Så, du har lyckats organisera ett event, och nu vill du veta vad dina deltagare tyckte om det.
Denna artikel kommer att täcka…
- Varför du ska göra en undersökning före evenemanget
- Hur man gör en undersökning för deltagarna under själva dagen
- Varför en undersökning före eventet är avgörande
- Vilka undersökningsverktyg som är tillgängliga
- Vad du ska göra härnäst
Tiden är inne för att få några värdefulla insikter som kan hjälpa dig att bli en stjärna vad gäller evenemangsplanering.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Varför ska du göra en undersökning före evenemanget?
Det finns många fördelar med att genomföra en undersökning innan evenemanget ens har börjat. Här är några av de viktigaste orsakerna till att du ska göra en undersökning före evenemanget.
1. Fokusera på din marknadsföring
Det finns en bra anledning till varför alla företag frågar vart ifrån du har hört om dem. Det säger mycket om vad de ska fokusera sina marknadsföringsinsatser på.
Upptäck var din målgrupp hänger och hur de får höra om ditt event. På så sätt vet du vart du ska spendera majoriteten av din marknadsföringskampanj för evenemanget.
2. Locka fler deltagare
Ta reda på vad det är som gör att folk registrerar sig för ett evenemang som ditt. Är det nätverksmöjligheter? Kanske är det en speciell artist eller talare?
När du vet vilka dem avgörande faktorer är, är du i en mycket bättre position att marknadsföra ditt evenemang och locka fler deltagare.
3. Gör det till en fantastisk upplevelse
Du kan också fråga deltagarna för att se vad de gillar och inte gillar med liknande event. Kanske har de ett irritationsobjekt eller så har de haft en utomordentligt bra upplevelse tidigare.
Ta reda på vad som gör ett event speciell (och vad som inte gör det) så att du kan införliva det i ditt eget. Det kommer att se till att dina evenemangsmedlemmar kommer ihåg ditt event — och kommer tillbaka.
Tips: Använd den här mallen före event för att hitta inspiration för frågor som ska ställas inför evenemanget.
Varför ska du göra en undersökning på plats?
Du kommer förmodligen att ha mycket att göra under dagen för själva evenemanget. Men det borde inte hindra dig från att be om åsikter. Här är några anledningar till varför det kan vara en bra idé.
1. Lösa omedelbara problem
Fråga dina evenemangsmedlemmar vad de tycker om evenemanget hittills. De brukar ge dig sin ärliga åsikt…om de inte är brittiska.
Om det finns något som kan vara bättre, får du nu en chans att göra något åt det. Det kommer att visa dina deltagare att du bryr dig, och det kommer att reflektera över deras övergripande upplevelse.
2. Gör det till en del av evenemanget
Att göra en undersökning för dina evenemangsmedlemmar kan enkelt integreras i evenemanget själv. Du kan skapa incitament för att människor ska delta och göra det till en rolig aktivitet.
Evenemangsundersökningar på plats är också ett extra tillfälle att samla deltagarnas information. Beroende på ditt evenemang kan detta också vara av intresse för dina sponsorer.
Tips: Titta på de här interaktiva exemplen på realtids återkopplingar för evenemang för att få din kreativitet att sväva.
Varför ska du göra en enkätundersökning för event?
En uppföljningsundersökning efter eventet ger dig den mest användbara feedbacken från dina deltagare. Här är anledningarna till att det är ett absolut måste.
1. Beräkna eventets framgång
Den främsta anledningen till att du ska undersöka dina deltagare är för att se om eventet var en framgång. Det hjälper dig att utvärdera ditt event och rapportera tillbaka till alla andelsägare.
2. Förbättra framtida event
Återkoppling från evenemanget ger dig också inspiration för framtida event. Fråga dina deltagare vad som kunde ha varit bättre. De kommer att ge dig alla de idéer du behöver.
3. Förhöj eventets marknadsföring
En undersökning är ett bra tillfälle att marknadsföra framtida evenemang. Fråga gästerna om de skulle överväga att delta i liknande event i framtiden. Erbjud dem då att signa upp sig till din adresslista.
Tips: Kolla in dessa provfrågor som du kan inkludera i din undersökning efter eventet.
Vilka verktyg för gratis evenemangsundersökningar finns tillgängliga?
Det finns ett antal bra undersökningsverktyg där ute som du kan använda gratis. Det finns också betalade alternativ, vilket ger dig ännu mer detaljerad insikt.
1. Survey Monkey
Survey Money är det mest kända undersökningsverktyget där ute. Den gratis versionen ger dig 10 frågor och svar från 100 deltagare. Den kan vara inbäddad på din evenemangswebbplats.
2. Typeform
Det bästa med Typeform är att det erbjuder ett mycket rent och enkelt gränssnitt för undersökningen. På samma sätt som Survey Monkey har den 10 enkätfrågor och 100 svarade deltagare.
3. Google Forms
Med Google Forms kan du skapa obegränsade undersökningar och skicka dem till så många deltagare du vill. All data lagras automatiskt på din Google Drive.
4. Survey Gizmo
Den gratis versionen av Survey Gizmo begränsar dig till 100 svarande. Det är bra för små evenemang, men inte lika bra för stora konferenser. Men det erbjuder oöverträffad datarapportering.
5. Survey Planet
Detta är mindre känt, men ett stort undersökningsverktyg. Som Google Forms ger Survey Planet dig obegränsade undersökningar, frågor och svarande.
Så här sammanställer du en evenemangsundersökning
Du kan läsa den här artikeln, som förklarar vad du ska tänka på när du skapar en undersökning.
Alla undersökningsverktyg kommer att ha gratis mallar som du kan använda för att komma igång. Det är väldigt bra eftersom du då redan har några bra frågor för att komma igång.
Men lita inte uteslutande på dessa förskrivna frågor. De är nödvändigtvis generiska, så du bör ändra dem för att göra dem unika för ditt event.
Flervalsfrågor
Det vanligaste sättet att göra en undersökning är att ställa en fråga med flera svar. Dessa gör det enklare att kvantifiera den feedback du får.
Den största nackdelen med flervalsfrågor är att de begränsar vilken typ av svar deltagarna kan ge.
Här är de olika typerna av flervalsfrågor du kan fråga dina evenemangsdeltagare:
- Ett svar: Deltagarna kan bara välja ett svar.
- Flera svar: Deltagarna kan välja mer än ett svar.
- Betygsskalor: Deltagarna kan t.ex. betygsätt en fråga från 0–10.
- Likertskala: Deltagarna kan välja svar som ”Starkt överens” eller ”Något överens om”.
- Matrisfrågor: Deltagarna kommer att se en serie av ”Betyg” eller ”Likert skala”.
- Dropdown-frågor: Deltagarna kan bläddra igenom en lista med möjliga svar.
Tips: Läs mer om de olika flervalsfrågorna.
Öppna frågor
Du har också möjlighet att fråga dina evenemangsdeltagare öppna frågor. Det kommer att ge dig en mer nyanserad bild av hur de uppfattade eventet.
Nackdelen med dessa frågor är emellertid att de är svåra att kvantifiera. Därför är det klokt att ha en blandning av både flervals- och öppna frågor.
Demografiska frågor
Slutligen har du också möjlighet att fråga demografiska frågor om dina deltagare. Dessa kan innehålla detaljer om deras professionella bakgrund och inkomstnivå.
Det kan vara användbart för att koncentrera dina kampanjer för att nå rätt publik. Demografiska data är också mycket användbara för finjustering av din marknadsföringsstrategi.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Kortfattat
Kom ihåg att dina evenemangsdeltagare inte är de enda personerna du ska undersöka. Det kan också vara till hjälp att skicka enkäter till personal, volontärer, sponsorer och talare.
Du kan också motivera människor till att svara genom att erbjuda dem en rabatt på deras nästa evenemangsbiljett.
Det är också en bra idé att hålla undersökningarna anonyma. På det sättet är det mer sannolikt att få ett ärligt svar.
Lycka till med din undersökning. Låt oss veta hur du gjorde det, kommentera nedan!
Lämna ett svar