Varför behöver du hitta målgruppen för ditt evenemang? Kan du inte bara berätta för alla om det och vänta på att biljettförsäljningen rullar igång?
Du kan, men det blir dyrt och tidskrävande.
Det är mycket bättre att identifiera din exakta målgrupp så att du vet vem du ska marknadsföra ditt evenemang till.
Du kanske tror att alla kommer att vara intresserade av ditt evenemang…och så kan det vara. Men alla kommer inte sannolikt att faktiskt köpa en biljett och delta i ditt evenemang.
Det kan finnas några orsaker till det:
- Biljetterna är för dyra
- Lokalen är svår att nå
- Tidpunkten för evenemanget passar inte med deras schema
Det finns ingen mening med att du spenderar tid och pengar på att marknadsföra ditt evenemang till personer som inte kommer att delta i det.
Genom att identifiera din målgrupp kan du fokusera på exakt dem personerna du vill ska delta i evenemanget. De kommer också att vara de som sannolikt kommer att köpa dina biljetter.
Läs vidare för att lära dig om hur du identifierar din målgrupp med sex tips som hjälper dig att komma igång.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Hur du identifierar din målgrupp
Nyckeln till att bestämma din målgrupp är att veta så mycket om dem som möjligt. Ju mer detaljerad information du kan få om dem, desto lättare blir det att marknadsföra ditt evenemang.
Här är några av de egenskaper som är vanliga vid marknadsföring av evenemang:
- Ålder
- Kön
- Yrke
- Civilstånd
- Inkomstnivå
- Utbildningsnivå
- Geografisk lokalisering
- Etnisk bakgrund
- Religösa övertygelser
- Hobby
- Tekniska kunskaper
Vi ska nu gå igenom några av sätten att snabbt identifiera din målgrupp.
Tips: Du kan använda detta fuskblad som referens om du glömmer någonting.
1. Titta på dina tidigare deltagare
Om du har organiserat ett liknande evenemang tidigare är du redan flera steg före. Du kan nu titta närmare på dina tidigare deltagare för att förstå din målgrupp demografiskt.
Om du har följt vår blogg så har du samlat in feedback efter ditt evenemang. Den feedbacken hjälper dig att avgöra om du har fått in rätt personer till ditt evenemang.
Evenemanget själv kunde ha varit bra, men du hade helt enkelt den felaktiga publiken närvara på den. Använd din biljettförsäljnings plattform för att hjälpa dig att gräva ner i data från dina tidigare evenemangsdeltagare.
2. Titta på din konkurrens
Om du inte har tillgång till tidigare information om deltagare—eller om du inte har haft ett evenemang tidigare—kan du helt enkelt titta på vem som är närvarande på evenemang som liknar ditt.
Gå in i ett fullt stalker läge och titta på allt de gör:
- Hur ser deras webbplats ut?
- Vilket tonfall skriver de i?
- Hur marknadsför de på sociala medier (och vilka plattformar)?
- Vilken typ av innehåll använder de (bloggar, bilder, video eller ljud)?
- Vilka slags kommentarer och engagemang får de?
Skriv ner allt du hittar och titta närmare på det. Du borde nu få en mycket bättre uppfattning om vilken typ av publik som du ska marknadsföra ditt evenemang till.
Tips: Använd den här mallen för att hjälpa dig att göra en riktig analys av konkurrenter.
3. Fråga kollegor i evenemangs industrin
Om du har turen att känna någon som har arrangerat evenemang som liknar ditt, nå ut till dem.
Köp dem en kaffe och fråga dem om vem deras publik är, var du ska hitta dem och vilken typ av marknadsföring de svarar på.
Du borde naturligtvis inte fråga någon som håller på med att arrangera ett liknande evenemang samtidigt som du. Vänlig konkurrens är bra, men det är att stretcha på det lite.
Kanske känner du andra arrangörer för evenemang? Kolla in några av följande LinkedIn grupper:
- Event Planners and Coordinators
- BizBash—Event Planners Gather
- Event Planning & Event Management
- Event Pros
4. Skicka en enkät till din e-postlista
Om du har skapat en e-postlista, använd den för att få reda på mer om de personer som har prenumererat och deras motivationer.
Du kan skapa en undersökning före evenemanget och fråga dem om deras bakgrund, intressen och allt annat du tror kan hjälpa dig att bättre identifiera din målgrupp.
Här är några frågor du kan fråga dem:
- Vad gör dig glad med det här evenemanget?
- Vem skulle du vilja se hålla tal eller uppträda?
- Vilken typ av mat eller dryck skulle du vara intresserad av?
- Vart håller du dig uppdaterad för evenemang?
Tips: Använd vår lista med gratis undersöknings verktyg för evenemang för att hjälpa dig att designa en professionell evenemangsundersökning till eventet före det sker.
5. Skapa en deltagande persona profil
En köpares persona (ibland kallad en kund avatar) är ett användbart verktyg i marknadsföring av evenemang.
Det är i huvudsak ett exempel på den typiska evenemangsmottagaren. Du kan skapa en sådan persona från den information du har samlat in från tidigare deltagare eller konkurrenter.
Om du till exempel vet att ungefär 70% av personer som deltar i evenemanget som ditt jobbar i ekonomi, kommer din köpare persona att arbeta med ekonomi.
Om du vet att din typ av evenemang normalt är närvarande av män i åldrarna 30-50, då ska din köpare persona vara en 40-årig man som arbetar med ekonomi.
Tips: Läs mer om hur du skapar en köpare persona för ditt evenemang.
6. Ta reda på vad ditt evenemang gör för deltagarna
Det är användbart att gräva lite djupare för att ta reda på de exakta anledningarna till att dina ideala evenemangsdeltagare är intresserad av ditt evenemang.
Det är frestande att tro att denna punkt är enkel. Trots allt är folk som går på matlagningskurser inte bara intresserade av att lära sig att laga mat?
Ja och nej. Om du får reda på varför de är intresserade av din matlagningskurs kommer du att vara mycket bättre på att locka deras intressen…och få dem att delta i ditt evenemang.
Till exempel, om din matlagningskurs fokuserar på japansk mat, kan det vädja till personer som har rest till Japan eller på annat sätt haft intresse eller band med det landet.
Din marknadsstrategi för evenemang kan sedan fokusera på alla saker som är relaterade till Japan. Skapa en upplevelse, snarare än att bara berätta för människor att komma och lära sig den sanna innebörden av wasabi.
Tips: Läs mer om anledningarna till varför människor går på evenemanget, för att hjälpa dig att gräva lite djupare.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Vem ska du ringa?
Om du organiserar ett hemsökt evenemang bör du definitivt ringa Ghostbusters. Men annars så har du förhoppningsvis en bättre uppfattning om vem du vill bjuda in till ditt nästa evenemang.
Ta med dig följande:
- Titta på dina tidigare deltagare
- Analysera dina konkurrenters publik
- Fråga en vän i branschen
- Skicka undersökningar till din e-postlista
- Skapa en deltagande persona
- Ta reda på den verkliga anledningen till att de deltar i evenemang
Så…vem kommer du att ringa?
Lämna ett svar