Vill du veta hur man marknadsför ett välgörenhetsevent när din budget är begränsad? Då har du kommit till rätt ställe.
Vi kommer att gå igenom…
- Hur du koncentrerar dina ansträngningar och utgifter på rätt ställe
- De många olika sätten du kan marknadsföra ditt evenemang gratis online
- Några av sätten du kan få människor att stödja dig
Redo att samla ihop stöd för ditt evenemang? Låt oss hitta det.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Övergripande marknadsföringsstrategier för välgörenhetsevent
Din övergripande marknadsföringsstrategi borde ha ett välgörande ändamål i centrum. Ett bra ändamål är ett utmärkt tillfälle att få lokalsamhället tillsammans. Använd den vinkeln när du marknadsför ditt evenemang.
1. Ha ditt mål i åtanke
Glöm inte vad det är du försöker uppnå med ditt välgörenhetsevent. Är det att samla in pengar, sprida medvetenhet eller något annat? Att hålla ditt mål i fokus hjälper dig att rikta dina utgifter. Om du har planerat ditt välgörenhetsevenemang väl borde du redan ha en klar uppfattning om ditt huvudmål.
2. Hitta din publik
Din målgrupp kommer att bero på välgörenheten eller ändamålet. Vissa människor är mer benägna att stödja ditt ändamål än andra. Om ditt ändamål är att stödja cancerforskning, kan din publik vara familjer och vänner för cancerpatienter.
3. Tänk på din budget
Budgetar är alltid snäva när det gäller eventplanering. Det kanske är särskilt viktigt att du inte slösar bort ett öre när det går till en bra orsak. Var realistisk med din marknadsbudget och gör en nödfond.
4. Var selektiv om var du annonserar
Du bör ta reda på var du kan nå din publik och koncentrera dig på dessa kanaler. Använder de främst Facebook? Läser de ett visst nyhetsbrev? Det är bättre att fokusera än att sprida ut sig för tunt.
5. Skapa ett marknadsföringsschema
Du bör börja marknadsföra ditt evenemang så långt i förväg som möjligt. Använd en planeringsmall för att skapa ett program för din marknadsföring.
6. Annonsera syftet med evenemanget
Människor är angelägna om att veta var pengarna går, så förklara skillnaden de kan göra genom att delta i ditt event. Ge några konkreta exempel när du marknadsför eventet. En grön orsak kan till exempel vara att plantera ett träd för varje person som deltar i evenemanget.
7. Övervaka och anpassa
Marknadsföring kan snabbt bli dyrt, så håll ett öga på dina utgifter. Ser du resultaten du vill ha, eller behöver du ändra ditt tillvägagångssätt?
Hur man marknadsför ett välgörenhetsevent online
Online marknadsföring är det bästa sedan skivat bröd till välgörenhetsorganisationer. Om ditt mål är att sträcka ut din budget och donera så mycket som möjligt, så kommer du att älska priset på onlinemarknadsföring: Gratis.
1. Facebook
Facebook är ett bra ställe att börja på eftersom de flesta är medlemmar där. Dessutom har de förmodligen gillat en välgörenhetssida eller två.
Det gör det mycket enkelt för dig att hitta och nå rätt publik. Det finns förmodligen också några Facebook-grupper som redan är dedikerade till din orsak.
Delta i konversationerna och se om du kan hitta personer som är intresserade av ditt evenemang. Vissa kan till och med sponsra det (mer om det senare).

Om du har budget att spendera på Facebook-annonser, så är det lätt att rikta in sig på folk efter deras intresse.
Tips: Kolla in vår guide om att använda Facebook-annonser för att marknadsföra ett event.
2. Twitter
Twitter är också ett bra ställe att delta i konversationer kring goda orsaker. Många ideella hashtags handlar om insamlingar och välgörenhet.
Som med Facebook borde du gå med i de samtal som är relevanta för ditt ändamål. Du kan också investera i Twitter annonser för att se till att din profil också marknadsförs.
Tips: Ta en titt på vår guide angående Twitter-annonser för evenemangsbevakning.
3. Instagram
Instagram är där du kan bli riktigt visuell med din marknadsföring. Om du kan hitta några bra bilder relaterade till din sak, skicka dem på Instagram.
De välgörenhetsorganisationer som har lyckats på Instagram har alla varit inspirerande, humoristiska eller emotionellt övertygande. Varför inte låna några av dessa idéer för ditt välgörenhetsevent?
4. Pinterest
Pinterest är en annan social media-plattform som koncentrerar sig på bilderna. Även om Instagram tillåter dig att dela inlägg, uppmuntrar Pinterest aktivt det.
En direkt annonsering är dock avskräckande, och det finns inte hashtags att använda. Det är bättre lämpat för att skapa en visuell historia kring din orsak och event.
5. YouTube
YouTube är ett utmärkt ställe att marknadsföra ditt välgörenhetsevent med videoinnehåll. Du kan skapa en trailer, en ihopklippt video från tidigare event eller fokusera på själva orsaken.
Den viktiga delen är att du går med i YouTubes ideella program. På så sätt får du speciella förmåner som donationskort på dina videoklipp så att människor kan donera direkt.
6. Google AdWords
AdWords kan få ditt evenemang upptäckt av personer som söker på orsaken du stöder. Google erbjuder också ett AdWords-bidrag till välgörenhetsorganisationer som vill använda det.
7. Hashtags
Hashtags är en viktig del av Twitter och Instagram-kampanjen. De spelar också en liten roll på YouTube och Facebook.
Ditt välgörenhetsevent ska ha sin egen hashtag. Men du borde också undersöka de mest populära hashtags för ändamålet du samlar in pengar för.
8. E-postkampanjer
Du bör också bygga en adresslista för ditt välgörenhetsevent. E-postmeddelanden har fördelen av att inte gå vilse i den oupphörliga strömmen av ett socialt media-flöde.
Se om du kan rida på axlarna på andra e-postlistor också. Om du är värd för ett event för en viss välgörenhet, är det meningsfullt att marknadsföra det till sina anhängare.
9. Sociala medier påverkar
Sociala medier påverkar marknadsföringens framkant. Och många av dem stöder välgörande orsaker. Se om du kan få hjälp till att marknadsföra ditt välgörenhetsevent.
10. Biljettleverantör
Du bör lista ditt välgörenhetsevent på annonsplatser för evenemang. Billetto erbjuder rabatter för välgörenhetsevent och låter dig samla in donationer. Du kan också vara anordna gratis events utan att behöva betala några avgifter.
Offline marknadsföring
Fysiskt är sällan gratis, vilket gör det lite svårare om din budget är utsträckt. Det finns sätt du kan marknadsföra ditt välgörenhetsevent gratis i den verkliga världen.
1. Volontär street team
Du kan rekrytera människor från lokalsamhället för att fungera som ett volontär street team. De kan hjälpa dig att distribuera flygblad och vara förespråkare för orsaken.

2. Radio marknadsföring
Lokala radiostationer kan vara benägna att donera lite tid för att marknadsföra din sak. Nå ut till några radiostationschefer och se om du kan få en plats.
3. Lokala tidningar
Du bör också försöka kontakta lokala tidningar. De kan vara intresserade av att täcka ett välgörenhetsevent. Det är ännu bättre om du förbereder ett officiellt pressmeddelande.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Kör hårt med marknadsföringen
Det finns för-och nackdelar med att marknadsföra ett välgörenhetsevent. Pengar är ofta ett problem eftersom så mycket som möjligt borde gå till den faktiska orsaken.
Lyckligtvis finns det organisationer som mer än gärna vill hjälpa dig. Tillbringa lite tid på att undersöka företag som stöder välgörenhetsorganisationer.
Trevlig insamling!
Lämna ett svar