Vi har tidigare gått igenom hur du identifierar målgruppen för ditt event. Så du har skapat en köpare persona och en kampanj för att rikta in dig.
Men…varför köper de inte biljetterna?
Kanske måste du knuffa dem lite mer, på ett annat sätt, och på en annan tid under dagen. Men hur gör du det?
Svaret är återannonsering
I den här artikeln kommer vi att gå igenom…
- Vad återannonsering är
- Varför återannonsering fungerar
- Nyckelord i återannonsering
- Hur man anpassar annonser för återannonsering
- Återannonsering på Google
- Återannonsering på Facebook
- Stegen till en framgångsrik återannonserings kampanj för evenemang
Det är dags att göra det andra, tredje och fjärde intrycken på dina potentiella gäster!
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Vad är återannonsering?
Att rikta in sig är när du annonserar till en viss grupp människor. Vi har diskuterat den här metoden i vår guide om hur du segmenterar din målgrupp.
Livet som marknadsförare skulle vara trevligt om det var allt som krävdes för att sälja några biljetter till ditt evenemang. Men kundresan från upptäckten till inköpet är inte så enkelt och linjärt.
Det mer troliga scenariot är att en potentiell gäst kommer att se din annons, kanske ge den en ”Like” och fortsätta med sitt liv. Faktum är att 96% av de personer som besöker din webbplats inte är redo att köpa än.

Men det betyder inte att de inte är intresserade av ditt evenemang. Det betyder bara att du inte fick dem vid rätt tidpunkt, eller så kanske de behöver lite mer övertalning innan de köper en biljett.
Det är där återannonsering kommer in.
Med återannonsering kan du följa upp med en annan annons till personer som har uttryckt intresse för den första. När du har rört vid deras intresse är det dags att slå till med en annan stöt.
2. Varför återannonsering för event fungerar
De sägs att du inte får en ny chans att göra ett första intryck. Men vem sa att första intrycket alltid är de viktigaste? Det är därför som återannonsering för evenemang fungerar.
Varumärkesigenkänning
När människor har engagerat sig i ditt varumärke en gång kan du sänka garden med återannonsering. De börjar nu se ditt event överallt på webben.
Folk engagerar sig mer i dina annonser
De har angett ett litet intresse innan. Nu ser de fortfarande dina annonser. Människor som är inriktad på återannonsering är 3 – 10x mer benägna att klicka på dina annonser.
Din avkastning ökar väsentligt
Inte bara kommer dina annonser att få fler klick från återannonsering, utan du konverterar också fler personer till evenemangsdeltagare. Din ROI (avkastning på investeringar) kan öka med 200% med återannonsering.
Uppförsäljning och korsförsäljning till dina kunder
Människor som redan har köpt in ditt märke kommer sannolikt att köpa från dig igen. Återannonsering gör att du kan uppsälja och korssälja dina andra event eller produkter.
”Vill du ha pommes frites med det?”
3. Nyckel återannonserings begrepp
Sätt dig själv i skorna på de personer du är nyfiken på. Varför köpte de inte en biljett till din yogaklass (om det är ditt event) första gången de såg din annons?
Här är några sätt du kan ändra din annons till nästa gång du återannonserar till din publik.
Relevans
Din annons kan vara bra för en publik men inte 100% relevant för andra. Människor har olika anledningar att vilja prova din yogaklass. Återannonsera dem med en annons som är relevant för dem. (Fokusera kanske på lugnande, meditativa fördelar med yoga snarare än den sunda kroppsaspekten.)
Pris
Ibland är det lika enkelt som kostnaden för att delta i ditt evenemang. Om din publik skulle vilja prova en yogaklass, men inte har råd med det, ge dem ett erbjudande på 20% rabatt när du återannonserar dem.

Brådskande
Kanske såg de din annons och tyckte att de skulle ta upp den yogaklassen senare. Tid för lite brådskande. Återannonsera dem med en annons som berättar att det endast finns två platser kvar i klassen.
4. Så här anpassar du dina målgruppssegment
Det finns ett par sätt att komma igång med återannonsering.
Pixlar
Den vanligaste metoden är att använda en nybildad pixel. Det är en liten kod som kan installeras på din webbplats, så att du vet när folk har besökt och lämnat utan att köpa.
Omedelbart efter att dina besökare för webbplatsen eller landningssidan lämnar kommer de att börja se annonser för din yogaklass överallt: sökresultat på nätet, sociala medier, andra webbplatser och under deras sängar.
Listor
Om du har en lista över potentiella, befintliga eller tidigare kunder (t.ex. en e-postlista) kan du importera den och använda den för din nya återannonserings kampanj.
Din lista kan också användas för att generera lookalike-publik. Plattformar som Facebook som använder informationen på din lista för att rikta personer som liknar dina befintliga kunder.
5. Hur återställer du målgruppen med Google
Kan du gissa på hur många personer som ser annonser från Google varje dag när de surfar på webben?
Nästan alla av dem.

Japp, 92% av oss kommer att se en annons från Google Display-nätverket idag. Det är mycket, så gå vidare till ditt Google AdWords-konto för att ställa in en ny sökning för den tidigare nämnda yogaklassen.
- Klicka på ”Shared Library”
- Gå till ”Audiences”
- Välj ”Set-up Remarketing”
- Klicka på ”View AdWords Tag for websites”
Google ger dig nu en tagg-kod. Kopiera den och placera den längst ner på din hemsida eller evenemangssida.
Dina besökare på webbplatsen kommer nu att ha en cookie installerad när de besöker, vilket du kan använda för att återannonsera dem.
Tips! Du kan läsa den här djupgående guiden till Googles återannonsering om du är intresserad av den här metoden.
6. Så här ändrar du målgruppen med Facebook
Du behöver ett Facebook Business-konto innan du kan köra en ny sökningskampanj på din plattform. När du har satt upp det, gå till Facebook Ads Manager.
- Klicka på ”Audiences”
- Välj ”Custom Audiences”
- Klicka på ”Website Traffic”
Du kommer nu att presenteras med ett val av publik för att återannonsera. Du kan skapa din egen anpassade publik, men Facebook har redan förberett några för dig.

Du kan rikta dig mot alla som…
- Besöker din webbplats
- Går till en viss sida på din webbplats
- Som inte går till vissa sidor på din webbplats
- Inte har besökt din webbplats på ett tag
När du har valt en publik får du en Facebook Pixel spårnings kod. Placera den på din webbplats (eller en specifik sida) och låt Facebook arbeta med sin magi.
7. Hur man återupprättar en framgångsrik evenemangsbevakning
Låt oss nu gå igenom en snabb nedgång av hur du kan använda annonser för återannonsering för att marknadsföra ditt evenemang, sälja biljetter och placera dem i dessa platser.
- Installera en spårningspixel på din webbplats (se #4 ovan)
- Integrera din pixel med din evenemangshanterings programvara
- Segmentera dina målgrupper
- Rikta varje segment med relevanta annonser (se #3 ovan)
- Återannonsera dina besökare till din webbplats med motivation (se #3 ovan)
- Finjustera din kampanj baserad på Facebook eller Googles insikter
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Blev det lyckat?
Med tanke på de imponerande ROI-siffrorna för återannonsering borde du vara på väg till ett utsålt event.
Låt oss veta hur det gick, och snälla dela dina personliga erfarenheter med oss i kommentarerna nedan!
Lämna ett svar