Låt oss prata om varför dina gäster är dina bästa förespråkare.
Du har många, många bollar i luften som arrangör. Inte bara måste du sätta ihop allt, utan du måste också se till att folk dyker upp.
Det betyder att du måste spendera mycket (om inte det mesta) av dina insatser på marknadsföring. PPC-annonser, sociala medier, blogginlägg, e-postkampanjer, flygblad, och så vidare.
Det blir utmattande.
Så mycket så att vi ofta glömmer bort den äldsta marknadsföringstekniken i världen: mun till mun.
Denna artikel kommer att fokusera på hur du kan aktiverar människorna runt dig till att bli dina bästa förespråkare.
Läs vidare för att få reda på varför:
- Vänner är mer inflytelserika än ”faktiska” influencers
- Det är en bra idé att begränsa din målgrupp
- Exklusiva event får folk att prata
- Minnesvärda event är viktiga
- Sociala media andelar spelar fortfarande roll
- Det är viktigt att följa upp efter ett event
- Det ska vara lätt att granska dig
- Lojalitetsprogrammen är gyllene
Dessa tips hjälper dig att förstå varför dina gäster är dina bästa förespråkare (och hur man aktiverar dem).
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Vänner är bättre än influencers
Ökningen av influencer som marknadsföring på sociala medier har definitivt visat oss att folk köper från människor — inte från företag.
Samma företag har givetvis lyckats utnyttja det faktum genom att betala influencerna till marknadsföring på deras vägnar.
Det kan få sociala medier att påverka lite mer än stora företag.
Du vet vem som inte kommer att prioritera företags pengar över ditt välbefinnande? Dina vänner, din familj, din partner och din granne.
Faktum är att forskning har visat att människor i våra nära nätverk är upp till fem gånger mer inflytelserika än sociala media influencers.
Det kommer slutligen att handla om förtroende.
Ingenting slår rekommendationen av dina nära vänner eller familj. De är människor som du kan gå tillbaka och skrika på om de visade sig vara fel.
Vad ska du göra nu: Be dina vänner att tänka på två personer som de tycker skulle vara intresserade av ditt evenemang. Se sedan om de kan nämna det i sin nästa konversation.
2. Håll din målgrupp snäv
Det kan verkar som ett konstigt råd. Självklart vill du väl locka så många olika människor som möjligt?
Men inte nödvändigtvis.
Anledningen till att småföretag och evenemang fortsätter att ha framgång är för att de riktar sig mot en nisch.
Om du inte är ett företagsevent, är det osannolikt att du har en marknadsförings budget där du kan bjuda in hela världen.
Fördelen med att rikta in sig på en smal publik är att de är mer benägna att ha något gemensamt.
Och det leder till varumärkesförespråkande.
Vad ska du göra nu: Skapa en köpare persona. Skriv ner vem de är, vad de tycker om, hur gamla de är, var de jobbar, med mera. Använd det som en guide för att fokusera på dina marknadsföringsinsatser.
3. Var värd för ett exklusivt event
En del exklusivitet går långt. Det får folk att känna sig som mer än bara ett nummer på din lista över deltagare.
Exklusiva event får folk att prata, vilket i sin tur får ditt namn att nämnas. Det är som att vara en del av en särskild klubb.
Det är en effektiv strategi på grund av den uppfattade sociala statusen för exklusivitet. Ett exklusivt evenemang är där du kan hitta en miljardär eller en kändis.
Vad ska du göra nu: Bestäm vad som kommer att göra ditt event exklusivt. Är det ett begränsat antal biljetter? Måste de registrera sig inom en viss tidsram? Måste folk känna någon som känner någon?
4. Skapa ett minnesvärt event
Det borde vara självklart, men ibland behöver man prova för att veta. Ett bra event är det första steget mot att göra dina gäster till dina förespråkare.
Om det finns ett event eller plats du ofta är på, fundera på varför du fortsätter att gå dit.
Vad gör dig till en lojal kund? Är det underhållning? Är det omgivningen? Eller är det för att du har utvecklat ett personligt förhållande med personalen?
Det finns vanligtvis en x-faktor (inte TV-serien) som gör att du kommer tillbaka till den platsen istället för att hitta en annan på gatan.
Vad ska du göra nu: Hitta ett sätt att få folk att tänka tillbaka på ditt evenemang. Det kan vara ett gruppfoto där alla taggas på sociala medier, till exempel.
5. Gör ditt event delbart på sociala medier
Du har gått den extra milen för att se till att dina gäster känner sig speciella och älskar eventet. Se nu till att de berättar för sitt nära nätverk om det också.
Sociala media inlägg (som Facebook, Twitter, Snapchat eller Instagram) är oftast utan närmare eftertanke.
När människor ser en imponerande måltid eller plats, tar de omedelbart en bild av det och delar den online.
Se till att dina sociala media konton enkelt kan taggas. Det är ovärderligt att vara med i deras inlägg, för då vet andra vart de kan hitta dig.
Vad ska du göra nu: Få ut dina sociala media konton och hashtags överallt. Ditt visitkort, din t-shirt, tapeten … du förstår idéen. Gör det omöjligt att missa.
6. Låt inte ditt event glömmas bort
Det är bra att följa upp efter ett lyckat event. Oavsett om det är ett e-postmeddelande eller en social media post, låt alltid folk veta hur mycket du uppskattar deras närvaro.
Det kostar dig inte någonting och det kan se till att du finns i deras tankar under en längre tid. Länge nog för att de ska komma ihåg dig och berätta för sina vänner.
Det är ännu bättre om du följer upp med en rabatt för nästa besök eller en inbjudan till ett exklusivt event.
Om du har partnerskap med andra evenemangsarrangörer är det nu dags att rekommendera dem också – de kan återgälda tjänsten.
Vad ska du göra nu: Utarbeta ett uppföljningsmeddelande för dina gäster. När eventet är över, var noga med att inkludera en specifik hänvisning till något som hände. Skicka sedan ut det tillsammans med ett motiv för att komma igen.
7. Gör det enkelt att granska ditt event
När du använder appar som Instagram får du ofta en pop-up som ber dig att ge en recension.
Du presenteras omedelbart med fem stjärnor, och det tar bara två sekunder att betygsätta dem. Du behöver inte öppna en separat app, vänta tills den laddas och sedan jaga flera recensioner.
Så enkelt ska det vara att recensera ditt evenemang. Ju fler steg dina gäster måste gå igenom, ju mindre sannolikt är de att de faktiskt kommer att göra det.
Ett annat sätt att öka sannolikheten för bra recensioner är att erbjuda motiv (en kupong, till exempel). Kom bara ihåg: Om du inte frågar, får du inget.
Vad ska du göra nu: Be dina evenemangsmedlemmar att granska ditt evenemang. Fråga inte för mycket. Det kan vara så enkelt som att ge dig fem stjärnor på Facebook.
8. Använd ett lojalitetsprogram
Ett bra sätt att få folk att komma tillbaka är att använda ett lojalitetsprogram.
Du har förmodligen köpt en latte på ett café och fått ett kort med en stämpel på det.
Din tionde kaffe är på huset.
Vart är det mer sannolikt att du köpa din nästa kaffe? På det caféet. Du får din kostnadsfria kopp ännu snabbare om du tar med en kompis eller två och ger dem en kaffe också.
Detta är ett perfekt exempel på hur lojalitetsprogram kan aktivera dina kunder som förespråkare.
Vad ska du göra nu: Erbjud dina gäster specifika motiv att komma igen och ta med en kompis. En gratis drink nästa gång de kommer eller en 2-till-1 biljett till din nästa live show.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Sammanfattningsvis…
Förespråkare är den bästa typen av marknadsföring du kan få.
Inte bara kommer de att vara upprepande kunder själva, utan de kommer också vilja ha med sig sina vänner.
De kommer att vara mer än glada över att sprida ordet om dig eftersom det speglar väl på dem också.
Kom ihåg att:
- Inrikta dig på en nischgrupp
- Gör det exklusivt
- Organisera det bästa eventet du kan
- Gör det delaktigt på sociala medier
- Följ upp efter eventet
- Gör det enkelt att granska
- Belöna lojala kunder
Lycka till på ditt nästa event. Gör dina gäster lika glada över det som du är!
Lämna ett svar