Att stå ut är absolut nödvändigt i alla verksamheter. Hur kommer någon att veta vem du är eller vad ditt företag gör om du inte är direkt tillgänglig? När det gäller att vara värd för ett event finns det beprövade sätt att öka försäljningen. Dessa inkluderar att utforma en effektiv webbplats för att marknadsföra event via sociala medier.
Men när tiden går och tekniken utvecklas blir det svårare att spika gästerna och övertyga dem att delta i ett event. Så det är viktigt för företag och eventarrangörer att börja tänka utanför boxen och implementera kreativa idéer som kan bidra till att öka eventförsäljningen.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Kör tävlingar
Tävlingar är ett fantastiskt sätt att engagera en publik och öka intressegraden. Oavsett om det är en fototävling, videotävling, bildtexttävling eller röst, det finns många mallar att välja mellan.
Att till exempel ge din publik chansen att vinna en gratis biljett för att dela en video, inlägg eller foto är ett bra sätt att marknadsföra ditt event utan att spendera ett öre. Likaså kan omröstningar och röstningstävlingar vara mycket effektiva metoder för att samla in allmänhetens feedback för att hjälpa till att styra planeringsbeslut.
Att inkludera publiken i sådana tävlingar kommer inte bara att generera mycket surr runt eventet – det kommer också att säkerställa att det är en rungande framgång när den äger rum.
Vidare läsning: 6 Idéer för kreativa sociala medier för att engagera eventbesökare
2. Var unik på sociala medier
Även om det är sociala medier så kommer det att vara unikt att placera dig och ditt event på ett bra sätt. Generiska inlägg, foton och uppdateringar är alla bra men — för att verkligen engagera dig med en publik och öka försäljningen av event — ju mer ”där ute” du kan vara, desto bättre.
Att utveckla #hashtag kampanjer, göra innehållet delbart och skapa anpassad infografik kan alla vara effektiva sätt att uppmuntra publiken att engagera sig i ditt event.
På liknande sätt kan verktyg som Rafflecopter vara riktigt effektiva. Detta verktyg fungerar genom att tilldela poäng för att utföra olika sociala medierelaterade uppgifter. Dessa punkter kan byggas upp för att få allt värdefullare event-fokuserade incitament.
Mer information: 8 fantastiska verktyg för sociala medier för event
3. Prova urban marknadsföring
Det är bra att dela nyheter och uppdateringar om ditt event online, men det garanterar inte att någon faktiskt kommer att se eller höra om ditt event. Ibland fungerar det att hålla sig till den gamla skolan och testade tekniker bäst.
Det är dags att gå ut på gatorna.
Att använda urban marknadsföring för att marknadsföra ditt event kan vara ett fantastiskt sätt att skapa intresse. Forskning visar att människor inte gillar att känna sig tvingade till att fatta ett köpbeslut.
Därför, desto mer subtilt du kan marknadsföra ditt event, desto bättre.
Detta kan inkludera att man beställer en väggmålning, erhåller ovanlig sponsring (t.ex. Boris Bikes), dela ut reklamblad eller bara använda din omgivning. Tänk på vad ditt event fokuserar på och brainstorma kreativa traditionella metoder för att hjälpa det att ses av massorna.
4. Var värd för en podcast
Under de senaste åren har podcast höjt sig i popularitet. Varför inte följa trenden?
Säg att du planerar ett musikevent under sommaren. Genom att vara värd för din egen podcast, kan du ordna intervjuer före eventet med dina artister eller köra radiotävlingar för att generera spänning innan eventet faktiskt äger rum.
Om du inte kan använda din egen podcast för att öka försäljningen av event, finns det andra alternativ. Du kan alltid betala för att visas på populära befintliga podcasts istället. Många populära podcast- och radiokanaler erbjuder sponsring. Under uppstarten till ditt event kan du betala för att presentera en annons som är dedikerad till det.
Ytterligare läsning: Hur man kör din Podcast-monter för event
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
5. Bli kontroversiell
Du måste sticker ut från mängden när du marknadsför ett event. Detta gäller för allt från färger och design du använder på din webbplats till de sociala mediekanalerna du väljer att publicera annonser på. Helt enkelt kommer ingen att märka ditt event om det kommer på samma sätt som allt annat.
Därför är ett viktigt område att tänka på din innehållsstrategi. Genom att marknadsföra välskrivet, tankeväckande innehåll relaterat till eventet ökar du chansen att din publik verkligen engagerar sig i det och vill veta mer. Men att uppmuntra någon till att faktiskt läsa ditt innehåll är lättare sagt än gjort. Därför måste du tänka på ämnet.
Du måste fortsätta trenden för att bevisa för din målgrupp att du vet vad du pratar om. Snarare än att fokusera på fluffigt, säkert, försäljningsinnehåll som ingen kommer att läsa, varför inte skjuta på gränserna något? Du kan producera mer kontroversiellt innehåll som uttrycker åsikter relaterade till ditt event?
Om du är värd för en arbetskonferens kan du publicera ett yttrande från en gästtalare. Det kan generera mycket intresse från deltagare som både håller med och intehåller med om vad de har att säga.
Författare: Dakota Murphey tillhandahåller innehåll för ett litet urval av industrinsidor för event, inklusive Billetto.
Lämna ett svar