Vill du göra mer vinst på ditt nästa event? Är du osäker på hur du ska göra det? Ett bokningssystem för event kan hjälpa till att förenkla processen och öka avkastningen på investeringen (ROI).
Eventbokningssystem kan:
- Ge 24/7 registreringar
- Ge icke-engelsktalande deltagare
- Övervaka försäljningen i realtid
- Hjälpa dig att marknadsföra försäljningen
- …och mycket mer
Med så mycket ekonomisk uppåtsida är det ingen match alls.
Ta en närmare titt på de 7 bästa anledningarna till varför eventbokningssystem är värda det. De låter dig:
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Mät försäljningen i realtid
Eventbokningssystem gör att du kan övervaka försäljningen i realtid. Du kan se när platser köps och vilka som är kvar. Det finns goda affärsskäl till att kontrollera försäljningsutvecklingen.
Genom att hålla ett öga på försäljningen kan du justera priserna för att öka din avkastning. Till exempel, om biljetter säljer fort, kanske du vill öka priset. (Du kan vara säker på att sälja ändå.) När platser säljer långsamt kan du sänka priserna för att öka försäljningen. Detta hjälper dig också att undvika en matt atmosfär på grund av tomma platser.
Eventbokningssystem låter dig också fokusera på specifika möteslokaler. Du kan begränsa ditt fokus på mikroskalan för att räkna ut de specifika platserna som kanske inte säljer. Detta hjälper dig att se till att du genererar de flesta intäkterna från varje plats.
2. Få icke-engelska talare
Personer som inte talar engelska kanske inte känner sig säkra med att köpa biljetter via live kundservice. Ett eventbokningssystem kommer till nytta i detta scenario, eftersom många av dessa kan stödja flera språk. Det kostar nästan ingenting att lägga till den här funktionen, men i gengäld kommer dina deltagare att öka.
Om du är villig att tillgodose internationella målgrupper, ökar du din varumärkesbild. Det visar att du går den extra milen. Du kommer att röra vid marknader som aldrig berörts tidigare. Detta öppnar potentiellt dörrar till nya event på nya platser.
Att betala med utländsk valuta är också enklare, eftersom folk kan använda kreditkort att betala med från hela världen. Eventbokningssystem accepterar vanligtvis stora kreditkort som Visa och MasterCard.
3. Aktivera 24/7-registreringar
Tack vare den automatiska naturen av eventbokningssystem, kommer deltagarna att kunna köpa biljetter dygnet runt. De låter dig acceptera betalningar och skickar direkt biljetter till kunderna. Även mitt i natten.
Däremot kan ett traditionellt kundservice team endast acceptera försäljningar under arbetstid. Visst, du kan anställa personer att arbeta hela natten för att undvika att missa någon försäljning. Men dina vinster kommer att sjunka på grund av denna extra kostnad.
Att tillåta deltagare att köpa biljetter 24/7 gör också att du inte missar impulsköparna. De som blir inspirerade kommer att köpa under en kort tid. Om du misslyckas med att låta dem köpa i rätt ögonblick kommer du att missa försäljningen.
4. Skräddarsy ditt varumärke
De flesta eventbokningssystem ger dig frihet att anpassa utseendet på formulär och biljetter. Använd detta för att lägga till en varumärkeslogga och medel för marknadsföring som hjälper till att sälja andra event. Till exempel kan hälften av biljetten ha eventinformation och den andra hälften kan visa upp en marknadsföringsbild.
Att placera din varumärkeslogga på flera platser är bra affärspraxis. Det stärker bindningen mellan dig och kunden. Detta uppmuntrar till upprepade affärer längst med vägen.
Är du osäker på hur man skapar en lämplig märkeslogga?
Nyckeln är att känna din publik och göra den användbar för sociala medier. Ta en titt på vad framgångsrika konkurrenter gör och ta inspiration från dem.
5. Använd mindre papper
Använd mindre papper för att göra din del för miljön och få extra försäljning. Människor blir alltmer medvetna om hur deras handlingar påverkar miljön negativt. Att gå papperslös förbättrar varumärkesbilden.
Bristen på papper minskar och lika så gör kostnaderna, vilket i sin tur förbättrar avkastningen. (Men förvänta dig inte stora besparingar som kan göra stor skillnad för ditt projekt.)
6. Skapa länkar till CRM
Eventbokningssystem kan kopplas till CRM-program (Customer Relationship Management). Det här låter dig hantera relationer, segmentera kunder i listor och förbättra din kundtjänst.
CRM-system är bra för att hantera kunddata och manipulera den för att upptäcka mönster. Till exempel kan du dela upp evenemangsdeltagare baserat på biljettypen de köpte. Du kan sedan skicka riktade marknadsföringsemail till dem för att erbjuda liknande platser för framtida event. 78% av marknadsförare säger att e-post är deras mest effektiva sätt att sälja.
Det finns en massa CRM-programvarupaket att välja mellan. Här är de tre bästa alternativen:
- Salesforce: bra för små företag
- Less Annoying CRM: det bästa alternativet om du vill ha det billigt
- Zoho: det bästa övergripande valet
Väg upp priset jämfört med funktionaliteten för att avgöra vad som passar bäst för dina behov. Vissa CRM-program har en gratis provning. Det är ett riskfritt sätt att utvärdera det.
7. Acceptera bokningar på resande fot
Numera finner alltid människor tid till att ha en smartphone i deras händer. De kommer att förvänta sig att boka biljetter via en app eller en mobilvänlig webbplats. Använd detta till din fördel genom att låta dem köpa från vilken plats som helst.
Eventbokningssystem tenderar att komma med användarvänliga appar som inte har massa onödigt i dem. Detta förenklar processen att välja biljetter, välja reserverade platser och tillämpa rabattkoder. Alla kan köpa oavsett vart de är. Allt de behöver är en internetanslutning.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Sammanfattningsvis…
Om du vill få bättre avkastning från varje event, investera i ett bokningssystem för evenemang. Med sin automatiska inställning kan du fånga data så att du kan lära dig mer om dina deltagare och deras köpvanor. Du kan använda dessa insikter för att öka framtida försäljning.
Eventbokningssystem kan inte göra ett dåligt genomfört event till något som publiken älskar. Men de kan hjälpa dig att tjäna mer för varje biljett och reserverad plats du säljer.
Det finns en bra chans att dina konkurrenter redan använder ett eventbokningssystem för att få deltagare. Hamna inte utanför: Investera i ett bokningssystem för event och titta aldrig tillbaka.
Lämna ett svar