Du undrar förmodligen…
Hur får jag fler människor att delta i mina event?
Du har letat efter marknadsföringsstrategier för event som faktiskt fungerar.
Du vet redan ”varför”.
Att få fler människor att delta i ditt evenemang betyder roligare för alla runt omkring. Ingenting slår ett riktigt bra event. Dessutom betyder fler deltagare mer biljettförsäljning och större vinster. Och om du gör det rätt kommer ditt nästa event att locka ännu fler människor.
Frågan är: Hur?
Att marknadsföra ett event så att det säljer ut kan kännas överväldigande. Du måste göra så mycket på samma gång. Särskilt om du är värd för evenemanget för första gången.
Här är 6 beprövade event marknadsstrategier som hjälper till att kickstarta din eventkampanj i snabb fart — och behålla det så.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Vet vilka din idealiska deltagare är
Den här är ett viktigt tips.
Så, tror du att du känner till din målgrupp?
Du vill ta reda på vad som gör att personer som deltar i evenemang som ditt lyckas.
Du ska försöka att inte få ett besöksförbud genom att stalking dina idealiska deltagare. Snarare ska du försöka ta reda på vad de letar efter om de skulle överväga det oförglömliga.
Rikta, eller med annat ord, segmentering, kan hjälpa dig att ta reda på vad som skulle motivera en ideal deltagare att dyka upp på ditt event.
Du kan också lära dig om:
- De är mer benägna att uppskatta det live eller andra typer av event
- De är mer mottagliga för event som delas via Twitter, LinkedIn eller Instagram. (Det är bättre att du marknadsför ett konstnärligt event på Instagram istället för LinkedIn.)
Varför skulle den här personen känna sig tvungen att delta i evenemanget? Är de en ”ansikte mot ansikte” nätverksmöjlighet?
Engagera dig med minst fem branschinflytande, stora sociala medier i din nisch och offline-nätverk. Detta kommer att hjälpa till att mäta vad ditt mål verkligen kommer att erfara.
Du kan också använda ett verktyg som SurveyMonkey för att samla in uppgifter om vad som är intressant för dina ideala deltagare.
Att förstå målets motivation kommer att påverka alla andra eventplanerings beslut som du måste göra. Ja, det är viktigt.
2. Var specifik med ditt huvudmål
Du kommer att vilja finjustera din marknadsföringskampanj för event med slutmålet i åtanke: Från tema, till inredning, till budget, till platsen, till den ton på dina talare som du kommer att använda.
Vad vill du? Till:
- Sälj ut det hetaste nätverksevenemanget i stan?
- Skapa medvetenhet runt en värdig sak?
- Skapa ett roligt, månadsvist event som vänner och familjer kan se fram emot?
- Träffa dina kunder ansikte mot ansikte?
Ha alltid ett samtal till handlingen.
Dina idealiska deltagare är smarta och kan känna igen ett försäljningsläge innan det börjar bli ett kall till handling.
Så du vill ha dina inlägg, diskussioner, broschyrer, sociala medier, reklamposter, ska riktar all uppmärksamhet mot det värde som eventet sannolikt kommer att ge deltagarna något i livet – inte bara din bio.
Fokusera på vad en deltagare kan förvänta sig av att komma dit.
3. Socialt bevis för ditt event.
Social proofing handlar om att bygga förtroende. Du bör göra ansträngningar för att bygga upp en gemenskap runt ditt evenemang där det är mest viktigt.
Du vill inte delta i ett evenemang som har noll fotavtryck på antingen traditionella eller digitala plattformar nu, skulle du?
Kan du skapa en LinkedIn grupp där du ställer upp dagordningen och uppmuntrar till insiktsfulla samtal med relevanta specialister?
Om så är fallet, fortsätt och skapa en.
Enligt HubSpot sa 53% av marknadsförare att blogga är deras bästa inkommande marknadsföringsstrategi. Du kan utnyttja det för att bygga en lovande gemenskap kring ett visst tema.
Tillåt dig själv att börja omkring 180 dagar före evenemanget — eller till och med tidigare, beroende på eventstorlek. Var noga med att bjuda in ansedda influencers och erbjud användbara insikter som du kan citera i dina bloggar samt klippa ut för relevanta sociala medier.
Kom ihåg: Socialt bevis handlar också om att öka engagemanget. Var noga med att uppmuntra konversationen i de kanaler du skickar till.
Att ansluta med riktigt engagemang i din nisch kan placera dig som en anmärkningsvärd spelare som är värd att få insikt från.
Om du har varit värd för ett liknande event tidigare, fundera på vad som fungerade och vad som inte gjorde det. Förhoppningsvis har du samlat in feedback från en mängd deltagare. Se till att varje event är bättre än det tidigare.
4. Var den som sätter igång först och når mest framgång
Här är saken: Att marknadsföra ett event nära den faktiska dagen kan snabbt göra att din event marknadsbudget hamnar utom kontroll. Att försöka nå stora målgrupper på kort tid innebär att du måste investera i flera marknadsföringskanaler i ett försök att slå till genom alla olika vinklar på en gång.
Ett bra exempel är:
Inkommande marknadsföring — som innehåller marknadsföring och e-postmarknadsföring — är upp till 61% billigare jämfört med utgående marknadsföringstekniker som reklam för TV och reklamblad.
Medans vi rekommenderar att du blandar offline- och online event marknadsförings tekniker, kan du få högre avkastning från inkommande marknadsföring än traditionella marknadsföringsmetoder, enligt LYFE:
Men inkommande marknadsföring kan ta upp till 3 månader för att börja visa effektivitet, beroende på eventets tidpunkt.
Vissa idealiska deltagare kan till och med bokas upp för andra evenemang. Idealiska talare kan vara otillgängliga.
Du kan bli tvungen att sortera bort mycket mer för att få ersättare. Annars skulle du behöva betala för mindre talang och skicklighet än vad du tänkte. Ett sådant misslyckande kan potentiellt kosta dig en bit av deltagarna nästa gång.
5. Låt dem veta vad de behöver ta med sig
En av de mest kraftfulla orsakerna till att potentiella deltagare för eventet misslyckas med att registrera eller dyka upp är bristen på detaljer om eventet.
Varje värd för ett event är snabba på att avslöja temat, lokalen, gästtalare och datum för evenemanget. Men kunniga evenemangs marknadsföringspersonal ger också detaljer som transportförbindelser, boendealternativ nära lokalen, evenemangsprogram, tillgång till mat och drycker i närheten – allt på ett ställe.
Det smartare sättet att göra det är att skapa en dedikerad eventsida. Använd en eventsida från till exempel Billeto, som kan hjälpa dig att hjälpa potentiella deltagare att hitta information om talare, gatuanvisningar, platsutbud och matställen, registreringsinformation och relaterat media.
Det bästa evenemangs främjande sidorna kan till och med hjälpa dig att sälja evenemanget med hjälp av användarvänliga biljett anordning inbäddade i dem.
6. Be om feedback från deltagare
Oavsett om du är en veteran vad gäller evenemangsbevakning med smutsiga fingrar eller om du precis har börja, är det viktigt med noteringar efter event.
Det hjälper dig att veta hur man inte bara är redo för nästa event utan också hur man kontinuerligt skiljer dina event ifrån varandra. Du kommer i allt högre grad att locka ett bättre efterföljare och deltagare.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Över till dig…
Framgångsrika event sker inte av en slump. De följer detta beprövade ramverk. Börja vidta åtgärder omedelbart och du kommer att skapa utsålda, oemotståndliga event. Var. Enda. Gång.
Lämna ett svar