Varför skulle du marknadsföra ett privat evenemang? Det är trots allt inte öppet för allmänheten. Men privata evenemang finns i många olika former och storlekar, och vissa motiverar lite marknadsföring.
Här är några exempel på privata evenemang:
- Bröllop
- Födelsedagar
- Julfester
- Familjeåterförening
- Nätverksmiddagar
- Företagsfester
- Exklusiva branschevenemang
Med andra ord, den typen av privat evenemang du organiserar kommer att avgöra om du ska marknadsföra det eller inte.
Det kan vara lika enkelt som att skicka ett mail till dina närmaste och käraste. Eller det kan vara lika komplicerat som en fullblåst marknadsföringskampanj till en utvald publik.
I den här artikeln får du några tips som du kan använda när du marknadsför ett privat evenemang.
Läs vidare för att lära dig om…
- Hur du ska tajma din kampanj
- Vem du ska rikta den mot
- Vilka online plattformar som du kan använda
- Hur du betonar exklusiviteten
- Varför du ska skapa en väntelista
- Hur VIP-gäster kan hjälpa till att öka närvaron
- Hur en biljettplattform kan göra livet enklare
Vi har 12 sätt att marknadsföra ett privat evenemang att täcka, så låt oss börja direkt.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Marknadsför vid rätt tid
Privata evenemang som en julfest på ett företag kan planeras så tidigt som i maj eller juni. Om du vill marknadsföra din plats för det, måste du marknadsföra det vid rätt tidpunkt.
Rätt tid att marknadsföra ditt evenemang eller utrymme beror på din målgrupp. Vissa planerar sina privata evenemang långt i förväg, medan andra blir mer spontana.
2. Fokusera på din målgrupp
Den första regeln för att marknadsföra evenemang av något slag är att känna din publik. Denna regel gäller ännu mer för privata evenemang.
Om ditt privata evenemang är för en viss bransch eller din utökade familj, bör dina marknadsföringsinsatser fokusera på vilka de är och vilka kanaler de använder.
Tips: Läs om hur du hittar din ideala målgrupp.
3. Använd dina online kanaler
Oavsett vem din publik är, så är sannolikheten stor att de kommer att vara online. Använd alla dina online kanaler från e-postlistor till sociala medier.
Här är några av sätten att marknadsföra privata evenemang online:
- E-postlista
- Facebook Events (set till privat)
- Facebook Messenger (gruppchatt)
- Whatsapp Broadcasts
- Twitter DMs
- Instagram DMs
- LinkedIn Messenger
- SnapChat Lists
Det är inte nödvändigt att uppfinna hjulet när det gäller att marknadsföra ett privat evenemang online. Du behöver bara använda de funktioner som redan finns på plats.
4. Kontakta tidigare privata evenemangsmottagare
Om du inte är en första-gångare, kommer du att få en lista över personer som har deltagit i privata evenemang tidigare. Ta en titt på dina befintliga publikgrupper för att marknadsföra ditt evenemang.
Tidigare evenemangsdeltagare är dina bästa förespråkare eftersom de redan har upplevt vad du har att erbjuda. Få dem att marknadsföra ditt evenemang till sina vänner och kollegor.
5. Skapa uppmärksamhetsinnehåll
Innehåll är fortfarande det viktigaste när det gäller att marknadsföra en privat evenemang. Även om ditt innehåll kanske inte är offentligt, behöver det fortfarande få folks uppmärksamhet.

Därför bör du tillämpa samma principer som om det var ett offentligt evenemang. Fokusera på att berätta en historia med ditt innehåll och ge dina gäster en smak av vad de kan förvänta sig.
6. Låt folk fråga om evenemanget
Ett av de bästa sätten att bygga upp en hype kring ett privat eller hemlig evenemang är att få gästerna till dig. Snarare än att publicera detaljerna, låt folk fråga om det.
Du kan till exempel skapa en förfrågningsblankett på din webbplats. På så sätt lägger du inte bara till lite mysterium utan även håller evenemanget exklusivt för relevanta gäster.
7. Skapa en väntelista
Du bör alltid marknadsföra ditt privata evenemang så långt i förväg som möjligt. Det finns ingen sådan sak som ”för tidigt” när det gäller att skapa spänning.
Även om du inte har allt klart, har du alltid möjlighet att skapa en väntelista för att folk ska registrera sig. Det kan också göra folk mer angelägna om att delta.
8. Betona vad som gör evenemanget speciellt
Skriv upp en lista över dina evenemangs USPs (unika försäljningssätt). Vad erbjuder du som är antingen sällsynt eller omöjligt att komma från någon annanstans? Med andra ord, vad gör dig unik?
Det kan vara en hemlig plats, en särskild maträtt eller en eftertraktad underhållare. Det kan också vara inriktat på personer med ett särskilt gemensamt intresse.
9. Gör evenemanget till endast för inbjudna
En del av det som gör gästlistan–bara eller medlemmar-endast som är så attraktiva att du måste vara en del av ”folkmassan”.

Genom att göra din inbjudan till evenemanget privat så replikerar du en känsla av exklusivitet. Människor kommer att vara mer intresserade om de ingår i en liten, privilegierad grupp.
Tips: Skicka ut en personlig (kanske till och med handskriven) inbjudan till dina gäster så att de känner sig speciella.
10. Överväg att skapa en tävling
Alla älskar tävlingar, särskilt när de vinner dem. Om du organiserar ett privat evenemang för ett begränsat antal deltagare, varför inte få en biljett?
Tävlingar är ett bra sätt att få folk att sprida ordet om ditt evenemang. Du kan alltid ha anmälningskrav för att se till att endast vissa personer har chans att vinna.
11. Bjud in influencers till att delta
Ett sätt att bygga upp exklusivitet kring ditt privata evenemang är att bjuda in influencers. Det är som att fråga det populära barnet i skolan att komma till ditt husparty.
Influencers kan vara många saker, inklusive lokala kändisar och Instagram personligheter. Den typ av influencer som kommer att locka din publik beror på, nå, din publik.
Var medveten om att många influencers ofta blir inbjudna till exklusiva evenemang, vilket kan göra dem ganska selektiva om vilka de associerar sitt varumärke med.
Men om du lyckas få rätt person ombord, kan de vara en ovärderlig tillgång för din privata evenemangsbevakning.
Tips: Läs om hur du bjuder in influencers till ditt privata evenemang.
12. Använd en biljettplattform
Om du håller i ett stort privat evenemang så är det praktiskt att ha ett biljettsystem på plats.
En bra biljettplattform kan hjälpa dig att…
- Hålla koll på sålda biljetter
- Hantera potentiella anföranden
- Ge dig information i realtid
- Effektivisera rapportering
- Kommunicera med ditt evenemangsteam
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Du är redo att börja
Som du kan se finns det många sätt att marknadsföra ett privat evenemang. Du kanske inte behöver bjuda in influencers till din familjeåterförening, men det kan fungera på ett företagsmöte.
Mixa och matcha gärna idéer som du tycker är lämpliga. Och använd kommentarerna här nedan för att dela några tips du har stött på!
Lycklig marknadsföring!
Lämna ett svar