Att skriva bra reklamtexter är inte alltid lätt. Ändå är det viktigt att få det rätt.
Ord, ljud och det visuella utgör det viktiga i onlineinnehåll. Det är frestande att tro att det skrivna ordet har gått ur mode i en ålder av YouTube och FaceTime.
Men så är det inte.
Det finns många situationer där människor inte kan eller inte vill ha ljudet på. Om du någonsin varit på en buss med tonåringar som spelar musik från telefonen, då vet du vad vi menar.
Därför är det viktigt att skriva bra reklamtexter för de webbplatser du annonserar ditt event på.
I den här artikeln kommer vi att beskriva hur man ska…
- Skriva för din publik
- Erbjuda dem ett stort värde
- Stjäla från andra eventannonser
- Skriva en bra rubrik
- Skapa en övertygande reklamtext
- Göra den lätt att läsa
- Optimera för sökmotorer
- Inkludera en uppmaning till handling
Efter att ha läst detta kommer du att bli en expert på bra reklamtexter!
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Känn din publik
Bra reklamtexter av olika slag börjar alltid med ”vem”.
Om det inte är ditt första event vet du redan vem din målgrupp är och vad de förväntar sig. Du känner av deras tonfall och slang som de använder.
Den reklamtext du skriver till din eventannons ska alltid återspegla det. Det gör dig mer igenkännbar och mindre försäljare.
Det är lite mer utmanande om du organiserar ditt första event eller försöker nå en ny publik. Sociala medier är ett bra ställe att börja i det här fallet.
Hitta några relevanta Facebook-grupper eller Twitter hashtags för att se vad folk pratar om – och hur.
Behöver du ett exempel? Kolla in Unicorn Party.
2. Erbjud ett stort värde
Det tar tid och kostar pengar att delta i ett evenemang, så du måste göra det värt det. Därför har vi täckt publiken först.
När du väl vet vem de är och vad de vill ha, vet du hur man kan erbjuda dem något av värde. Du behöver göra mer än bara ange det självklara.
Om du är värd för en matlagningskurs, räcker det inte med att bara säga att de lär sig att laga mat.
Försök hitta den djupare anledningen till varför någon skulle ta en matlagningskurs. Kanske har de inte råd med en Michelin-stjärna middag, men de vill fortfarande imponera på deras betydande andra.
Vad du erbjuder bör vara något som kan förvandla dina deltagares liv.
Behöver du ett exempel? Kolla in The Big London Flea.
3. Stjäl som en artist
Imitation är det största smickret. Bra artister kopiera, ännu bättre artister stjäl. Allt är en remix. Klichéer är klichéer eftersom de är sanna.
Var inte rädd för att ta ett bra koncept från någon annanstans – så länge du gör det lite annorlunda.
Du behöver inte heller kopiera din direkta tävling. Ta en titt på evenemangsannonser i olika branscher och se vad du kan stjäla.
De kan ha en bra rubrik du kan ändra lite på till din eventannons. Eller så kan det vara så enkelt som hur de strukturerar sin annons med punkter och underrubriker.
Behöver du ett exempel? Ta en titt på dessa 11 eventsidor för beskrivningar av hur du helt borde kopiera.
4. Skriv en effektfull rubrik
Rubriken är det första som folk kommer att se tillsammans med din event bild. Om du inte kan fånga uppmärksamheten med rubriken är det osannolikt att de läser resten.
Din rubrik ska innehålla din största försäljnings punkt: värde propositionen. Med andra ord, din rubrik bör locka folk att läsa vidare och ta reda på hur du ska förvandla deras liv.
De vill veta varför ditt event är oförglömlig eller hur de kommer att växa som person. Viktigast, rubriken ska göra dem nyfikna på att läsa mer.
Behöver du ett exempel? Kolla in Pimp My Wedding Showcase.
5. Håll läsarens uppmärksamhet
En effektfull rubrik är bara det första steget. Nu när du har läsarens intresse måste du behålla uppmärksamheten. Gör det genom att måla upp en bild av hur eventet kommer att bli.
Erbjud läsaren rekommendationer från dina tidigare gäster eller höjdpunkter från tidigare event du har organiserat. Var inte rädd för att förstora upp några talare eller underhållare som kommer att vara närvarande vid ditt event.
Slutligen bör du också komplettera din reklamtext med faktiska bilder. Använd foton och videoklipp från tidigare event och visa hur glad den gjorde gästerna.
Tanken är att erbjuda så mycket socialt bevis som möjligt.
Behöver du ett exempel? Kolla in Igår kväll förändrade en speed date mitt liv.
6. Gör den lätt att läsa
Det är viktigt att förstå lite psykologi när du skriver din text. Människor läser online-texter på ett helt annat sätt än när de läser en bok.
Massor av text kommer bara att göra folks ögon trötta. Med andra ord skummar de igenom. Det betyder att du ska göra din reklamtext så läsbar som möjligt.
Skriv korta meningar.
Bryt ner dem i små stycken.
- Använd punktform.
- Skriv i en aktiv röst.
- Dela upp allt med underrubriker.
Ju lättare din annons är att läsa, desto mer sannolikt är det att allt kommer att läsas.
Behöver du ett exempel? Kolla in Kvinnor! Säg vad ni tycker!
7. Håll SEO i åtanke
Sökmotoroptimering är viktigt för din eventannons. Den kommer att få upp annonsen till toppen av sökresultaten när folk söker efter din typ av event.
Börja skriva in en sökning på Google. Du kommer att se några förslag baserat på vad folk brukar söka efter. Välj ett av förslagen och gör sökningen.
Bläddra sedan till slutet av sidan. Du kommer då att se söktermer som är relaterade till det du just har skrivit in.
Använd så många av dessa söktermer i din text som möjligt. Det ökar oddsen för att ditt evenemang hittas online.
Populariteten av webbplatser för eventannonser är en annan faktor som kommer att hjälpa till med SEO. En välkänd och pålitlig webbplats kommer att ranka högre än en obekant.
Försök att trycka in ett populärt sökord i rubriken om du kan.
Slutligen är det viktigt att inte kopiera och klistra in allt från din egen hemsida. Google belönar unikt innehåll, så du måste se till att din evenemangsbeskrivning är skräddarsydd för plattformen.
Behöver du ett exempel? Kolla in Pharma Blockchain 2019.
8. Använd en uppmaning till handling (CTA)
Det sista och viktigaste steget för att skapa en bra reklamtext är en uppmaning till handling. Det är lätt att bli upptagen i det beskrivande att du glömmer den sista, avgörande delen.
Det behöver inte vara komplicerat. En enkel ”Registrera dig nu” kan fungera. Det blir emellertid effektivare om du kan lägga till ett element av bråska på din CTA.
Om du bara har en viss mängd utrymme eller biljetter till ditt evenemang, lägg till det i annonsen. Om eventet händer relativt snart, se till att inkludera det också.
CTA är också ett bra ställe att upprepa varför folk borde delta i ditt evenemang (se #2).
Behöver du ett exempel? Kolla in Singles Rum Tasting Event.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
För att sammanfatta…
Du vet nu allt som finns att veta om att skriva en bra reklamtext för event. Så varsågod att prova på det om du vill.
Kom bara ihåg att täcka dessa åtta grundläggande punkter, så kommer det att gå bra för dig:
- Håll publiken i åtanke
- Ha ett värdeförslag
- Stjäl som en artist
- Skriv en effektfull rubrik
- Måla upp en bild i läsarens sinne
- Gör det läsligt med korta meningar och punktform
- Kom ihåg SEO
- Glöm inte uppmaningen till handling
Låt oss veta hur din reklamtext blev, kommentera nedan!
Lämna ett svar