Mic-check, en-två, en-två. Välkommen till den ultimata guiden för ett framgångsrikt musikevenemang!
Ett band spelar vanligtvis i 30-90 minuter, och sedan är showen över. Men för dig som arrangör för evenemanget, börjar showen långt innan bandet börjar och slutar inte när de går av scenen.
Vad du kommer att lära dig i den här guiden:
- Vad du ska titta på när du bokar band och lokaler.
- Alla sätt du kan marknadsföra din konsert eller festival på.
- Hur du förbereder lokalen för bandet och publiken.
- Olika sätt att behålla hypen kring ditt evenemang efteråt.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Planera ditt musikevenemang
Även fast det kanske känns som att researcha lokaler till ditt musikevenemang är lätt som en plätt, är det inte alltid lika lätt att hitta de perfekta banden till ditt evenemang.
Här är de fyra huvudpunkterna du bör tänka på när du organiserar ett musikevenemang:
Musiker
Researcha och boka begåvade och pålitliga musiker som kan dra till sig en publik och sälja biljetter.
Lokal
Boka en lokal som har tillräckligt med utrymme för dina musik akter och deras publik.
Riders
Samla in information från musikerna om deras tekniska krav och allt annat de behöver.
Budget
Beräkna hur mycket du behöver betala utövarna och lokalen för att skapa en evenemangsbudget.
Kom ihåg att förhandla med både akterna och lokalen så att du har tillräckligt med pengar för att marknadsföra showen och sälja några biljetter.
Vad ska du göra nu
Du kan läsa mer om hur man undersöker, listar och förhandlar med musiker och lokaler i vår guide för att planera ett framgångsrikt musikevenemang.
Ytterligare läsning: Hur man planerar ett musikevent: 5 steg till en lyckad spelning.
2. Marknadsför ditt musikevenemang
Att marknadsföra musikevenemang är något som de flesta band inte är direkt bra på. Som en expert på att organisera evenemang bör du inte göra samma misstag.
Följ dessa steg för att se till att du har täckt alla marknadsförings baser:
Virtuellt
Skapa några fantastiska bilder till ditt evenemang med egen logo och bilder från banden.
Reklamblad och affischer
Ha några flygblad och affischer tryckta så att du kan hänga dem utanför lokalen och andra platser.
Marknadsföring av artisterna
Fråga de utförande om de kan hjälpa dig att marknadsföra showen via sina egna kanaler och nätverk.
Biljettförsäljning
Se till att det finns så få steg som möjligt mellan att upptäcka ditt evenemang och att köpa en biljett.
Sociala medier
Skapa en sida för evenemanget på Facebook och marknadsför showen på andra sociala medier.
Betalda annonser
Använd betalda annonser i relevanta tidningar och på sociala medier för att öka din räckvidd.
Evenemangsannonser
Annonsera ditt musikevenemang på alla gratis evenemangssidor som du kan hitta online.
Om du inte har budgeten för alla dessa vägar, fokusera då på dem som ger dig den bästa avkastningen på din investering.
Vad ska du göra nu
Du kan läsa mer om varje typ av marknadsföring i vår guide om hur du marknadsför ett musikevenemang. Läs det genom att klicka på länken här nedan.
Ytterligare läsning: Hur man marknadsför ett musikevent: 7 topp tips .
3. Vara värd för ditt musikevenemang
Du har sålt en massa biljetter (förhoppningsvis alla) och nu är det dags att möta deltagarnas förväntningar. Tiden är inne för att gå in i rollen som en MC!
Här är vad du behöver göra under själva dagen för ditt musikevenemang för att se till att det blir en succé:
Teknisk utrustning
Förbered platsen och se till att scenen, belysningen, ljudet och sittplatsen är på plats och redo för publiken.
Bemanning
Se till att evenemanget är korrekt bemannat med en ljudingenjör, extra teknisk personal, säkerhetsvakt vid dörren och någon som tar hand om biljettförsäljningen.
Schema
Ha ett schema över vad som ska hända under kvällen och skriv ut kopior till alla andra.
Verktygslåda
Ta med en verktygslåda som har extra gitarrsträngar, XLR-kablar, instrument stämmare, öronproppar, elektrisk tejp, markörer och handdukar.
Riders
Se till att du har allt du behöver för bandets backstage rum, inklusive drycker, snacks och telefonladdare.
Back-up planer
Ha back-up planer för när saker går söderut, som att ett band avbokning eller dåligt väder (för utomhusevenemang).
Kommunikation
Håll kommunikationen mellan dig och alla andra tydlig genom att ha gruppchatt eller gruppmöte.
Vad ska du göra nu
Om det finns delar du fortfarande inte är säker på hur du ska hantera, gå vidare till vår djupgående guide om hur du är värd för ett musikevenemang.
Ytterligare läsning: Gör det bra under kvällen! 8 tips för att vara värd för ett musikevent.
4. Uppföljning efter ditt musikevenemang
När festen har dött ut och den sista rockstjärnan har lämnat byggnaden är det dags att packa ihop. Men när du har packat ihop är det dags att behålla hypen online för din nästa spelning.
Här är vad du ska sätta på din att-göra-lista-efter-evenemanget:
Återkoppling
Fråga dina gig-deltagare för feedback om hur de upplevde evenemanget så att du kan förbättra ditt nästa.
Relationer
Ta tillfället i akt och bygg upp dina professionella relationer med band, platsförvaltningen och alla säljare du har anställt.
Kundretention
Använd din adresslista och sociala medier för att erbjuda dina gäster incitament (som rabattkod) för att komma till din nästa konsert.
Giveaways
Ett annat sätt att bygga upp en viss buzz är att erbjuda priser för bästa evenemangsfoto som är tagen av publiken.
Vad ska du göra nu
Det finns en mängd olika sätt att hålla kontakten med människor efter evenemanget. Kolla in vår detaljerade guide om vad du ska göra i uppföljningsfasen.
Ytterligare läsning: Uppföljning efter musikevenemang: fråga dem rätta frågorna.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Sammanfatta
Du är nu så väl förberedd på att sätta igång ditt musikevenemang att publiken kommer att be dig om en encore.
Viktigt att ta med sig
Låt oss titta på några av huvudpunkterna i den här artikeln:
- Hitta pålitliga och begåvade band som kan hjälpa dig att sälja biljetter.
- Använd alla dina alternativ när det gäller kampanjer—både online och offline.
- Gör en fullständig teknisk repetition under dagen för evenemanget så att allt går smidigt.
- Uppföljning efter spelningen för att bygga upp dina professionella relationer och behålla dina kunder.
Det finns många musikpromotorer i Storbritannien, men du kommer att ha en stor fördel i tävlingen om du följer dessa steg till ett framgångsrikt musikevenemang.
Lämna ett svar