv och negativ feedback
- Dem som inte dök upp och uppfyllda biljetter
- Hälsoundersöknings information
- Inhandlat gym- eller fitness medlemskap
Tips: Här är en bra titt på vilken data före evenemanget som du ska fokusera på.
4. Böjning av budgeten
Om du inte är ett affärsunderverk, är chansen stor att din budget kan ändras lite. Slutför din ekonomi med något av följande:
Vinster
Hur mycket samlade du faktiskt in? Mellan biljettförsäljning, mat, varor och fitness medlemskap, det finns mycket att väga in.
Glöm inte att räkna in wellness gurus, sportutrustning som har blivit utlånat, mötesförvaltning och naturligtvis ditt evenemangsteam!
För framtiden
Vad kan förbättras? Finns det ett sätt att minska platsens kostnader? För wellness evenemang kan utomhus vara ett billigare alternativ.
Vad sägs om marknadsföring: Kan du hitta ett sätt att spendera mindre på kampanjaspekten?
Eller om du anställde städare, vad var förhållandet mellan röran som blev samt städavgifterna? Nu när du vet hur mycket röra som blev lämnad kvar, kan du finjustera rengöringsbudgeten för nästa år.
Tips: Att bygga en ny budget behöver inte vara skrämmande när du har rätt verktyg.
5. En kort historia av ditt evenemang
Ring på klockan, slå i glaset med en sked — oavsett hur du gör det, få ditt lag samlat en sista gång fören debrief.

Det här är den perfekta tiden att få feedback och sammanfatta evenemangsdata:
- Har du uppnått dina mål?
- Var gästerna engagerade och aktiva?
- Var det några delar av evenemanget som misslyckades med att fånga dina deltagare?
Ditt lagperspektiv är viktigt här. För fitnesselement, såg gästerna ut att ha energi? För mer meditativa övningar, kunde de lämna med en känsla av ett bättre lugn?
Dela konsekvenserna
Vill du följa upp efter ett wellness evenemang? Låt ditt team veta att de gjorde skillnad.
Din evenemangspersonal gör detta bokstavligt för gästernas hälsa! Se till att du delar information om medvetenhet eller andra fördelar för gästernas wellness. Att dela berättelser om nöjda evenemangs deltagare kan vara en stor motivation för nästa år.
Tips: Debriefing är ett viktigt steg, så bygg upp en plan för ditt möte och håll fast vid det.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Tillbaka till ruta ett
Följ upp efter ditt wellness evenemang med det här sista steget: Gör om allt igen!
Men den här gången har du erfarenhet under ditt bälte. Låt oss veta om dina egna resultat och uppföljningstaktik i kommentarsfältet här nedan.
Lämna ett svar