Wellness evenemang är ett växande fenomen, och de kommer inte att ungå radaren inom den snaraste framtiden. Funderar du på att köra på den här stora trenden? Här är den goda nyheten: Vem som helst kan hantera ett wellness evenemang.
Den dåliga? Alla kan inte göra det bra.
Läs vår ultimata guide för ett lyckat wellness evenemang! Denna guide kommer att delas in i fyra faser:
- Planering
- Marknadsföring
- Värd
- Uppföljning
I slutet av varje avsnitt har vi lämnat länkar till våra djupgående guider om dem specifika ämnena. Få dem väsentliga saker här, följ sedan upp med alla de snygga detaljerna i våra fokus-artiklar.
Låt oss täcka huvudsakerna för ett lyckat wellness evenemang!

Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Planen
Här är där allt börjar. Skriv ut ditt wellness evenemang med hjälp av följande riktlinjer.
Rikta in dig på din publik
Alla är inte med i hela wellness grejen. Ett lyckat wellness evenemang är byggd runt det rätta demografiska. Prova att rikta in folk från några av dessa scener eller liknande:
- Meditation
- Yoga
- Fitness och friidrott
- Välbefinnande och att sluta med dåliga vanor
- Den medicinska gemenskapen
- Vegetarianer och veganer
Haffa en plats
Wellness evenemang kan vara ganska olika. Allt från yoga festivaler till gröna matsamlingar, det finns det mycket att arbeta med. Så håll ditt fokus i åtanke när du letar efter en lokal. Tänk på några av dessa platser:
- Hotell för ett avslappnande spa evenmang
- Fitness center för peppy, aktiva möten
- Campingplatser med betoning på det naturliga
Tid och utrymmes logistik
Och du trodde att du kunde undkomma logistik!
När du planerar ditt wellness evenemang, tänk på dina aktiviteter. Kommer några vara mer populära än andra? Hur mycket utrymme behöver vissa aktiviteter? Populära aktiviteter bör ges en stor bredd, liksom mer fysiskt aktiva.
Hur ska aktiviteterna samordnas när det gäller tid? Schemaläggnings konflikter kan lämna en dålig smak medan en annan överflödar.
Utrustning och förnödenheter
Vilken utrustning behöver du? För professionell gymutrustning, letar du efter en plats som redan har den. Men för en matbaserad samling behöver du ett buffébord. Och glöm inte de återvinningsbara eller komposterbara tallrikarna och bestiken.
Guide till planering av ett wellness evenemang
För mer planeringstips, kolla in vår djupgående guide: ”Hur man planerar ett wellness evenemang: En handlingsbar guide för bra hälsosamma roligheter”.
2. Marknadsföring
Du vill ha publicitet, och vi vet hur du får det. Låt oss få dig framför och i centrum på wellness-kartan!
Återigen med känsla
När du jobbar med dina reklammaterial, kom ihåg det här: Wellness är en kategori som fokuserar på känsla.
Med det i åtanke tittar du på två breda tavlor för att ta med dina annonser.
- Lugn
- Kampanjer med denna känsla signalerar mindfulness, avkoppling och välbefinnande. Natursköna bilder och fridfulla människor är bra bilder här.
- Villkor som ”föryngra” och ”frigöra anspänning” låter din publik veta vad de går med på.
- Aktiv
- För fitness evenemang vill du ge publiken mer energi. Bilder av aktiva, lyckliga människor som tränar är ett mycket bra val.
- På samma sätt är snygga tränings villkor din vän. ”Cardio” och ”gains” och så vidare. Det finns ett helt språk att utforska här.
Var ska du marknadsföra?
För fysiska annonser, räkna ut några lokala platser för att lyckas ge dina flygblad till förbigående. Platsen är viktig. Bowlinghallar kommer förmodligen inte fungera. Du vill ha wellness orienterade platser, som till exempel:
- Gym och fitnesscenter
- Simbassänger
- Dans- och yogastudier
- Co-ops och veganska restauranger

Digital marknadsföring
För online marknadsföring, kolla in populära sociala medier. Specifikt vill du ha wellness grupper som är formade runt fokus för ditt eget evenemang.
Hashtags är ett praktiskt sätt att hitta din publik. Tänk på några av dessa som en utgångspunkt för din egen sökning:
- #wellness
- #mindfulness
- #lifestyle
Självklart, dubbelkontrollera alltid att mods eller administratörer i en viss grupp är okej med dina kampanjer.
Annonsera priset (erna)
En hel del hälsoutrustning är ärligt talat ganska snyggt.
Hjälpa till att kick-starta gästernas resor till wellness med fina priser. Dessa kan vara väldigt grundläggande, som vattenflaskor eller öronproppar. För de stora priserna finns det högteknologiska prylar som Fitbits.
När du marknadsför ditt wellness evenemang, se till att du listar några av priserna. Andra kan du hålla hemligt och reta lite med tips. Skapa lite intriger! (Och biljettförsäljningar.)
”Hallå där, partner”
Samarbeta med hälsovårdsgrupper för ett brett utbud av fördelar. Dessa kan innehålla finansiering, gratis reklam, med mera.
Några idéer för partnerorganisationer kan innefatta:
- Röda Korset
- Lokala gröna jordgrupper
- Veganska restauranger
- Närliggande fitnesscenter
Fördelarna kan innehålla bloddrifter, gymdisplay demonstrationer, hälsosam matlagning eller till och med hälsoundersökning.
Biljetter!
Ett framgångsrikt wellness evenemang behöver biljetter för att bli sålda. Titta på en plattform för förskotts biljettförsäljning, som Billetto.

Guide till att marknadsföra ett wellness evenemang
Kolla in vår djupgående guide för några extra detaljer som inte omfattas här: ”Hur man marknadsför ett wellness evenemang: Håll lågt deltagande i schack”
3. Vara värd för
Här börjar den riktiga roliga! Att vara värd kan vara hektiskt, men med vår guide vid din sida kan du driva ett framgångsrikt wellness evenemang helt på egen hand.
Verktygslåda
Med de rätta digitala verktygen vid din sida kan ett wellness evenemang gå mycket smidigt. Biljettsidor är ett sådant verktyg, och de är inte begränsade till förskott.
Använd din online biljettförsäljnings plattform till:
- Att skriva ut och dela din gästlista och evenemangsinformation med ditt team
- Sälja biljetter vid dörren med box office-programvara
- Skanna biljetter för att checka in gästerna
Gör ditt team redo
Oavsett ditt evenemangsfokus, ska teamet vara redo med svar till gästerna. Ett team för en hälsokostmässa bör veta allt om kolhydrater, kalorier och proteiner. Ett team för träning bör veta skillnaden mellan representanter, uppsättningar, uthållighet och massvinster.
Få din plats i ordning
Ett wellness evenemang kan ha mycket utrustning att installera. Du vill dyka upp tidigt för att ta hand om detta. Sport- och speltillbehör, buffébord och hälsoundersöknings stationer är bara några av de saker du kan behöva tendera till.
Medvetenhet och plan B
Kör ett sista svep över dina tillgångar innan evenemanget börjar. Maten bör vara färsk och klar. För utomhusevenemang bör det finnas paraplyer och ponchos för regnigt väder. Är all utrustning i drift? Se till att allt ser rent och inbjudande ut, inget som stå i konflikt med wellness auran.

Guide till att vara värd för ett wellness evenemang
För fullständiga mått, gå vidare till vår djupgående guide: ”Hur man anordna ett wellness evenemang med ett hälsosamt resultat”.
4. Uppföljningen
När det är över, finns det fortfarande jobb att göra. Glöm inte att följa upp dessa viktiga steg efter evenemanget.
Tacka
Enkelt och effektivt. Visa någon tacksamhet: Det finns gott om människor som förtjänar det. Du borde tacka:
- Lokalen
- Dina deltagare
- Ditt hårt-jobbande evenemangsteam
- Alla partnerorganisationer
Alla dessa mottagare bör kontaktas med tacksamhet. Att göra det är ett viktigt steg mot att bygga upp relationer i wellness samhället. Tacksamhet i sig själv är en viktig aspekt av wellness, och de du tackar kommer att märka det!
Höra tillbaka
Ibland är hälsa ett tungt ämne. Gäståterkoppling kan låta dig veta hur väl du gör som instruktioner. Tänk på några frågor i linje med:
- Lärde du dig något nytt, viktig info om wellness?
- Vad var det viktigaste wellness tipset du fick med dig under evenemanget?
- Har din inställning till wellness förändrats? (Om så är fallet, hur har det ändrats?)
- Vilka förändringar i ditt liv eller träningsrutiner har du blivit inspirerad att göra?
Hälsosam data
Alla evenemang bör ta tid för att analysera statistik från innan. Wellness evenemang har dock viss speciell information att analysera. Bortsett från biljettförsäljning och intäkter, kanske vill du titta på saker som gym medlemskap som köpts under evenemanget.
Eller ännu viktigare, resultatet av eventuell hälsoundersökning du kanske har gjort. Att nå ut till gäster efter ett evenemang är ovärderlig när det gäller relationsbyggande. Dela undersöknings resultaten och låt dem veta att du bryr dig.
Debriefa med dem
Slutligen finns det debriefing. Detta är ett annat steg alla arrangörer bör arrangera.
Wellness evenemang är inriktade på att förbättra för gästerna. Således vill du med ditt team ska diskutera gästdeltagande och tillfredsställelsen. Var de energiska och exalterade? Fick de bra hälsoinfo eller njöt de mer av dem gröna matalternativen?
Påminn ditt team om att de gjorde skillnad. Detta var inte bara ännu en fest. Det handlade om att hjälpa människor.
Guide till uppföljning efter ett wellness evenemang
Lyckas med alla efterföljande väsentligheter genom att ta en titt på vår djupgående guide: ”Hur du följer upp efter ditt wellness evenemang 5 steg att meditera på”.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Kontrollera dina avgörande skyltar
Med vår trovärdiga handledning kan ditt wellness evenemang verkligen komma till liv. Var noga med att gå igenom våra fördjupade versioner av varje evenemangsfas, listade i slutet av huvudavsnitten ovan. Lycka till!
Lämna ett svar