Design för evenemangswebbplatser är kanske inte den första prioriteringen på den omfattande listan över ansvarsområden du har som arrangör av evenemang. Ändå bör det definitivt vara någonstans runt toppen.
Varför? Eftersom första intrycket betyder mycket!
Föreställ dig att träffa någon för första gången. De kommer att lägga märke till hur du klär dig och bedömer dig i enlighet med det, innan de får en chans att se innehållet av din karaktär.
Design för evenemangswebbplatser fungerar på samma sätt.
Ditt evenemang kan vara en oförglömlig upplevelse, men dina potentiella deltagare kommer aldrig att upptäcka det om din webbplats är slarvig och är svår att navigera.
Så i den här guiden kommer vi att täcka…
- Anledningar till varför design är viktigt
- Det första som besökare tittar på
- Tips för att optimera din webbplatsdesign
- Gratis mallar du kan använda
- Exempel på utmärkta evenemangswebbplatser
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Varför din design för din evenemangswebbplats är viktig
Den viktigaste informationen dina potentiella deltagare behöver få av ditt evenemang är praktiska detaljer som vad, när och var. Men innan de läser det ser de webbdesignen.
1. Första intrycket
Studier visar att du bara har 10 sekunder att göra ett bra första intryck. Nästan hälften av besökarna tycker att din webbplatsdesign är den avgörande faktorn för om de litar på dig eller inte.
2. Användarupplevelsen
Din webbplats är där för att tjäna dina potentiella deltagare, och en bra design leder till god användarupplevelse. Hälften av alla sökningar görs på mobilen, vilket är varför mobilvänliga webbplatser konverterar bättre.
3. Konverteringar
Huvudpoängen med din webbplatsdesign är att sälja ditt evenemang och konvertera besökare till deltagare. En väldesignad och användarvänlig webbplats med starka visuella försäljningspoäng gör just det.
Anatomin för en bra evenemangswebbplats
Webbplatser med en sida, är extremt populära eftersom de innehåller all relevant information på en lättillgänglig plats: hemsidan.
Det betyder inte att du inte kan gå mer ingående på andra sidor på din webbplats. Men räkna inte med att besökare tittar på dessa sidor om du inte kan få upp intresset med den första de ser.
Ögon-spårningsstudier visar att de flesta tenderar att titta på följande element (i ordning):
- Huvudbilden eller bilden för evenemanget.
- Ditt företags logotyp och varumärke.
- Menyn eller navigationsområdet.
- Alla stora texter med viktig information.
- Webbplatsens sidfot med dina kontaktuppgifter.
Tips: Läs vår fördjupade artikel om vilken information du ska inkludera på din evenemangswebbplats.
Tips och tricks för designen på din evenemangswebbplats
Nu när du vet varför design och layout är viktigt för din webbplats är det dags att titta på specifika tips du kan använda för att designa din egen.
1. Visa dina USP:ar
Oavsett vilken unik försäljningsplats du har för evenemanget, se till att det ligger på framsidan och i mitten av din webbplats. Visa upp den exotiska platsen, de berömda talarna eller de glada deltagarnas vittnesmål från tidigare event.
2. Använd uppmärksamma bilder
Det finns inget bättre sätt att visa upp dina USP:ar än med visuellt bevis. Verkliga bilder av glada gäster, bra underhållning och vackra omgivningar säger mer än, ja, tusen ord.
3. Använd videor för att hålla kvar deras intresse
Videor utgör huvuddelen av all onlinetrafik. Upp till 84% av arrangörerna använder videor för att marknadsföra sina evenemang. Du vet vad man säger: Rörliga bilder säger mer än tusen stillbilder.
4. Använd starka teckensnitt
Teckensnitt är lika viktig del av din visuella design som layout, bilder och videor. Använd starka teckensnitt som väcker besökarnas uppmärksamhet på viktig information om ditt evenemang.
5. Välj rätt färgschema
Färg är en viktig faktor i konsumenternas köpbeslut. Så din webbplats färgschema borde inte bara gå med ditt evenemang och företagets varumärke; Det bör också ha deltagarna i åtanke.
6. Gör det enkelt att navigera
Tänk på hur din webbplats kommer att se ut på olika enheter. Arbeta sedan med att göra navigeringen så enkel som möjligt. Gå igenom kundresan själv så att du vet om den fungerar korrekt.
7. Gör designen lyhörd
Mest onlinetrafik är i mobilen, så responsiv webbplatsdesign är ett absolut måste. Det är också viktigt för webbplatsens SEO, så det finns all anledning att fokusera på mobilupplevelsen.
8. Gör det enkelt att registrera eller köpa biljetter
Slutligen, men viktigast av allt, så måste du göra registreringen så smidig som möjligt. Placera en stor knapp som säger ”Registrera dig här” (eller ”Köp biljetter”) och gör registreringsformuläret kort, och enkelt att fylla i.
Mallar för evenemangwebbplater
Du behöver inte uppfinna hjulet igen för att få en väl utformad evenemangswebbplats. Det finns många fantastiska mallar där ute som du kan använda och anpassa för ditt specifika evenemang.
Här är några bra ställen att hitta mallar för ditt evenemangs webbplats:
Exempel på design för evenemangswebbplatser
För att se allt i action hjälper det att titta på några av de bäst designade evenemangswebbplatserna. Nedan kan du se några exempel tillsammans med anledningar till varför dessa designer gör underverk.
1. Meaning Conference
Lägg märke till det stora och ovanliga teckensnittet som de har använt för titeln på evenemanget och bakgrundsbilderna av eventet själv. Skrolla ner för att se evenemangets försäljningspoäng och en fördjupad video.
2. Land of the Free
De har valt ett fantastiskt och unikt teckensnitt för evenemangets titel, ett enkelt färgschema, en försäljningsplats och en tydlig uppmaning—allt i den första ramen du ser när du landar på evenemangets webbplats.
3. Marine Corps Marathon
Främre och mitten är den unika försäljningsstället (”Kör med syfte, avsluta med stolthet”). Dessutom har de skapat en känsla av brådskande genom att placera en nedräkningstimer för evenemanget i det övre högra hörnet.
Tips: Kolla in de här andra exemplen för ytterligare inspiration till design för evenemangswebbplatser.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Det är allt vad gäller designen
Även om många av oss ser oss själva som sofistikerade och djupa, är de flesta ganska visuella och bedömande varelser.
Det är därför webbplatsdesign och layout är så viktiga.
Förhoppningsvis har du nu en bättre uppfattning om hur din egen evenemangssida ska se ut för att göra ett bra första intryck på dina besökare och omvandla dem till deltagare.
Bara för att sammanfatta, här är vad du ska fokusera på:
- Unika försäljningspoäng
- Stark evnemengets logotyp och varumärke
- Enkla teckensnitt och färgscheman
- Fängslande bilder och videor
- Lyhördhet
- Enkel navigering och registrering
Lycka till med din design…och ge oss en kommentar här nedan om du har några frågor eller idéer!
Lämna ett svar