Dagen för ditt evenemang har kommit, men ditt arbete som arrangör är långt ifrån färdigt. Förutom att vara värd bör du veta om de många olika sätten att använda sociala medier under evenemanget.
Sociala medier kan vara till stor nytta för alla typer av evenemang, men är helt och hållet avgörande för stora evenemang som musikfestivaler, konferenser, utställningar och mässor.
Ju fler människor som deltar i ditt evenemang desto lättare är det för alla att känna sig avkopplade. Sociala medier är ditt sätt att koppla ihop alla och skapa en gemenskap.
I den här artikeln kommer vi att täcka 12 riktigt bra sätt att använda sociala medier under evenemang, så att du kan utöka din räckvidd och fortsätta samtalet online där alla kan delta.
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
1. Användning av evenemangets hashtag
En hashtag för evenemanget gör det möjligt för personer i sociala medier att hålla sig uppdaterade med ditt evenemang. Det gör det också möjligt för dem att dela sitt eget innehåll till samma stream som ditt marknadsföringsinnehåll.
De sociala medieplattformarna där hashtags är mest relevanta är:
Du bör göra ditt bästa för att marknadsföra ditt evenemangs hashtag före, under och efter evenemanget.
Se till att du inkluderar din hashtag på följande platser:
- Evenemangets webbplats
- Sociala medier konton
- Marknadsföringsmaterial
- Evenemangsbiljetter
- Lokalens skyltar
Tips: Läs den här guiden om hur du skapar en hashtag för evenemang för att hjälpa dig att välja rätt.
2. Sätt upp sociala medier grupper
Förutom hashtags bör du använda sociala medier för att hålla konversationerna kring ditt evenemang på ett ställe. Uppmuntra gruppmedlemmar att använda hashtagen.
Här är några exempel på sociala medier grupper du kan sätta upp för ditt evenemang:
På samma sätt som hashtags för evenemang så skapar sociala medier grupper ett utrymme för dina deltagare att diskutera evenemangets höjdpunkter och ge dig värdefull inblick i deras erfarenheter och förväntningar.
3. Skapa en selfie wall
Alla större evenemang kommer att ha en ”selfie wall”: Detta är typiskt en vägg märkt med evenemangets titel, logotyp och hashtag. Deltagare kan ta selfies framför den och dela dem på sina sociala media profiler.
Några alternativ till den klassiska selfie väggen är:
Se till att oavsett vilket selfie-tillfälle du skapar så är den välannonserad. Du kan till exempel sätta upp skyltar som pekar i den riktningen.
4. Sätt upp ett fotobås
Ett bra alternativ till selfie-väggen (eller liknande selfie-tillfällen) är ett dedikerat fotobås. Deltagare kan använda den för att ta bilder av sig själva och deras vänner.
Fotobås kommer med många klockor och visselpipor, inklusive möjligheten att använda filter och hashtags, precis som på sociala medier. Du kan också hitta magiska speglar och bords selfiebås.
5. Förenkla social delning
Bästa sättet att sälja biljetter till ditt evenemang är att ha så få steg som möjligt mellan personer som upptäcker ditt evenemang och köper en biljett. Detsamma gäller för delning av sociala medier.
Använd följande verktyg för att göra det så enkelt som möjligt för personer att dela ditt evenemang:
- Sociala delningsknappar på alla dina online marknadsföringsmaterial som blogginlägg
- En lista över sociala medier vänner som redan har köpt en biljett till evenemanget
- Sociala popup-fönster som uppmuntrar folk att dela med sig av att de kommer att delta
6. Incentiv social delning
Du kan öka antalet sociala delningar du får under ditt evenemang genom att ge deltagare ett incitament att dela bilder och foton tillsammans med din hashtag du har för evenemanget.
Det bästa sättet att göra det är att skapa en tävling. Till exempel kan du ge ut en pris eller en presentkupong till den bästa selfie eller roligaste videon från evenemanget.
Tips: Kolla in den här guiden om hur du konfigurerar en tävling för att uppmuntra social delning under evenemang.
7. Dela talare eller artistens innehåll
Många talare eller artister har följare. Detta är en utmärkt möjlighet att utnyttja deras sociala medier.
Du kan tweeta (eller skapa bildminnen) med de bästa citaten från din talare. På samma sätt kan du dela bilder och foton av de utövande. Glöm bara inte hashtagsen.
Tips: Använd onlineverktyg som Canva eller Pablo för att snabbt och enkelt skapa varumärkesbilder.
8. Dela innehåll från bakom kulisserna
Visa folk hur korven är gjord. Det kommer inte nödvändigtvis att vara glamoröst, men det kommer att lägga till en personlig och en mänsklig känsla till det arbete du gör. Och gissa vad: Folk kommer älska det.
Här är några få idéer:
- Ta dem backstage innan en talare eller artist går upp på scenen
- Visa dem hur maten är förberedd i köket
- Gör en time-lapse när ditt team dekorerar platsen
Vi är alla nyfikna varelser, så använd dina sociala medier för att ge deltagarna en titt bakom kulisserna.
9. Använd sociala medier undersökningar
Enkäter och frågor om sociala medier är också bra sätt att interagera med dina deltagare under evenemanget. Twitter-omröstningar är särskilt bra för omröstning i realtid.
Här är några saker du kan be dem om för att starta samtalet:
- Vilken talare/underhållare tyckte du mest om?
- Vad har varit höjdpunkten för evenemanget hittills?
- Vad är din favorit del av lokalen?
Det är viktigt att du har en medlem i ditt team redo att svara på alla kommentarer från deltagarna och underlätta diskussionen.
10. Live streama (delar av) evenemanget
Om du har tillgång till bra WiFi under evenemanget, bör du definitivt överväga att live streama viktiga delar av evenemanget. Dessa kan vara tal, föreställningar eller publikreaktioner.
Tänk på att många sociala medieplattformar, som Facebook och Instagram, begränsar live streams till runt 60-120 minuter åt gången. Se till att du täcker de viktigaste ögonblicken.
Live streams gör det också möjligt för deltagare (och de som inte kunde komma) att kommentera och ställa frågor. Se till att det finns någon från ditt team redo att svara på dem alla.
Tips: Vi har täckt live streaming evenemang i längden i vår ultimata guide.
11. Aktivera ditt team
Ditt evenemangsteam bör spela en integrerad del av din sociala mediekampanj under evenemanget. Teamet inkluderar personal, volontärer, sponsorer och andra som är involverade i evenemanget.
Du bör ha teammedlemmar dedikerade till följande:
- Hantera din live stream
- Svara på kommentarer på sociala medier
- Hjälp människor som använder fotobåsen
- Spela in bakom kulisserna klipp
- Uppmuntra människor till att använda selfie wall
Se till att alla är informerade om de punkter som nämns i den här artikeln och ta en aktiv roll för att marknadsföra evenemanget och svara på deltagarnas engagemang.
12. Ha dem rätta verktygen
Slutligen är det viktigt att du har alla dem rätta verktygen till hands. Testa lokalens WiFi-anslutning före evenemanget. Det kommer sannolikt att drivas till gränsen under festligheterna.
Du bör också investera i ett socialt mediaövervakningsverktyg så att du kan hålla reda på alla samtal som händer över de olika sociala medier plattformarna. Några bra verktyg inkluderar:
Billetto är en biljettplattform som hjälper dig att hantera, marknadsföra och hålla evenemang. Skapa en evenemangssida och börja sälja billjetter på bara 5 minuter.
SKAPA EVENT >>
Dags att bli social
Boom. Det är allt du behöver veta om att använda sociala medier under evenemang. Du kan bli kreativ med någon av dessa idéer som du vill — bara se till att du använder dem!
Missade vi något som du har sett används under evenemang? Dela det med oss i kommentarfältet här nedan, så lägger vi till det i listan!
Lämna ett svar